Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: köra servon direkt?

  1. #1
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard köra servon direkt?

    Tjenare fellow hobbyfolk!

    fick en lite klurig fråga av en kund igår, han håller på och bygger en demo-båt, där han ska kunna visa alla trimroder/plan,bogpropeller osv.

    hans fråga till mig var; kan man köra ett servo om man kopplar på ström direkt? dvs ett knapptryck så åker ankare ner och ett till så åker den upp.
    lät inte som hans skulle ha en vanlig rc-anläggning, utan mer som en tv-fjärris.

    går det att fixa på något vis?

    //D

  2. #2
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DennanHMFK Visa inlägg
    Tjenare fellow hobbyfolk!

    fick en lite klurig fråga av en kund igår, han håller på och bygger en demo-båt, där han ska kunna visa alla trimroder/plan,bogpropeller osv.

    hans fråga till mig var; kan man köra ett servo om man kopplar på ström direkt? dvs ett knapptryck så åker ankare ner och ett till så åker den upp.
    lät inte som hans skulle ha en vanlig rc-anläggning, utan mer som en tv-fjärris.

    går det att fixa på något vis?

    //D
    så klart det går

    Get high with hovering
    not drugs

  3. #3
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    så klart det går
    berätta mer!!

  4. #4
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DennanHMFK Visa inlägg
    berätta mer!!

    vill inte va någon wissebesser så jag säger ej något....

    Get high with hovering
    not drugs

  5. #5
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    aja.. du slipper väl

    men du kan få en kram endå, för att du vet men vill inget förtälja!

  6. #6
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Cool

    Har för mig att om man kopplar bort potten så går servot till det givna ändläget, men det är ju bara till viss vinkel.

    Eller

    Har ett dåligt servo som snurrar servot åt en riktning tills man centrerar spaken och för man spaken åt andra hållet går servot år andra hållet. Tror att det var föraren till potten som var kass.

    Vet inte om det är riktigt rätt men har för mig att det var så, det var ett tag sedan jag kollade, prova själv.

    Mvh
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DennanHMFK Visa inlägg
    Tjenare fellow hobbyfolk!

    fick en lite klurig fråga av en kund igår, han håller på och bygger en demo-båt, där han ska kunna visa alla trimroder/plan,bogpropeller osv.

    hans fråga till mig var; kan man köra ett servo om man kopplar på ström direkt? dvs ett knapptryck så åker ankare ner och ett till så åker den upp.
    lät inte som hans skulle ha en vanlig rc-anläggning, utan mer som en tv-fjärris.

    går det att fixa på något vis?

    //D
    Hej

    Borde det inte vara enklast att använda en/flera vanliga servotestare? Annars måste man ju bygga/programmera något som ger pulserna till servot för önskad postition (1ms pulslängd för ena ändläget, 1,5ms för neutralläget och 2ms för det andra ändläget - med pulsintervaller på runt 15-20ms, om jag minns rätt).
    Annars kan man kanske modifiera ett servo och koppla in sig direkt på motorn och köra spänning direkt via en brytare för att köra åt ena hållet och en annan brytare som man kör polvänt för att köra åt det andra hållet.

    Patrik

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Eftersom man antagligen vill kunna styra servonas lägen behövs en servo-controller som genererar pulståg på samma sätt som radiomottagaren gör. Det finns många sådana controllers avsedda för robotbruk. Här är ett exempel:

    http://www.active-robots.com/product...c32servo.shtml

    http://www.electrokit.se/robot-styrs...oller_41002441

    Googla på "servo controller" så hittar du mängder med varianter.
    Senast redigerat av Michael den 2009-11-04 klockan 18:20.

  9. #9
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Eftersom man antagligen vill kunna styra servonas lägen behövs en servo-controller som genererar pulståg på samma sätt som radiomottagaren gör. Det finns många sådan controllers avsedda för robotbruk. Här är ett exempel:

    http://www.active-robots.com/product...c32servo.shtml

    http://www.electrokit.se/robot-styrs...oller_41002441

    Googla på "servo controller" så hittar du mänder med varianter.
    ja exakt det va det jag tänkte säga men Michael hann före

    Get high with hovering
    not drugs

  10. #10

    Standard

    Absolut en bra lösning att köra en dylik servokontrollerare om man behöver så avancerade funktioner som att sekvensköra servona. Vill man dock bara köra ett eller ett par åt gången i oberoende rörelser så duger nog en sådan här (se nedan). I autoläge så går den fram och tillbaka mellan ändlägena, i manuellt läge vrider man bara på potten, så styr man ju servot steglöst dit man vill. En sådan har väl de flesta modellflygare redan antar jag... Man kan koppla flera servon på samma om man vill.

    http://www.aircpro.com/airc/homepage...t&CartID=15238-

    Kopplar man däremot in sig direkt på motorn så styr man ju också steglöst - så länge man håller inne switchen så går motorn, när man kommit dit man vill släpper man switchen. Fast då kommer ju inte servot att försöka behålla positionen om det utsätts för belastning, som det ju annars gör. Men det kan vara den enklaste lösningen - man behöver inte skapa några pulståg över huvud taget, bara slå av eller på en spänning.

  11. #11

    Standard

    Finns ju servo som går konstant utan ändläga åt det angivna hållet tills man säger till det att göra annat.
    Man flippar t.ex. en treläges brytare på sändaren.. läge 1 går det ett håll, läge 2 stannar det och i läge 3 går det åt andra hållet.

    Vill också minnas att man för länge sen hade servo i radiostyrda segelbåtar som fungerade på samma sätt till seglet. 83476 år sen man höll på med båt så jag kan ju minnas helt fel.
    Senast redigerat av Smajly den 2009-11-04 klockan 21:33.

Liknande ämnen

  1. Köra en mottagare utan Bec
    Av Phonta i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-03, 10:28
  2. Köra båt i malmö
    Av chbengtsson i forum Båtar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-27, 19:41
  3. Heli direkt
    Av Mikson i forum Helikopter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 17:54
  4. Underlag att köra på
    Av pgrts i forum Bilar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-28, 06:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •