Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Köpa nytt plan? Här är min strategi...

  1. #1
    MiquePes avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    35
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb, Ripa MFK, Malmö Radioflygsällskap

    Standard Köpa nytt plan? Här är min strategi...

    Hej,

    Satt och snickrade ihop lite regler för kommande rcflygköp och lade upp det på min personliga blogg eftersom det kändes som om allmänintresset kanske är lågt. När jag sedan blivit klar kände jag att alltid kan det hjälpa/reta någon så här är min planköparstrategi i oförvanskad form:

    Visst är det sjukt. Jag har inte fått mitt senaste bygge i luften än och ändå sitter man redan och blir sugen på nya byggen. Vi kan väl vara överens om att det är en del av hobbyn, men jag är ändå rädd att det någon gång skall spåra ur. Man kan lätt hamna i ett shopaholicbeteende. Om inte annat riskerar man att bli stressad över att ha för många plan som man inte flyger. Än så länge är flygandet prioriterat över byggandet även om jag älskar det också.

    Några principer för nya modeller:

    1. Bara el (jag får inte bli sugen på en sådan där fet 50cc bensin-Yak även om det dyker upp en billigt på rcflyg.se)
    2. Lättbyggt (ARF, frigolit eller depron, men det måste gå fort). Varje bygge innebär abnormt sena kvällar, trötta dagar och abstinens efter kvällens byggande. Det finns en gräns för hur länge det tillståndet får pågå.
    3. Modellerna skall passa för de ackstorlekar jag har nu om inte något särskilt skäl kan anföras (till Aiton köpte jag nya 330mAh ackar, men de är så billiga). Ackarna är en stor del av kostnaderna för hobbyn och man vill ju ha många för att kunna flyga mycket med en favoritmodell. De storlekar jag jobbar med nu är:


      • 3 celler, ca 2200 mAh (Acromaster och Ultimate AMR)
      • 3 celler, ca 850 mAh (Outrage)
      • 2 celler, ca 350 mAH (Aito)
      • 1cell 110 mAh (Minium och PZ Sukhoi)



    Sedan kan man ju dela in planen man dreglar över i olika typer:

    • Aerobatik/3D - egentligen har jag vad jag behöver i den här kategorin för ett tag framöver, men den nya Extra MX från Precision Aerobatics lockar. Funkar dessutom med princip 3 även om modellen är större eftersom man använder 2 st 3cell, 2220 mAh ackar. Smart!
    • Segelmodell - Suget ökar kraftigt när man ser glador glida runt på sommarkvällarna (termiksegel) eller måsar som hänger vid stranden (hangsegel). Här finns som huvudkandidat ASW28, en enklare elseglare från ST som Hobbyking har haft, men som man kan köpa tex från mft.nu för 1395 pix, komplett med servon, motor och fartreglage redan installerade.
    • Warbird - måste ha en warbird. Vilken flygnörd vurmar inte för WW2-planen? Det finns så många och så vackra plan! Senaste planet att väcka mitt intresse är en Beaufighter från Alfa models. Det ser ut att vara en bra modell av ett underbart vackert plan med möjlighet till infällbara landställ dessutom. Alfamodels verkar annars ha många av dessa små fina modeller, några med EDF, tom. Vilket för oss in på den sista kategorin:
    • EDF - Här har mina efterforskningar inte riktigt landat, men det finns fantastiska modeller. Tex Freewing SU-34 som är en fantastisk modell med thrustvectoring och infällbara landställ. Dyrt och för ackar som jag inte har, men det får ligga bredvid önskelistan en stund ialla fall.


    Det var mina 25 öre och ett sorgligt långt inlägg. Jag är annars intresserad av att höra vad andra har för planer kring sitt köpande. Är det bara jag som är så tragiskt strategisk?

    /Mikael
    http://miquepe.blogspot.com/
    http://www.youtube.com/user/MiquePe

    Ultrafly Outrage
    MPX Acromaster
    PA Ultimate AMR
    DM Aïto
    PA Extra MX

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Planer för Köpande???
    Jag kan aldrig få det jag önskar i flygplansväg om jag bara skulle köpa flygplan!
    -De mest intressanta, snygga planen bygger jag själv!

  3. #3
    speedo_4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    153
    Jobb
    Datorkonsult
    Klubb
    Matfors MFK

    Standard

    Oj.
    Man känner alltid suget efter en ny även fasst jag har 2 metanolkärror stående på bordet som jobb inför sommarens flyg. En kyosho Edge 540 GP och en p51 mustang hangar9 med keleo system och saito 100 i.

    Närmaste tanken är väl att inhandla sista smågrejena till p51 och göra iordning ett inomhusplan för vinterns flyg.

    Oj oj. Tänk om man kunde köpa allt man ville ha. ^^
    Futaba skare va.

    Medlem i Ljungans vänner.

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Skall du ha en seglare är den ASW28 du suktar efter helt okej, kanske inget under av kvalité eller särskillt hög klass på komponenterna, prestandan i motorn är väll inte heller direkt mördande men flyger helt okej och ganska så prisvärd bedömmer jag det.

    Har dock ingen erfarenhet av andra segelflyg skall väll tilläggas..
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  5. #5
    MiquePes avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    35
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb, Ripa MFK, Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Planer för Köpande???
    Jag kan aldrig få det jag önskar i flygplansväg om jag bara skulle köpa flygplan!
    -De mest intressanta, snygga planen bygger jag själv!
    Det tror jag alldeles säkert. Glädjen att flyga något man själv byggt är såklart mycket större. Men eftersom jag inte har tid till båda tycker jag att det är fantastiskt med alla fina ARF- modeller som finns. För att minska byggabstinensen brukar jag följa byggloggarna här på forumet. Ibland hjälper det och ibland blir det bara värre
    http://miquepe.blogspot.com/
    http://www.youtube.com/user/MiquePe

    Ultrafly Outrage
    MPX Acromaster
    PA Ultimate AMR
    DM Aïto
    PA Extra MX

  6. #6
    MiquePes avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    35
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb, Ripa MFK, Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DaEk Visa inlägg
    Skall du ha en seglare är den ASW28 du suktar efter helt okej, kanske inget under av kvalité eller särskillt hög klass på komponenterna, prestandan i motorn är väll inte heller direkt mördande men flyger helt okej och ganska så prisvärd bedömmer jag det.

    Har dock ingen erfarenhet av andra segelflyg skall väll tilläggas..
    Jag tror inte heller att det är något under av kvalité, men det är mycket plan för pengarna och dessutom hade det passat in på två kriterier som jag glömde i mitt första inlägg:

    • Lättransporterat - Det måste gå in i en normal bil. Än så länge har jag inte möjlighet att ha en RC-bil eller sådan underbar RC-husvagn som Jet-Kalle har.
    • Snabbt i luften - När jag väl fått en lucka i familjepusslet är det bråttom att komma i luften med planet. Jag brukar ha tömt en acke eller två innan glödstiftarna har fått igång sina motorer. Sedan kan jag erkänna att jag gärna varit på fältet hela dagen och myst igång med lite kaffe och ljug. Men den tiden kommer...

    Angående ASW:n så såg jag Anders flyga en sådan på Ripa i somras. Den flög väldigt fint och Anders var väldigt nöjd med den. Det finns t.o.m en inofficiell tävling om vem som kan hålla en omoddad sådan i luften längst. Det lockar ju lite. Sedan kan den ju inte mäta sig med de Ventus som Smajly med familj fastnat för.
    http://miquepe.blogspot.com/
    http://www.youtube.com/user/MiquePe

    Ultrafly Outrage
    MPX Acromaster
    PA Ultimate AMR
    DM Aïto
    PA Extra MX

Liknande ämnen

  1. Nytt plan...
    Av Bmsone i forum Metanolmodeller
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2013-08-25, 21:00
  2. Köpa nytt favoritplan!
    Av mageri i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 10:47
  3. Dax att köpa nytt plan
    Av Glawe i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 22:42
  4. Köpa nytt Bensinplan
    Av Mikael_jo i forum Bensinmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 14:36
  5. Val av nytt plan?
    Av Casimir_rc i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 17:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •