Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Setup till en depron kärra

  1. #1

    Standard Setup till en depron kärra

    Jag har tänkt bygga min första depron kärra nu i vinter. Jag har varken byggt eller flugit något tidigare. Så jag är helt grön på sånt här. Och det är ju en hel djungel med olika motorer o servos o allt vad man nu behöver.

    Jag är lite sugen på att bygga den här. Jag tänkte bygga den i 6mm depron. Eller räcker det med 3mm?

    Jag har tänkt beställa från hobbycity.com. Mest för att spara lite pengar. Men det finns ju så mycket att välja på. Jag behöver iofs hjälp med allt jag behöver för att få den flyg klar. Men vi kan ju börja med vilken motor, servo och fart reglage jag behöver?
    Senast redigerat av mosse den 2009-11-04 klockan 20:10.

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej
    Eftersom du behöver ha propellern inbyggd i modellen så blir man ganska begränsad av storleken på propellern.

    Därför skulle jag satsat på den högvarvig inrunner typ denna

    HXT 2445 (370L) 3790kv Brushless Inrunner $11.36


    och ett 40amp fartreglage

    Hobbyking SS Series 40-50A ESC $12.60


    Batteri (Du kan nog välja både större och mindre ack men satsa på en med högt C värde 30-40C)
    Rhino 1850mAh 3S 11.1v 40C Lipoly Pack $26.99


    Propeller gissar runt en 5-6 tums propp där får man mäta sig fram lite och se så man inte överlastar motorn.

    Annars är det bara att tuta och köra . Foto och gärna film vill vi se när det blir dags för premiärturen

    /Martin

  3. #3

    Standard

    Och då gärna en liten byggtråd så vi får se hur det ser ut under byggets gång.

  4. #4

    Standard

    Okej, tack för snabba svar. Ska skapa en byggtråd när det börjar bli dags att snickra ihop den.

    Men vad ska jag använda för servo? Kan jag välja vilken som helst bara vikt o storlek passar? Eller vad är det man tittar på?

  5. #5
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    9grams servo fungerar fin fint till den storleken. Har haft massor av dessa och inte ett enda problem med dem hittills

    HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo $3.65


    /Martin

  6. #6
    Vöflys avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    18
    Klubb
    Växjö Rc-Klubb

    Standard

    Hej
    Har själv byggt X-41, en kanon modell att flyga.
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=Yp1ya8tz90I"]YouTube- Näset X-41[/ame]
    Du har min setup inskriven i filmen
    Min erfarenhet av den modellen är att du ska bygga den i 6mm depron, jag började bygga den med canardvingarna, men skippade dom senare (tyckte den flög bättre utan)
    X-41 flyger bra även om det blåser en del ute, så jag kan bara rekommendera.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mosse Visa inlägg
    Jag har tänkt bygga min första depron kärra nu i vinter. Jag har varken byggt eller flugit något tidigare. Så jag är helt grön på sånt här. Och det är ju en hel djungel med olika motorer o servos o allt vad man nu behöver.

    Jag är lite sugen på att bygga den här. Jag tänkte bygga den i 6mm depron. Eller räcker det med 3mm?
    Aldrig flugit något tidigare? å du ska börja meden pusher-kärra?

    Självklart tycker jag du ska bygga maskinen, MEN innan du flyger den så borde du nog bygga en "vanlig" depronmaskin först å lära dig flyga!!??
    Eftersom att du aldrig flugit förut så kommer du troligen att skrota den å kanske då tappa intresset.
    Nä, en helt vanlig depronmaskin är nog bland det enklaste, billigaste å bästa för att lära sig flyga.

  8. #8

    Standard

    Duger den här sändaren (för nybörjare som jag) till att flyga depron med? http://www.hobbyking.com/hobbycity/s...186&cd2=178284

  9. #9
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mosse Visa inlägg
    Duger den här sändaren (för nybörjare som jag) till att flyga depron med? http://www.hobbyking.com/hobbycity/s...186&cd2=178284
    Funkar säkert, men den ser inte ut att ha expo, vilket kan vara mkt bra för nybörjare. Om du vet med dig att du tror du kommer fortsätta inom hobbyn rekommenderar jag att du lägger ner en större investering på en riktig radio, det är den som kommer begränsa dig framöver.
    Du bör ha en med programmeringsmöjligheter och fler modellminnen, t.ex
    Spektrum DX6i, Futaba 6EX 2.4Ghz.

    Jag har flugit med just en Futaba 6Ex 2.4Ghz i 3 år nu, men måste snart investera i en mer avancerad radio, då jag börjat kika på plan med fler än 6 funktioner. (dessutom har min bara 6 modellminnen... )
    Modellminne kan man aldrig få för mycket av...

    Har du till att börja med flugit simulator ??
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  10. #10

    Standard

    Nej, jag har aldrig flugit med simulator.

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Välkommen till hobbyn. För att vara tråkpetter måste jag påpeka att du nog inte klarar av att flyga din pusherkärra som första kärra. Det du behöver är långsammare och självstabiliserande, så du hinner tänka, och öva, annars kraschar du. Simulator rekommenderar jag starkt. 100 krasher i simulator är billigare än en på riktigt. Man börjar billigast med att flyga högvingat plan som inte är skalaavbild av ett riktigt plan.
    Som andra kärra bör du ha ett enkelt plan som inte är själv-rätande men flyger utan stallning och andra elakheter. Sen som tredje kärra klarar du av den du har valt ut.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  12. #12

    Standard

    Okej. Men kom gärna med förslag på en bra första kärra. För jag vet inte ens vad ett högvingat plan är. Och gärna vad jag ska ha för setup till det också om ni orkar.

    Ja en simulator värkar ju vettigt. Vad rekommenderar ni där?

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mosse Visa inlägg
    Okej. Men kom gärna med förslag på en bra första kärra. För jag vet inte ens vad ett högvingat plan är.
    Högvingat: https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=4638

    Midvingat: https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=9565

    Lågvingat: https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=9393

  14. #14
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mosse Visa inlägg
    Ja en simulator verkar ju vettigt. Vad rekommenderar ni där?
    Teknikmagasinet och Clas Olsson har en billig simulator, som iofs inte är den bästa på marknaden vad gäller funktioner och grafik, men man lär sig spakandets första steg iaf...värd sina 199:- iaf.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  15. #15
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Teknikmagasinet och Clas Olsson har en billig simulator, som iofs inte är den bästa på marknaden vad gäller funktioner och grafik, men man lär sig spakandets första steg iaf...värd sina 199:- iaf.
    199 kronor, ungefär som tre halvkassa landningar där propellern endast skadas och måste bytas.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  16. #16

    Standard

    Ok, tack för svaren. Hur är fms som simulator då?

  17. #17
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mosse Visa inlägg
    Ok, tack för svaren. Hur är fms som simulator då?
    Billigare (gratis) och sämre. Den är dock tillräckligt bra för att öva in det viktigaste: ryggmärgskänslan för att kunna lägga modellen rakt på vingarna även när du flyger mot dig. Själv flyger jag med Realflight som är en av de bättre simulatorerna. Den kostar dock ny cirka 2000:-. Ofta kan man hitta en begagnad på blocket eller här på köp och sälj.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Esc till easystar fpv kärra?
    Av jesse78 i forum FPV Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-02, 18:01
  2. litet depron, vad för setup?
    Av staflaraf i forum Elmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-10-29, 17:55
  3. Montering av acc på foamy/depron kärra
    Av KenPro i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-16, 22:17
  4. Bl-setup för depron flyg
    Av T0bbe i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 00:14
  5. Ny kärra till min elektronik......
    Av Hamilton i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 15:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •