Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hur "fästa" mallar vid airbrush-målande

  1. #1
    MarcusGs avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    105
    Jobb
    Studerar
    Klubb
    RC Åland

    Standard Hur "fästa" mallar vid airbrush-målande

    Införskaffade mig en airbrush här i dagarna, tänkte förgylla mina depron lite! Provmålade lite igår, och efter diverse strul med både det ena och det andra så lyckades jag sprida ut lite färg både här och där. En liten undring, dock...

    Jag använde mallar när jag målade, först en med en utskuren text, sedan "inverterat" (d.v.s. lade den utskrurna texten ovanpå texten jag just målat för att kunna göra lite färg runt själva texten). Sprutade lite spraylim på mallen för att få den att hållas. När jag sedan skulle ta bort mallen så kom - till min förskräckelse - lite av färgen med! Limmet verkar ha fäst lite för bra...

    Hur göra? Hur brukar man få mallarna att hållas på plats? Är det spraylim, eller är det något annat som gäller?
    RC Åland - rcaland.ax
    Hangar Flyg: 17 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2

  2. #2
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MarcusG Visa inlägg
    Införskaffade mig en airbrush här i dagarna, tänkte förgylla mina depron lite! Provmålade lite igår, och efter diverse strul med både det ena och det andra så lyckades jag sprida ut lite färg både här och där. En liten undring, dock...

    Jag använde mallar när jag målade, först en med en utskuren text, sedan "inverterat" (d.v.s. lade den utskrurna texten ovanpå texten jag just målat för att kunna göra lite färg runt själva texten). Sprutade lite spraylim på mallen för att få den att hållas. När jag sedan skulle ta bort mallen så kom - till min förskräckelse - lite av färgen med! Limmet verkar ha fäst lite för bra...

    Hur göra? Hur brukar man få mallarna att hållas på plats? Är det spraylim, eller är det något annat som gäller?
    jag använder 3m klisterspray på mallen enbart och en lätt dusch samt blåser lite på mallen så det inte tar för hårt och hitills har det funkat kanon..
    Har hört att andra klistersprayer tar lite för hårt men 3m har funkat kanon för mig men huvva så dyr ho är den lille flaskan

    Get high with hovering
    not drugs

  3. #3
    MarcusGs avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    105
    Jobb
    Studerar
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Provade att låta det torka lite längre/blåsa, vilket hjälpte en hel del. Får fortsätta prova bara, så lär jag mig väl till slut!

    Lade just upp en projekttråd på mitt första airbrushmålade flyg: en Double Trouble á la Östling! http://www.motorportalen.net/phpbb/v...hp?f=35&t=6641
    RC Åland - rcaland.ax
    Hangar Flyg: 17 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2

  4. #4
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Snyggt Marcus ett jä--la jobb att göra de där mallarna det tar ju ungefär 90% av tiden när man airbrushar..

    /Martin

  5. #5
    MarcusGs avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    105
    Jobb
    Studerar
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Snyggt Marcus ett jä--la jobb att göra de där mallarna det tar ju ungefär 90% av tiden när man airbrushar..

    /Martin
    Tackar!

    Jo, att skära ut mallar är väl inte det roligaste jag vet... Dessutom rullar de ju ihop sig som en igelkott när man använt dem en gång, men jag hoppas ändå kunna använda dem i.a.f. ett par-tre gånger.

    Måste prova att regngöra airbrushen i verkstan istället för att behöva springa in till vattenkranen. Motion i all ära, men det är lite osmidigt!
    RC Åland - rcaland.ax
    Hangar Flyg: 17 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2

  6. #6

    Standard

    Jag brukar bara hålla mallen med fingrarna..
    Kör du med lim på mallen så låt bottenfärgen torka ett tag innan du gör det andra..

    Snyggt jobb föresten.. Tänk så enkelt det kan vara att få till nått snyggt..

  7. #7
    MarcusGs avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    105
    Jobb
    Studerar
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Känns som att risken är rätt stor att det kom in färg under mallen om man bara håller den på plats med fingrarna, särskilt när det finns en massa små utstickande delar i mallen (som det blir med bokstäver). Fast det kanske går, om man ser till att spruta från rätt håll och i rätt ordning. Färgen kanske agerar lite som lim då?
    RC Åland - rcaland.ax
    Hangar Flyg: 17 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2

  8. #8
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Ett tips är att göra mallar av plast ark.

    Finn plast ark som lite tjockare än overhead film som går att köpa på sy affärer eller "smått å gott" affärer. Då får man en mall som är lite styv samt att den håller i evigheter
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  9. #9
    MarcusGs avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    105
    Jobb
    Studerar
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Ah, det låter ju intressant! Ska se vad jag hittar... Vore ju bra med något A3-ark också, för de större figurerna
    RC Åland - rcaland.ax
    Hangar Flyg: 17 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2

  10. #10
    MarcusGs avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    105
    Jobb
    Studerar
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Okej, lite off topic, men... Klaaaaar! Premiär på söndag.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT4940.jpg 
Visningar:	272 
Storlek:	69,7 KB 
Id:	8944  
    RC Åland - rcaland.ax
    Hangar Flyg: 17 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MarcusG Visa inlägg
    Känns som att risken är rätt stor att det kom in färg under mallen om man bara håller den på plats med fingrarna, särskilt när det finns en massa små utstickande delar i mallen (som det blir med bokstäver). Fast det kanske går, om man ser till att spruta från rätt håll och i rätt ordning. Färgen kanske agerar lite som lim då?
    Jo risken finns att det kommer in färg under mallen.. men som du säger att om man sprutar från mallen och ut så är inte risken så stor.
    Bara att testa dig fram på nån spillbit..

    Annars kan du göra så att du lägger dina bottenfärger och sen lägger du lite createx eller faskolor klarlack över med airbrushen så får du lite bättre yta att fortsätta skuggor och detaljer..

    ..Planet blev fin fint.. Släng upp lite flygbilder sen så man ser hur det ser ut i sitt rätta element.

  12. #12
    MarcusGs avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    105
    Jobb
    Studerar
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille Visa inlägg
    Ett tips är att göra mallar av plast ark.

    Finn plast ark som lite tjockare än overhead film som går att köpa på sy affärer eller "smått å gott" affärer. Då får man en mall som är lite styv samt att den håller i evigheter
    Förresten, tjockare än overhead-film? Behövs det? Och blir det inte problem om mallen är för tjock, att det inte kommer färg ända in till kanten på mallen?

    Brukar du fästa mallen på något sätt?
    RC Åland - rcaland.ax
    Hangar Flyg: 17 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2

  13. #13
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Använder du overhead film kommer den börja fladdra av tryckluften från sprutan. Därav måste man ha lite tjockare.
    Att färg inte kommer ända till kanten är inget problem. Jag snackar ju inte plast som är 10mm tjock. utan kanske 0,3mm.

    Nej jag fäster inte mallen. Möjligtvis att jag fäster den med en tape bit i bpörjan men inte mer. Jag sprutar grunden med mallen å sen går jag över det mesta på frihand. Sen om man behöver göra några kanter skarpare lägger jag bara på mallen igen å sprutar kanterna jag vill ha skarpa.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  14. #14

    Standard

    Jag kör det mesta med antingen vanligt skrivarpapper eller med OH film..
    Tycker inte det är nått större problem med att det lyfter sig på grund av lufttrycket från sprutan.
    Man kör ju ändå mest på 1,5 till 2,5 i tryck och det är sällan man trycker på fullr i sprutan ändå..
    Det är ju det sköna med dubble action..
    Gör jag något med fullt tryck på sprutan är dte ändå nått som ska vara så stort att det inte behövs mall till finliret

Liknande ämnen

  1. Svar: 108
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 21:28
  2. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  3. "upplösning" på "borstade" fartreglage?
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 09:22
  4. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •