Hej Lassebetong (och andra intresserade),
Min tanke bakom tråden var att man tyvärr ser allt flera filmer som filmats från FPV-kärror över tätbebyggt område. Jag har svårt att tro att någon ansvarsfull RC-flygare kan tycka att detta är OK. Jag har också den känslan att FPV-flyget "drar till" sig även nybörjare och det gör ju inte riskerna mindre direkt.
I dagsläget sker ju merparten av RC-flyg med lite större kärror på våra RC-flygfält och jag hoppas verkligen att vi kan fortsätta på det sättet för jag håller helt med dig om att flygning i bl a parkområden eller på t ex fotbollsplaner definitivt kan vara lika farligt som FPV-flyg - om olyckan är framme. Nu är väl riskerna ATT det skall inträffa kanske lite högre för FPV-flyget om man flyger långt borta från den plats man själv befinner sig - bl a beroende på att något så trivialt som att utrustningens räckvidd kan ställa till problem.
Det vi brukar kalla gott omdöme eller sunt förnuft har vi ju sett försvinna alltmera i dagens samhälle och det gäller helt säkert även inom vårt område.
Att det kan inträffa olyckor på våra modellflygfält är vi väl alla medvetna om hoppas jag - men grejen är ju att där är vi frivilligt och förhoppningsvis är vi också medvetna om dessa risker och agerar därefter. Detta kan vi inte kräva av människor i sin normala boendemiljö eller var nu FPV-flygandet sker - DET är den stora skillnaden. Och tyvärr finns det nog en och annan FPV-flygare som vill vara "fränast". Dessa finns också på våra modellflygfält men är man alltför "frän" där brukar Klubbkompisarna säga ifrån och som jag sa tidigare så drabbas normalt inga utomstående om olyckan ändå skulle vara framme - även om det givetvis är lika sorgligt för dom inblandade.
Sen håller jag med om att det tycks vara en uppenbar trend med allt större maskiner och skaderisken den dag det inträffar en olycka är ju klart större med tyngre (och snabbare) kärror.
Därför måste vi nog ta riskerna på allvar - oavsett om det gäller FPV-flyg eller "vanligt" flyg - och inte bara tänka på våra egna häftiga upplevelser.
Ibland kallar vi våra prylar för leksaker och det kan ju stämma men bara för att det är leksaker får vi inte glömma det sunda förnuftet och att det är mycket farliga grejor i många fall - t ex en stor heli som hovrar/flyger några få meter från pilot eller andra personer. Jag har själv varit med om att en heli flög alldeles för nära mig (när jag själv stod och flög) och den fick tekniska problem som gjorde att den slog i backen med full fart och bl a en del av ett rotorblad "svischade" förbi mycket nära mig - det var inte kul när man tänkte på vad konsekvenserna kunde blivit.
Så oavsett vad vissa tycker så måste säkerhetstänkandet finnas hos oss för hur kul är det att skada någon - oavsett om det är en Klubbkompis eller en någon annan människa...
Sen kan det givetvis ändå inträffa rena olyckor som orsakar personskada men med lite aktivt säkerhetstänkande så blir förhoppningsvis dessa mycket ovanliga.
Hälsningar
Roger