Reklam

 
Sidan 6 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 128

Ämne: FPV-flyg - har vi helt tappat säkerhetstänkandet ?

  1. #101

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    jo verkligen..

    Är faktiskt lite lustigt att det just är jetflygarna som oroar sig mest för säkerheten angående FPV-flygarna, lite grann som om att ghostridergubbarna tog upp en debatt om trafiksäkerheten.

    Jag menar, liten Easy-star utom kontroll, BVM ultra bandit utom kontroll. Skulle jag vart snubben som stod i vägen så vet jag i alla fall vad jag hade valt
    Senast redigerat av DaEk den 2009-11-14 klockan 23:47.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  2. #102

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Oj, tog bort mitt tidigare inlägg för att formulera om det, hann inte se att du hade skrivit!

    Men om de är ditt jobb så kanske du skulle kunna ta lite tid att informera oss "oupplysta" om vilka fruktansvärda risker som den vanliga dödlige (kanske bara jag) inte ser med att dra upp en liten friggokärra med påhängd kamera, som gör det nödvändigt att blanda in polis?

    Jag kanske har missat något väsentligt?
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  3. #103

    Standard

    Tycker inte det verkar va speciellt "seriöst" att hota massa folk på forum och i samma tråd skryta om att man har ett hemligt jobb och det skulle då vara att flyga filur åt saab.

    Lägre än så här går nog inte komma i denna tråden..

    Att diskutera säkerhet och de nya reglerna genom att hota att polisanmäla alla.. Då kanske man samtidigt skulle ta och kontakta naturvårdsverket och diverse andra myndigheter och informera dem om turbinflyg, visa dem några youtube klipp och att höra deras åsikter om turbinflyget..

    Givetvis kommer jag och förmodligen de flesta att följa de nya reglerna som kommer men jag tycker ända man ska kunna diskutera dem om man inte håller med om dem.

  4. #104

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    170
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Vad är det för en "dryg kis" som inte fattar att anmälan till myndigheter om att det flygs för högt och för långt bara leder till att restriktionerna kommer snabbare.


    /Steffe
    Det finns landningar , och så finns det ankomster

  5. #105

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    170
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Ja du Lasse. Vem är det som ska polisanmälas då?
    - Den som äger planet ? Nej det är ju inget brott.
    - Den som filmade flygningen? Nej det är ju inte heller något brott.
    - Den som la filmen på Youtube? Sorry, inget brott det heller.
    - Den som höll i spaken vid flygningen ? Ja men vad hette han då ?

    Lycka till med den utredningen.

    Undrar om du själv vet konsekvenserna av ditt agerande.
    Men du själv blir ju en av dom första att drabbas eftersom du flyger "allt".

    /Steffe
    Det finns landningar , och så finns det ankomster

  6. #106
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    har själv aldrig testat fpv men kan tänka mig att det nog är en häftig grej ! ..
    kan förstå palms reaktion MEN kan bli svårt kanske att hitta den skyldige ,, reglerna har vad jag förstår kommit och är ett resultat av de båda förbundens möten med berörd myndighet

    ??
    här har det kommit regler från en myndighet så då får vi ju bara gilla läget... gör vi inte det kommer säkerligen andra regler som begränsar allas möjligheter för flygning så som max vikt max höjd med mera tack å lov så har vi ännu väldigt få restriktioner för modell flyg i förhåll till andra länder låt oss fortsätta med det ..

    den dagen det sker en olycka med dessa långväga fpv grejer så lär myndigheterna vakna ordentligt inom synhåll är faktiskt en ganska bra lång bit beroende på storleken på planet eller??
    räcker att titta på segel flyget(rc) där når man ganska bra höjder å distans å ge för guds skull f*n i å flyga över bebyggelse och folk även om det ger en häftig upplevelse och "bra" film att lägga ut för allmän beskådan .. tänk efter före för efter lär man inte tänka....
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  7. #107

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    170
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Det är uppenbart att vissa tror att man uppnår sina mål genom att polisanmäla andra med samma intressen.
    Jag tror mer på att föreslå regler, och få dessa accepterade av flygarna, för att sedan bearbeta berörda myndigheter. Säkert ett tungt arbete, men borde kunna leda till regler som vi sedan VILL följa (inte tvingas följa).

    Det enda vi verkar ha gemensamt är målet ( inga skadade ), men metoden för att uppnå målet varierar.

    /Steffe
    Det finns landningar , och så finns det ankomster

  8. #108

    Standard

    Vi vet ju alla att polisen är ju en stor besvikelse, de lägger ju ner allt i brist på bevis, jag har flera exempel själv på där det har varit så uppenbart, men polisen lägger ner allt i brist på bevis.
    Som det skrivs här längre upp så blir det nog inte så lätt att sätta dit någon för FPV flygning rätt om man skulle vilja det.
    Det är ju inte så lätt att hitta vart han som flyger står och spakar, han kan ju vara 2km där ifrån det är ju ingen som vet.
    Jag tycker inte heller att det är någon bra lösning att polisanmäla så fort det är något man inte gillar, jag tycker det är bättre att man försöker prata med den som håller på med flygningen.
    De samtal som förs här gör ju bara att man blir argare och argare, så känner jag iaf när jag sitter här å läser.

    Det är ingen som är direkt sugen på att kompromissa efter vad jag kan förstå.
    Jag flyger själv långt bort ibland, men inte är jag över hus å flyger inte, där jag flyger är det bara skoga och mitt egna hus mm.

    //Elia.

  9. #109

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Att följa reglerna.

    Jag har just läst igenom våra säkerhetsregler och stadgar som vi ju gemensamt antagit och förbundit oss att följa som ett krav för att få vara medlem i RCFF. Tyvärr så visar det sig att allt för många medlemmar gör allt som står i deras makt för att bryta mot dem. Jag förstod, i ett tidigt skede ,att RCFF bildades som ett missnöjesförbund gentemot SMFF. Ja, kanske inget ont i det men när man ser att en stor del av medlemmarna nu är missnöjda med RCFFs egna regler och uppmanar andra att mer eller mindre bryta mot dem, ja då börjar jag undra om det inte är dags att slå till bromsarna. Herre min skapare, har vi fått över alla SMFFs missnöjesmedlemmar i klump. Då kan man ju undra om inte SMFF går en ljus framtid till mötes. Att slippa alla gnällspikar och regelbrytare och bara ägna sig åt seriöst modellflyg. Jag undrar om ni inom RCFF vågar möta varandra på ett meeting till sommarn. Så som ni har bespottat och snackat skit om varandra så kan ni ju inte längre se varandra i ögonen. Och jag vill inte komma till ett meeting där det finns två läger som inte kan komma överens. Jag vill bedriva mitt modellflyg i lugn och ro efter de regler som våra företrädare har förhandlat fram till oss. Och är jag inte nöjd med dem så får jag fan i mej försöka få dem ändrade på laglig väg och inte bara medvetet bryta mot dem. Och handen på hjärtat, hur många av er tror på fullaste allvar att ni är försäkrade när ni skiter i ingångna avtal. Och vem av er vill betala livslånga skadestånd, bara för att ni totalt sket i lagar och förordningar. Jag har varit medlem i RCFF sedan det bildades. Men, med det förakt som många visat mot såväl förbundets stadgar och säkerhetsregler som mot varandra, vill jag inte längre vara medlem. Sker ingen omedelbar förbättring så tappar ni mig som medlem nästa år.

    Kay krut

    Vill man så kan man ( Fast i bland så undrar jag )

  10. #110

    Standard

    Ja det håller jag med om Lasse att alla måste kunna samtala utan att bli arga, som du säger vill man ju kunna flyga så fritta som möjligt med vad de nu är man har.

    JAg tror att om man blandar in polisen i det så blir det bara osämja och en massa bråk, löser det hela tror jag verkligen inte att det gör.

    Jag är öppen för alla förslag på regler som kan göra det säkrare å bättre.

    //Elia.

  11. #111

    Standard

    Vart hittar jag dom reglerna då?

    //Elia.

  12. #112


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Elia Visa inlägg
    Vart hittar jag dom reglerna då?

    //Elia.
    Hej,
    Antar att Palmen avser dessa:
    http://iof2.idrottonline.se/template...ry.aspx?id=128
    Hälsningar
    Roger

  13. #113

    Standard

    Okej, tack för det.

    Jag kan säga med en gång att jag tycker inte att det var några bra regler.
    för det första kan jag aldrig flyga själv då.
    för det andra äger jag ingen 2,4ghz radiostyrning, inte kommer jag göra det heller inom FPV.
    Jag förstår inte varför man inte får ha 35mhz?
    med 35MHZ har man betydligt längre räckvidd än med 2,4ghz och så krockar radiostyrningen med bilden (ingen bra kombination enligt mig)

    /Elia.

  14. #114

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Med tanke på att den här tråden för länge sedan spårat ur, så kan jag väl fortsätta på inslagen väg.

    Citat Ursprungligen postat av Ultra Bandit Visa inlägg
    Har vi/ni tur så är det bara min polisanmälan som kommer att behandlas..
    Men får vi en haveriutredning med dödlig utgång så tror jag inte du behöver oroa dig för den "brottsutredningen".
    Tro mig!!!!

    Lasse P
    Seriös mmmmm ja när man utalar hot av det här slaget, så undrar jag hur seriös man är på en skala från 1-10.

    Kay krut du skriver att allt för många medlemmar gör allt som står i deras makt att bryta mot reglerna.
    Tror nog att det i så fall rör sig om en handfull, av inläggen att dömma.
    Någon har även för avsikt att lämna oss, det framgår i alla fall i ett inlägg här.
    Så jag tror att 99% kan sluta upp bakom regelverken som ställs av förbund och myndigheter.
    Hoppar du av så "vinner" ju bara ev uppviglare.

    Förövrigt så undrar man varför krav sätts på vilken Frekvens som får användas.
    I en tidigare ganska het debatt framgick det att det här med 2,4 det var minsan inget man kunde förlita sig på.
    Det jag blev mest förbryllad över var påståendet bla. att garageportar och trådlösa telefoner kunde störa ut sändarna.
    Mmmm då är man nog rätt så för nära bebyggelsen och flyger.=D
    Varför kräver man att fpv:are som tydligen utgör den farligaste grenen (även den fränaste) av modellflyg skall använda just dessa opålitliga sändarna.??

    Mvh Lasse
    Senast redigerat av lassebetong den 2009-11-15 klockan 15:15.
    //Lasse

  15. #115
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Jag räknar med att få se en kopia på polisanmälan i morgon och sen kommer alla motanmälningar.Sen kan vi bara flyga X-twin i fortsättningen allt annat är förenat med fara
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  16. #116

    Standard

    Pojkar när vi för ca ett år sedan lade ut om en remiss var svaren ganska få! Säkert fler nu som är FPV flygare än för ett år sedan. Dock så har ni medlemmar fått chansen att göra er stämma hörd, se denna tråd vad som då sades. Det som i stora drag togs upp är också så man har beslutat till viss del.

    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=22347
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  17. #117

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ultra Bandit Visa inlägg
    Jag säger inte att polisanmälan är ett bra alternativ.

    Men vad har vi andra modellflygare för möjligheter att stoppa dom som "kan" förstöra så otroligt mycket för det stora flertalet av oss modellflygare i och med att man har för "avsikt" att bryta mot dom flesta regler som kommer att fastställas.

    Lasse!
    Har du något bättre förslag?

    Själv är jag beredd att gå ganska långt för att skydda mitt egenintresse i att få flyga i full frihet.

    Hälsningar
    Lasse Palm
    Tror inte en polisanmälan är rätt väg att gå, risken är att du själv blir drabbad om ev. myndigheter nu skulle förfäras av vad man ser och kanske även inskränka din hobby.

    Ja vi har talat om det här ett antal ggr (jag och mina flygarvänner)
    Ett förslag var att, helt enkelt ta bort alla fimer med tveksamma inslag.
    Filmer som visar modellflyg som helt klart bryter mot allt vad sunt förnuft och uppsatta regler innebär kunde kanske plockas bort, för att visa att förbunden inte ställer sig bakom detta.
    Vet ej om det är lagligt eller rätt väg att gå??
    Själv tog jag när debatten drog igång bort mina filmer.

    Flyger själv med kamera och vill för allt i värden inte att det skall förbjudas.
    Jag går på din linje med att man måste värna om sitt intresse.

    Kan inte uttala mig om andras önskemål, men har själv inte det begäret att få flyga iväg långt.
    För mig är det känslan av att sitta i kärran och var bättre upplever man lite fart än nära marken.

    Hoppas att det kommer något gott ut av all skit som skirivits i de till synes två hetaste trådarna här på forumet.

    Gör som Wesse och krama varandra lite mer.

    Mvh Lasse
    //Lasse

  18. #118
    Supersonics avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    75
    Jobb
    Modellflygarmedelåldersföryngrare
    Klubb
    Östhammars MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lassebetong Visa inlägg
    Tror inte en polisanmälan är rätt väg att gå, risken är att du själv blir drabbad om ev. myndigheter nu skulle förfäras av vad man ser och kanske även inskränka din hobby.

    Ja vi har talat om det här ett antal ggr (jag och mina flygarvänner)
    Ett förslag var att, helt enkelt ta bort alla fimer med tveksamma inslag.
    Filmer som visar modellflyg som helt klart bryter mot allt vad sunt förnuft och uppsatta regler innebär kunde kanske plockas bort, för att visa att förbunden inte ställer sig bakom detta.
    Vet ej om det är lagligt eller rätt väg att gå??
    Själv tog jag när debatten drog igång bort mina filmer.

    Flyger själv med kamera och vill för allt i värden inte att det skall förbjudas.
    Jag går på din linje med att man måste värna om sitt intresse.

    Kan inte uttala mig om andras önskemål, men har själv inte det begäret att få flyga iväg långt.
    För mig är det känslan av att sitta i kärran och var bättre upplever man lite fart än nära marken.

    Hoppas att det kommer något gott ut av all skit som skirivits i de till synes två hetaste trådarna här på forumet.

    Gör som Wesse och krama varandra lite mer.

    Mvh Lasse
    Helt klart bästa inlägget i den här heta tråden!

  19. #119

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Supersonic Visa inlägg
    Helt klart bästa inlägget i den här heta tråden!
    Ja det är ju inte jättesmart att flasha med detta på sin hemsida:
    http://www.rcexplorer.se/files/category-fpv.html (scrolla ner till mitten av sidan)
    Att man flugit fpv, tappat kontrollen över molnen och sen kraschat i stadshuset...

  20. #120
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    egenteligen så är hela debatten ganska onödig ... modellflyg skall enligt reglerna både hos smff och rcff bedrivas inom synhåll det säger väl allt vi behöver veta !?? utom synhåll är det betydligt hårdare regler och tillstånd som behövs om jag förstått rätt...

    så med tanke på publicering på en sida så om vederbörande inte följer reglerna så kan snart en dude licking a pole vara en dude licking the fängelse galler.....

    istället för att skrika ut att man ska skita i att följa reglerna och dessutom publicera filmer på att man verkligen skiter i det så ska man nog knipa igen näbben och göra det i tysthet i såfall...

    den dagen det händer ngt allvarligt så är det nog dessvärre slutlekt...

    en annan väg att gå är att helt enkelt utesluta den eller de personer som uttalat inte vill följa uppsatta regler från förbunden förslagsvis under ett år därmed är vederbörande oförsäkrad och får själv stå för smällen vilket torde kännas förbunden har visat var man står i frågan .. enkelt va !??
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Liknande ämnen

  1. Futaba 10C som tappat några inställningar?!
    Av Ålänning i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 18:12
  2. En helt vanlig dag.
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-20, 23:54
  3. UAV Modelljet flyger efter att ha tappat en vinge
    Av Jakob i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-20, 20:30
  4. Helikopterfilm av helt ny typ..
    Av _Nik_ i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 02:47
  5. El är helt okey
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-10-18, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •