Reklam

Resultat 1 till 6 av 6

mne: Kpa nytt plan? Hr r min strategi...

MiquePes avatar
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlgg
    35
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb, Ripa MFK, Malm Radioflygsllskap

Standard Kpa nytt plan? Hr r min strategi...

Hej,

Satt och snickrade ihop lite regler fr kommande rcflygkp och lade upp det p min personliga blogg eftersom det kndes som om allmnintresset kanske r lgt. Nr jag sedan blivit klar knde jag att alltid kan det hjlpa/reta ngon s hr r min plankparstrategi i ofrvanskad form:

Visst r det sjukt. Jag har inte ftt mitt senaste bygge i luften n och nd sitter man redan och blir sugen p nya byggen. Vi kan vl vara verens om att det r en del av hobbyn, men jag r nd rdd att det ngon gng skall spra ur. Man kan ltt hamna i ett shopaholicbeteende. Om inte annat riskerar man att bli stressad ver att ha fr mnga plan som man inte flyger. n s lnge r flygandet prioriterat ver byggandet ven om jag lskar det ocks.

Ngra principer fr nya modeller:

1. Bara el (jag fr inte bli sugen p en sdan dr fet 50cc bensin-Yak ven om det dyker upp en billigt p rcflyg.se)
    2. Lttbyggt (ARF, frigolit eller depron, men det mste g fort). Varje bygge innebr abnormt sena kvllar, trtta dagar och abstinens efter kvllens byggande. Det finns en grns fr hur lnge det tillstndet fr pg.
    3. Modellerna skall passa fr de ackstorlekar jag har nu om inte ngot srskilt skl kan anfras (till Aiton kpte jag nya 330mAh ackar, men de r s billiga). Ackarna r en stor del av kostnaderna fr hobbyn och man vill ju ha mnga fr att kunna flyga mycket med en favoritmodell. De storlekar jag jobbar med nu r:

• 3 celler, ca 2200 mAh (Acromaster och Ultimate AMR)
      • 3 celler, ca 850 mAh (Outrage)
      • 2 celler, ca 350 mAH (Aito)
      • 1cell 110 mAh (Minium och PZ Sukhoi)

Sedan kan man ju dela in planen man dreglar ver i olika typer:

• Aerobatik/3D - egentligen har jag vad jag behver i den hr kategorin fr ett tag framver, men den nya Extra MX frn Precision Aerobatics lockar. Funkar dessutom med princip 3 ven om modellen r strre eftersom man anvnder 2 st 3cell, 2220 mAh ackar. Smart!
    • Segelmodell - Suget kar kraftigt nr man ser glador glida runt p sommarkvllarna (termiksegel) eller msar som hnger vid stranden (hangsegel). Hr finns som huvudkandidat ASW28, en enklare elseglare frn ST som Hobbyking har haft, men som man kan kpa tex frn mft.nu fr 1395 pix, komplett med servon, motor och fartreglage redan installerade.
    • Warbird - mste ha en warbird. Vilken flygnrd vurmar inte fr WW2-planen? Det finns s mnga och s vackra plan! Senaste planet att vcka mitt intresse r en Beaufighter frn Alfa models. Det ser ut att vara en bra modell av ett underbart vackert plan med mjlighet till infllbara landstll dessutom. Alfamodels verkar annars ha mnga av dessa sm fina modeller, ngra med EDF, tom. Vilket fr oss in p den sista kategorin:
    • EDF - Hr har mina efterforskningar inte riktigt landat, men det finns fantastiska modeller. Tex Freewing SU-34 som r en fantastisk modell med thrustvectoring och infllbara landstll. Dyrt och fr ackar som jag inte har, men det fr ligga bredvid nskelistan en stund ialla fall.

Det var mina 25 re och ett sorgligt lngt inlgg. Jag r annars intresserad av att hra vad andra har fr planer kring sitt kpande. r det bara jag som r s tragiskt strategisk?

/Mikael
    http://miquepe.blogspot.com/
    http://www.youtube.com/user/MiquePe

Ultrafly Outrage
    MPX Acromaster
    PA Ultimate AMR
    DM Ato
    PA Extra MX

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Planer fr Kpande???
    Jag kan aldrig f det jag nskar i flygplansvg om jag bara skulle kpa flygplan!
    -De mest intressanta, snygga planen bygger jag sjlv!

speedo_4s avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlgg
    153
    Jobb
    Datorkonsult
    Klubb
    Matfors MFK

Standard

Oj.
    Man knner alltid suget efter en ny ven fasst jag har 2 metanolkrror stende p bordet som jobb infr sommarens flyg. En kyosho Edge 540 GP och en p51 mustang hangar9 med keleo system och saito 100 i.

Nrmaste tanken r vl att inhandla sista smgrejena till p51 och gra iordning ett inomhusplan fr vinterns flyg.

Oj oj. Tnk om man kunde kpa allt man ville ha. ^^
    Futaba skare va.

Medlem i Ljungans vnner.

Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    412
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

Standard

Skall du ha en seglare r den ASW28 du suktar efter helt okej, kanske inget under av kvalit eller srskillt hg klass p komponenterna, prestandan i motorn r vll inte heller direkt mrdande men flyger helt okej och ganska s prisvrd bedmmer jag det.

Har dock ingen erfarenhet av andra segelflyg skall vll tillggas..
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

MiquePes avatar
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlgg
    35
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlgg
    Hej!
    Planer fr Kpande???
    Jag kan aldrig f det jag nskar i flygplansvg om jag bara skulle kpa flygplan!
    -De mest intressanta, snygga planen bygger jag sjlv!
    Det tror jag alldeles skert. Gldjen att flyga ngot man sjlv byggt r sklart mycket strre. Men eftersom jag inte har tid till bda tycker jag att det r fantastiskt med alla fina ARF- modeller som finns. Fr att minska byggabstinensen brukar jag flja byggloggarna hr p forumet. Ibland hjlper det och ibland blir det bara vrre

Ultrafly Outrage
    MPX Acromaster
    PA Ultimate AMR
    DM Ato
    PA Extra MX

MiquePes avatar
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlgg
    35
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av DaEk Visa inlgg
    Skall du ha en seglare r den ASW28 du suktar efter helt okej, kanske inget under av kvalit eller srskillt hg klass p komponenterna, prestandan i motorn r vll inte heller direkt mrdande men flyger helt okej och ganska s prisvrd bedmmer jag det.

Har dock ingen erfarenhet av andra segelflyg skall vll tillggas..
    Jag tror inte heller att det r ngot under av kvalit, men det r mycket plan fr pengarna och dessutom hade det passat in p tv kriterier som jag glmde i mitt frsta inlgg:

• Lttransporterat - Det mste g in i en normal bil. n s lnge har jag inte mjlighet att ha en RC-bil eller sdan underbar RC-husvagn som Jet-Kalle har.
    • Snabbt i luften - Nr jag vl ftt en lucka i familjepusslet r det brttom att komma i luften med planet. Jag brukar ha tmt en acke eller tv innan gldstiftarna har ftt igng sina motorer. Sedan kan jag erknna att jag grna varit p fltet hela dagen och myst igng med lite kaffe och ljug. Men den tiden kommer...

Angende ASW:n s sg jag Anders flyga en sdan p Ripa i somras. Den flg vldigt fint och Anders var vldigt njd med den. Det finns t.o.m en inofficiell tvling om vem som kan hlla en omoddad sdan i luften lngst. Det lockar ju lite. Sedan kan den ju inte mta sig med de Ventus som Smajly med familj fastnat fr.

Ultrafly Outrage
    MPX Acromaster
    PA Ultimate AMR
    DM Ato
    PA Extra MX

Liknande mnen

1. Nytt plan...
    Av Bmsone i forum Metanolmodeller
    Svar: 58
    Senaste inlgg: 2013-08-25, 21:00