Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Nytt "Pinna"-bygge - DART KITTEN

  1. #1
    JerryDs avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    303
    Jobb
    Musiker
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard Nytt "Pinna"-bygge - DART KITTEN

    Den här "Pinna"-högen.....



    ....ska, när allt är klart, bli en sån här!




    DART KITTEN.
    Rest in pieces!

  2. #2
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Standard

    Var tog bilderna vägen.....
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  3. #3

    Standard

    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  4. #4
    JerryDs avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    303
    Jobb
    Musiker
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Oops! Hade markerat mitt album som "Privat" när jag testade att skapa det. Har ändrat nu. Hoppas att även ni ser bilderna nu, vilket jag ju gjorde innan. Sorry.
    Rest in pieces!

  5. #5
    JerryDs avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    303
    Jobb
    Musiker
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Bygget av Dart Kitten är ett 1/4-skalabygge efter Pär Lundqvist's ritning från början av åttiotalet. Själva flygplanet konstruerades 1937. Ritningen i original, fick jag med på köpet av en beg. Saito Boxermotor FA-90 T från samma årtionde. Planet kommer till större delen att plankas med 0.4-plywood och kläs med Oratex i rött och silver.
    Jag har tidigare använt Oratex Antic, men tyckte att den var lite väl genomskinlig, och valde därför att måla densamma (lite tråkigt när man ser "3.0 mm" stämplat i ilsket blått på träet under klädseln, bara för att man inte kunde vända den sidan inåt i bygget). Dessutom kräver det ett snyggt bygge, och i det närmaste perfekt passning på bitarna, likt laserskuret. Då är det snyggt med riktigt genomskinlig klädsel!
    Är det någon som vet om Silver och Röd Oratex är lika genomskinlig?
    Trots den vitlimstraditionalist jag är, har jag gett mig den på att till största delen använda CA-lim denna gång. Bygget kommer att gå så mycket snabbare när man slipper vänta under torktiden. Vingbalkar och motorspant kommer väl att höra till undantagen. Nackdelen är väl att man ibland tenderar att bli alltför "fäst" vid sitt bygge.

    Första steget är att tillverka två kroppssidor. Dessa är av 5x10 balsalist, och allt börjar med skarvning av övre listen.



    Undre listen är i främre delen skarvad med två 5x5 mm list för enklare böjning till rätt form.



    En sida nästan klar. Saknas strävor till förstärkning.



    Kroppssida nr. två byggs ovanpå den förra. Gladpack emellan bara!



    I'll be back!
    Rest in pieces!

  6. #6
    JerryDs avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    303
    Jobb
    Musiker
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Kroppen färdig och sidorna hopsatta med ännu fler lister. Även uppstyvande tvärlister på plats.



    Detta är vingbalken som monteras i kroppen. Byggs upp av furu och balsalister direkt på 0.4-plywood. Täcks sedan med ytterligare 0.4 ply. Mässingsrören (fyrkants) är till vingstålen som håller vingarna på plats.



    Bakre vingbalken byggs på liknande sätt. Här är balkar monterade och yttre täckspryglar av 2 mm ply.



    Resterande spryglar i vingmittdelen på plats.

    Rest in pieces!

  7. #7
    JerryDs avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    303
    Jobb
    Musiker
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard



    Dags att ta itu med vingarna. Framkanten är (som tydligt syns på bilden) speciellt vinklad för att Dart Kittens speciella skränkning ska bli rätt. I stället för att som brukligt är höja bakkanten ute i spetsen, så är framkanten sänkt. Själva vingprofilen skiftar från att vid vingroten vara Clark-Y, för att via semisymetrisk profil, slutligen i spetsen vara av en starkt bärande typ.
    På följande bild syns profilförändringen tydligt. Den båda bakre vingbalkarna möts där yttersprygeln sitter, varför sprygelns bakre del inte limmas dit förrän övre balken är på plats.



    Ytterligare spryglar (de inre) av Clark-Y/successivt semisymetrisk på plats.



    Övriga spryglar har fått formats till efterhand. Höger vinge klar.



    Vingspetsen är laminerad av 8 stycken 6 mm breda remsor av 0.4-plywood. Oerhört stark konstruktion.



    Vingspetsen färdigformad och tillslipad.



    Vänster vinge klar och skevrodret utskuret.



    Framkanten färdigformad. Här syns hur den kontinuerligt förändrade vingprofilens spetsar löper längs framkanten. Vingroten närmast.



    Båda skevrodren med sina förstärkningar av 0.4 ply och snedställda spryglar.



    En första hopmontering av färdiga delar för att se lite hur det kommer att gestalta sig. Spännvidden är 2400 mm. Kvar att bygga är fena, stabbe (med respektive roder) kroppens överbyggnader.

    Rest in pieces!

  8. #8

    Standard

    Åhh vilken skönhet detta blir
    Angående att bli fäst vid sin modell så tror jag att det är lyckobringande att limma fast sig själv i modellen vid minst ett tillfälle undet byggtiden för då får man automatiskt en stund till eftertanke medans man väntar på att hudfettet ska tvinga CAlimmet att släppa sitt grepp. Det kan ta allt från 5-15 minuter så man hinner tänka många tankar

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  9. #9
    JerryDs avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    303
    Jobb
    Musiker
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Haha. Jag har aldrig haft tid att vänta in att limmet ska släppa. "De e' bar' å' ryck", för att travestera en gammal känd sportsman. Eftersom det är balsan som ger med sig lättast så är det bara att ta fram slipklossen och dra några tag på fingrarna så är man len som en barnrumpa igen.
    Men visst är det tänkt att det ska bli en skönhet. Så småningom i.a.f.
    Rest in pieces!

  10. #10
    JerryDs avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    303
    Jobb
    Musiker
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Dags att återvända till kroppsbygget (Inte min egen, utan dartens).

    Har fällt in landställsinfästningarna i vingmittens spryglar, som får förstärkningar av 3 mm plywood.



    Främre överbyggnaden, som ska vara avtagbar, byggs på plats för bästa passning. Består bara av tre spant, några lister och plankas med 0.4 plywood.




    På grund av dubbelkrökta ytor, får det bli lite "lapptäcke".




    Bakre överbyggnad har i original av Pär L. gjorts demonterbar även den, liksom stabben och sidorodret, vilket jag finner vara onödigt. Jag har därför byggt den bakre överdelen fast på kroppen. Balsaspant och lister som sedan, likt övriga kroppen, skall plankas med 0.4 ply. De två första sektionerna bakom pilotplatsen (med de små längsgående furulisterna) skall dock bara kläs med duk (Oratex)



    Härnäst: Fena och stabbe.
    Rest in pieces!

  11. #11
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Talking

    Hej Jerry
    Alltid roligt med "Riktigt"-bygge, mycket imponerad av ditt bygge, mycket fint skall bli kul att se den färdig.
    SUPER!!!!
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  12. #12
    JerryDs avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    303
    Jobb
    Musiker
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Corsair Visa inlägg
    Hej Jerry
    Alltid roligt med "Riktigt"-bygge, mycket imponerad av ditt bygge, mycket fint skall bli kul att se den färdig.
    SUPER!!!!
    Hej, och tack för bifall!
    Ja, jag gillar att bygga mina modeller själv från ritning och med "lösvirke". Tycker att det är en lika tillfredsställande del av hobbyn som själva flygandet. En egen-byggd kärra har en helt annan "själ", tycker jag.
    Dessutom vet man hur man ska laga, när olyckan är framme.

    Nu är det dags att ta itu med stabbe och fena.

    Framkant och bakkant pallas upp och de raka spryglarna formas och justeras till efter att allt är på plats.



    Samma gäller även för höjdrodret.



    Här syns hur ena sidans spryglar på höjrodret fått sin form. Andra sidan kvar att slipa till.



    Allt format och klart!



    Stabben plankad med balsa och förstärkningar av tillklippta CA-gångjärn vid spryglarnas infästningar vid bak och framkant påbörjat.



    Fena och sidroder byggs på samma sätt.



    Sidrodrets bakkant är liksom vingspetsarna laminerade remsor av 0.4-plywood.

    Rest in pieces!

  13. #13

    Standard

    Den blir grann den
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  14. #14
    JerryDs avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    303
    Jobb
    Musiker
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av matbos Visa inlägg
    Den blir grann den
    Tackar! Ja, jag hoppas på ett snyggt resultat. Man har alltid så goda föresatser när man startar ett nytt bygge, men när det det sedan är klart så är det alltid nåt man tycker sig ha slarvat med. Enda trösten då är att: "Det syns inte när man flyger", och det är ju egentligen det självklara ändamålet med hobbyn.


    Dags att bygga in vingbalkarnas fyrkantsrör i vingarna.




    Först utfyllnad av balsa mellan webbar (av 0.4 ply.) och rör.




    Sedan furulister ovan och under rören, följt av balsautfyllnad upp/ner till vingbalkarna.Täcks till sist av ytterligare 0.4 plywood.





    Har också monterat skevservon och linkage samt dess genomföring i vingarna.
    Skevrodren har också fått förstärkningar av små CA-gångjärnsbitar vid spryglarnas infästningar till bakkanten.







    Har fått hem klädseln till "Kitten". Det blev Fokkerröd och Silver Oratex som jag tycker passar perfekt. Som väl var visar det sig att dessa inte är genomskinliga som Oratex Antic som jag använt på ett annat bygge, och därför fick måla.





    Jag har också fått gjort den logga som sitter framme på sidan av Dart Kitten. Det är en kunnig kompis som sysslar med sådant som hjälpt mig. Jag har senare upptäckt att den i verkligheten ser lite annorlunda ut än vad som kunde ses på en uppförstoring av tillgängliga foton. Spetsarna som fortsätter uppåt över det som ser ut som ett A, är egentligen format till pilspetsar, men å andra sidan har jag inte tänkt att tävla i skalaflyg så egentligen kvittar det. Loggan är utskuren i självhäftande plastfilm, och det som syns här på fotot är egentligen det som är borttaget från den mall jag ska använda för att maskera av när jag sprutar loggan i vit färg direkt på klädseln.





    Ytterligare provmontering av färdiga delar för att se hur det kommer att arta sig.
    Den blir STOOOR. Åtminstone när man har den inomhus! Vikt här (utan landningsställ) är 1650 g.





    Nu vidtar plankningen av kroppen och delar av vingarna, men först monteras rör (16 mm. elrör) i vingar och vingmittdel på kroppen för kabeldragning. Röret är rymligt nog för servots skarvkontakt, säkrat med lite krympslang. Jag filar till elrörets ena kant så att det blir lite vasst, och filar sedan hack i kanten och får på så sätt sågtänder som lätt borrar sig genom spryglarna. Väl på plats kapas röret till rätt längd till och fästes med lite CA-lim.




    Rest in pieces!

  15. #15
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  16. #16
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JerryD Visa inlägg
    Hej, och tack för bifall!
    Ja, jag gillar att bygga mina modeller själv från ritning och med "lösvirke". Tycker att det är en lika tillfredsställande del av hobbyn som själva flygandet. En egen-byggd kärra har en helt annan "själ", tycker jag.

    Så tänker jag oxå när jag bygger fomie utan ritning och lösdepron

    Get high with hovering
    not drugs

  17. #17
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Smile

    Hej Jerry
    Snygga färger, du gör ett fint jobb..
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  18. #18
    JerryDs avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    303
    Jobb
    Musiker
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Corsair Visa inlägg
    Hej Jerry
    Snygga färger, du gör ett fint jobb..
    Tackar, tackar!
    Ja, jag tyckar att jag hade tur med att just de färger som fanns tillgängliga i Oratex utbud passade så bra. Enligt tillgängliga färgbilder på nätet på kärran, så ser det ut att vara mer eller mindre perfekt.

    Har måst pausa lite i bygget av Kitten. Det var egentligen tänkt att vara ett vinterprojekt, och skulle därmed vara igång hela långa tråkiga vintern ut. Börjar så smått se "ljuset i tunneln" på bygget, men ute blir det bara mörkare och mörkare.
    Vintern har inte ens börjat. Åtminstone inte här i Skåne.
    Nu är det dock inte bara det, utan jag tycker mig också har blivit drabbat av nåt som kan kallas CA-snuva. Har ju limmat det mesta med CA-lim, som sagt, och jag märker att dessa ångor blir rätt påfrestande i en liten friggebod.
    Har någon av er kännt nåt liknande?
    Jag blir alltså rejält snorig, som en kanonförkylning! Svininfluensan är det inte, för den är jag vaccinerad mot.
    Nåväl, detta är hittills färdigställt:

    Har börjat klä kroppen med 0.4 plywood, som synes.







    Fenan monterad och kroppen färdigklädd.





    Innan vingmittdelen kan kläs, måste låsningen av vingarna lösas. Vinghalvorna sitter ju bara påträdda på respektive vingstål.
    Hade lite huvudbry med detta, men valde till slut följande lösning:
    En U-bockad 2 mm pianotråd lagras i lämpligt mässingsrör i två små furuklossar. En i vingmitten och den andra i vingen. På det långa "benet" löddes en liten bricka som stopp till fjädern, som är från en kulspetspenna.






    Här är låset på plats. Vingmittdelen till höger. Bara att lyfta låsbygeln på plats vid behov. Låset blir sedan dolt av det plåtsvep som skall sitt över vingskarven, och kommer alltså inte att synas.


    Rest in pieces!

  19. #19
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Smile

    Hej Jerry
    Försöker undvika CA-lim, mår pyton när man har limmat ett tag. Jag använder CA-lim till att fästa vissa delar. Jag använder mest Great Planes Gula lim, då slipper man lim-förkylning..
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  20. #20
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Talking

    Jerry
    Glömde ditt fina bygge, du får väl bygga en till när mörkret faller...
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

Liknande ämnen

  1. Nytt bygge på G! Vad kan det vara? En ledtråd - "SNABB"
    Av marell01 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2013-07-03, 16:44
  2. Dart Kitten
    Av LIP i forum Byggdagboken
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2012-09-20, 17:02
  3. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  4. Bygge av "skal" (någon som har tips?)
    Av CAD:ar'n i forum Helikopter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 21:19
  5. Off-Topic......Fullskala bygge av en "Mouse" i Jön
    Av Rc-flygare i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 22:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •