Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Gammal OS .40 FSR

  1. #1

    Standard Gammal OS .40 FSR

    Plockade fram en gammal OS .40 FSR (2 takt) ur gömmorna häromdagen. Motorn som är ringad har inte använts så mycket av mig då jag sällan har fått igång den. Det jag minns av den är dock att den gick aldeles utmärkt när den väl startade, både vad gäller drag i motorn och tomgång samt att den trottlade bra.

    När jag nu skulle testa den visade den sig vara alldeles omöjlig att starta tills jag använde borrmaskinen som starter. Då startade den vid varje försök så fort den kom upp i varv. Tydeligen så räcker inte farten vid handflipp.

    Nu till min undran: Törs jag använda motorn i modellen jag håller på att bygga. Jag menar förekommer det att annars väl fungerande motorer måste startas med starter för att gå igång. Har själv aldrig ägt en starter utan bara handstartat. Jag antar att det har med kompressionen att göra. Har för mig att jag någonstans läst att ringade motorer kan vara lite knepigare att starta.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2009-11-02 klockan 09:28.

  2. #2

    Standard

    Ge den lite extra soppa så tänder den säkert till för hand oxå. Använd en bit bensinslang från macken som "chicken stick". Är det minusgrader ute så ge den lite startgas så tänder den till direkt. Starter gör oftast mer skada än nytta så försök undvika det om möjligt.

  3. #3

    Standard

    Njae den har nog fått både för mycket och för lite bränsle vi mina försök och jag tror inte jag kan snerta snabbare än vad jag redan gör oavsett chickenstick. Har alltid satt en ära i att inte använda starter men på den här verkar det inte möjligt.

    /mats

  4. #4

    Standard

    Konstigt att den inte handstartar! kan det va så att ringen fastnat i kolvspåret? Vet att det kan bli så om man kör endast ricinolja i soppan. Men när man väl fått igång det så går de. Har haft flera (Supertigrar i.o.för sig) där ringarna klibbat fast i spåret och motorn tappade kompen och var omöjlig att starta för hand. Lösningen på det problemet var att ta ut ringen och slipa av den (på höjden) några hundradels millimeter på en 400 slippapper över glasskiva. Med delsyntetiskt olja i soppan hände detta inte mera.

  5. #5

    Standard

    Det märkliga är jag för ett antal år sedan satte in en ny kolvring men inte ens då gick den att handstarta. Ibland är kompressionen lite bättre då motorn vrids bakvägen vad nu det kan bero på?

    Har varit ute i blåsten och testat motorn lite nu och den går helt perfekt genom hela registret när den väl startat. Tror knapp jag har hört någon motorn som går så bra på alla varv utan minsta bludder elller tvekan. Den verkar dessutom vara relativt okänslig på nålarna. Jag startade och stannade ett flertal gånger och den smäller igång direkt när jag tar borrmaskinen. Däremot räcker inte varvet till på min sladdlösa borrmaskin. Lite synd.

    En sak jag funderat på är om den möjligen inte är riktigt inkörd med den nya kolvringen? Den har ju inte gått specillet mycket sedan jag bytte den då den aldrig startat. Den kanske blir bättre om den får gå lite.

    Jag tror att jag får införskaffa en starter så motorn kommer till nytta. Lite nostalgi att använda motorn också.

    /Mats

  6. #6

    Standard

    Det är väldigt sällan man behöver byta ring på en motor men om man gör det och fodret är av stål så bör man hona den för att den nya ringen skall slitas in.
    Om du har honingutrustning ( eller finns billigt på Biltema som kopplas på en borrmaskin) och har lust att göra det kan det kanske löna sig i långa loppet för en motor skall gå att handstartas annars är ngt fel. Jag litar mer på motorer som har god kompression. De är mer förutsägbara! Har du förresten kollat att toplocket sitter rätt, plant och inte läcker ut kompen? Alla skruvar är rätt dragna? Locket är inte deformerat av för hårt dragna skruvar? Vad kör du för soppa? För lite och tunn olja eller för kallt stift (eller gammalt) kan göra motorn extra besvärligt speciellt nu när det börjar bli kallt. Ett bra stift är OS-F, Enya3 eller OSA3. Soppa med runt 15% olja och 5% nitro eller mer om du vill. APC 10x6-11x6 är väl ok för den motorn.

  7. #7

    Standard

    Jag använde ett 1200 sandpapper virat på en pinne att hona med. Såg väldigt fint ut i loppet när det var gjort. Tror inte att det är något läckage eller fel ihopskruvat. Soppan jag kör på är masens med 15 olja och 10 nitro. Stiftet är ett enya 3.

    När jag provkörde motorn idag gick den som sagt mycket fint med stabil tomgång. När den är kall kan det gå att handstarta genom att snärta den bakvägen mot kompressionen. Skulle tro att oljan är lite tjockare när den är kall och tätar bättre. Jag ska köra den i en gammal sliten modell som får fungera som testbänk. Visar den sig inte vara pålitlig så får det bli något nytt i den nya modellen.

    /Mats

  8. #8

    Standard

    Skall höra med en kompis som har många sådana motorer vad han tycker om deras kompression och huruvida de är pigga på handstart. Bra att du slipat i loppet men tror 1200 papper är för lent. Jag skulle bara rugga upp ytan med 400 våtslippapper, och lite olja, i 45graders rörelse in och ut.
    Bästa resultat och mönster får man dock med honing med 3st stenar på en borrmaskin. Sen gäller det vid start att man ger full gas så att ringen trycks mot fodret och slits in men motorn måste gå rikt för att undvika överhettning.

  9. #9

    Standard

    Skulle kanske skaffa ett honingsverktyg för bromscylindrar, det lär väl bli lämpligt skulle jag tro. Försöker väl få liv i den mest för att jag tycker det är roligt med gamla motorer.

    När jag honade med slipapper använde jag en träpinn som jag skar en skåra i och trädde på papperet så att det stack ut på båda sidor. Sedan körde jag med borrmaskin. Är väl samtidigt lite rädd att hona för mycket så kolven börjar glappa i onödan. Kanske den risken är för överdriven.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2009-11-03 klockan 17:43.

  10. #10

    Standard

    Har inte hunnit prata med kompisen än.
    Ang. fodret så vill man med honing få bort den glatta och fina ytan som förhindrar nyinslitning.
    Dvs det behövs ngt som repar ytan vid låga varvtal. Även med borrmaskin, honingsverktyg och olja så är det låga varvtal som gäller samtidigt som man kör honingsverktygen in o ut och kontrollerar så att man inte för in eller drar ut för långt. Ett sådant verktyg ger bättre rundhet oxå och effektivare för borttagning av eventuellt vändkant i fodret (om den är gammal).

  11. #11

    Standard

    Jo jag är gammal bilmekaniker så det har honats en och annan cylinder allt från moppeålderns dagar och framåt Men varje motor har ju sina nycker och modellmotorer är ju en sak för sig. Jag tog isär motorn nu och loppet var väldigt blankt och inte ett spår efter honingen så jag var nog för försiktig. Innan jag tog isär den körde jag den några tankar på höga varv och rik inställning. Men någon skillnad på kompet blev det inte.

    Får se om jag letar rätt på något 400 papper eller om jag ger mig till tåls tills jag får tag på ett honingsverktyg. Kunde i varje fall inte märka något större kolvglapp i varje fall.

    Tack för ditt engagemang i min gamla motor Alltid roligt att dryfta lite motorfunderingar.

    /Mats

Liknande ämnen

  1. Gammal
    Av lekman i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-04, 21:03
  2. Gammal motor
    Av rnermfors i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-01-30, 09:45
  3. gammal os 90fs
    Av kenneth67 i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 19:08
  4. premiär på en gammal!
    Av kenneth67 i forum Metanolmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-03, 01:04
  5. Ja ä gammal!!!
    Av ssn i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 22:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •