Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Ryan STA special

  1. #1
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard Ryan STA special

    så fick jag då till slut tag i en orörd balsa byggsats Ryan tillverkad av SIG.

    Med en känsla av begå helgerån öppnade jag kartongen och konstaterade att jag har en hel del att att göra under vintern, hade iofs ett sådant plan förut men med tiden så försvann det.
    Nåja planet är avsett för dåtidens motorer dvs -70talet. och det som gällde då var Webra .61 med tanke på tidens utveckling av modellmotorer så har jag lite frågor runt detta, .61'an drog propp från 11-7 till 12-6 nu slulle jag vilja ha en lite större propp i trä och helst 4-taktare för att få lite mer skalalikhet, vilken motor storlek och propp kan jag få tips om ?



    Nå! TIPS emottages tacksamt , gärna för och nackdelar..
    Senast redigerat av roggie_49 den 2009-11-05 klockan 11:33.
    -------------------------------
    Rogge, legitimerad Karatekickare.

  2. #2

    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    564
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

    Standard Ryan STA 200 Special

    Hej Roggie !

    Jag har byggt två Ryankärror med Sig:s otroligt kompletta byggsats och har dessutom en obyggd liggande för framtida behov. Dessutom har jag byggt en skala 1:4 från ritning. Denna är dock fortfarande ej provflugen. Se till att du förstärker spryglarna vid ställinfästningarna med 1mm plywood. Här är det lite svagt och skulle du behöva landa lite klumpigt så brister spryglarna här. Se till att du limmar ordentligt vid alla förstärkningsdelar,balkinfästningar mm. Stagvajrarna har tyvärr ingen praktisk funktion utan sitter där mest som pynt. Bygg efter anvisningarna i övrigt, för dom stämmer ganska bra. Det finns många förarbetade detaljer såsom färdigfrästa roderframkanter och balkar. Kolla att dom är hyfsat raka. Annars får du fukta dem och rätta till dem i spänn. Det går inte att tvinga dom raka under byggets gång. Det är helt otroligt så många dragna ABS-detaljer det finns i byggsatsen. Allt från noskåpan till utfyllnaden på sidorodret. Så man förstår ju att den här byggsatsen inte blev den höjdare SIG hade tänkt sig, den blev alldeles för dyr. Motorn, ja det var tänkt från början att det skulle vara en .60a i nosen. Jag har satt in ASP-91 FS i mina och dom flyger jättefint med den motorn. Men kärran blir lite tyngre i nosen så accen hamnar bakom sittbrunnen. Se till att bygga lätt i nosen så löser det sig. Glöm inte att anpassa "noslådan" till motorns längd innan du limmar ihop det för gott. Ett tips vad gäller vingen och ställen, om du har jämna och fina banor t ex asfalt, så kan du göra ställen fasta, dvs ej bakåtfjädrande. Då ersätter du den lilla fjädrande pianotråden som fungerar som vajerinfästning bak i hjulkåpan med en stel sträva direkt bakåt på srygeln vid bakkanten (förstärkt) Då kan du ha fungerande vajrar som avlastar vingen. Dom platta plåtstrimlor till vajrar som följer med byggsatsen, är alldeles för flimsiga. Dom ersatte jag med sk dragvajer av stål som elektrikerna använder. Den har även rätt profil. Roggie, skulle du stöta på problem så får du återkomma. Och glöm inte att bygga den med andakt. Det finns inte så många byggsatser att få tag på längre. Jag hoppas att du sätter in en bild på skapelsen vad det lider.
    Lycka till
    Kay krut

    Vill man så kan man.

  3. #3
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    Hej och tack för svar.
    Byggsatsen är otrolig även med dagens mått mätt.
    Jo att dom s.k. vajerimitationerna är för veka känner jag till, jag ersatte dom med returwiren från IBM's elektriska skrivmaskiner, dom var utmärkta i längd, dvs dom passade in direkt och hade till råga på allt små fästöglor så det var bara att skruva fast .
    Förstärkningar var väl inget jag tänkte på på den tiden och dom hade nog inte hjälpt heller med tanke på vad som hände, men det får bli en annan historia, men tack för tipset om förstärkning.

    Landningsställen funderar jag på att bygga helt fungerande med fjädring, Robart hade sådana men har tydligen utgått.
    Motorn ASP-91 FS, vilken propp skulle du vilja rekommendera? eftersom jag är begiven på träpropellrar så..
    Även vilka servon, dragkraft?
    Funderar på att gjuta av ABS- detaljerna och göra dom i ett tåligare material, upplever dom som lite veka..
    Det var på det hela vad jag hade på hjärtat f.n. Återkommer om det är annat.
    Kommer att lägga upp bilder vartefter bygget fortskrider.
    Återigen tack för svaret..
    Senast redigerat av roggie_49 den 2009-11-05 klockan 14:24.
    -------------------------------
    Rogge, legitimerad Karatekickare.

  4. #4

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Till en 15cc fyrtaktare så funkar 14x6 ,15x4 eller 15x6. Kanske även 16x4 går bra.
    Vilken träsnurra som helst funkar bra. Sen kan man ju modifiera snurran lite grand om man vill ha bättre prestanda, då filar du till den lite.
    tunnar ner bladtjockleken och minskar ytan. Då ökar du varvet och får kanske mer dragkraft. Naturligtvis ska sen propellern balanseras
    Senast redigerat av jaka den 2009-11-06 klockan 16:37.

  5. #5
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Lägger in en bild på Kays kvartsskala Ryan...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Ryan kvarskala 005s.jpg 
Visningar:	725 
Storlek:	135,9 KB 
Id:	9089  
    /\/\vh // /\/\r J.

  6. #6
    RCFF - Administratör Jakobs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 873
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Lägger in en bild på Kays kvartsskala Ryan...
    Jäkligt snygg!
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  7. #7
    Lada008s avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    84
    Jobb
    Jag vill göra så mycket som möjligt av livet ma

    Standard

    Skitsnyggt
    att flyga är att leva

  8. #8

  9. #9
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    Vad har jag gett mig in på? och NEJ jag ska inte sy ihop modellen..
    -------------------------------
    Rogge, legitimerad Karatekickare.

  10. #10
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    Så då har jag börjat packa upp och sortera upp materialet.
    Är helt förundrad över kvaliteten, undrar hur den satsen hade sett ut med dagens teknik med laserskärning? delarna har en perfekt passform, visst är det mycket handarbete s.a.s men som sagt det mesta är 110%,.....
    Lär få anledning att återkomma med bilder och råd ang. bygget.
    F.n är mallar och annat kopierat.
    Det ärf inte utan vördnad som jag lyfter på hatten för konstruktören.
    Senast redigerat av roggie_49 den 2009-12-05 klockan 09:50.
    -------------------------------
    Rogge, legitimerad Karatekickare.

  11. #11
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Hej Roggie !

    Jag har byggt två Ryankärror med Sig:s otroligt kompletta byggsats och har dessutom en obyggd liggande för framtida behov. Dessutom har jag byggt en skala 1:4 från ritning.
    ..............................



    Vill man så kan man.

    Hej.
    vad jag minns och även ser på ritningarna så var det ett servo till skevroder och ett servo till klaffarna och det är väl iofs inte märkvärdig med tanke på den tidens sändare och mottagare, frågan som jag har är ska jag följa ursprungsuppsättningen eller ska jag montera ett servo för varje klaff och skev med tanke på att dagens sändare o mottagare har helt andra möjligheter och använda dom optimalt.
    /Rogge
    -------------------------------
    Rogge, legitimerad Karatekickare.

  12. #12
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av roggie_49 Visa inlägg
    Tänker du sy ihop modellen??

    Get high with hovering
    not drugs

  13. #13
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    Tänker du sy ihop modellen??
    God morgon på dig med, dags att gå upp nu? Själv vaknade jag med ett glatt leende och skuttade ur sängen halv sex i morse, joggade loss på 8 km sen blev det två entimmars pass med lite stärkande karate, men för att besvara din fråga:

    Självklart Magnus, det gör jag med alla mina modeller, gör inte du det?
    sen är det bara hänga fast dom i ett snöre och flyga drake..

    Lite längre ner i kommentarskedjan som jag förmodar att du inte har läst så har jag skrivit , "NEJ jag ska inte sy ihop modellen"

    Hörs
    Senast redigerat av roggie_49 den 2009-12-05 klockan 10:15.
    -------------------------------
    Rogge, legitimerad Karatekickare.

  14. #14
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    en webra 61 skulle passa i denna maskin

    Get high with hovering
    not drugs

  15. #15
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    en webra 61 skulle passa i denna maskin
    jo det var en Webra som jag hade i den första STA'n.


    Webra gör fortfarande förbaskat bra motorer, slitstarka och lättstartade..
    Fasen nu blev jag ju sugen på en sån.
    Jäkla Magnus, sluta upp med såna frestelser..
    -------------------------------
    Rogge, legitimerad Karatekickare.

  16. #16
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard Så börjas det då

    Så börjas det då detta med att gå igenom ritningarna och sen ska jag sortera upp arbetsgången..






    -------------------------------
    Rogge, legitimerad Karatekickare.

  17. #17

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    2
    Jobb
    Inget
    Klubb
    Hallstahammar HMFK

    Standard

    Passa på att gjuta av alla plastdelarna, du har ju alla delningsplanen färdiga.
    Bara att rusa iväg och köpa några Kg epoxi och väv och hälla på ...

    Kommer att följa detta.
    /Johan

    Ps. Självklart skall du ha en fyrtaktare !
    Senast redigerat av Johan Sandberg den 2009-12-05 klockan 11:22.

  18. #18
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Johan Sandberg Visa inlägg
    Passa på att gjuta av alla plastdelarna, du har ju alla delningsplanen färdiga.
    Bara att rusa iväg och köpa några Kg epoxi och väv och hälla på ...

    Kommer att följa detta.
    /Johan

    Ps. Självklart skall du ha en fyrtaktare !
    Jo fyrtaktare ska det bli. Lurar lite på en OS 120 FS
    -------------------------------
    Rogge, legitimerad Karatekickare.

  19. #19
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Ser ut att bli ett trevligt projekt att följa. Kommer bli mycket intressant

    Ryan tycker jag själv är ett mycket vackert flygplan. En sådan SIG modell skulle vara mycket rolig att bygga själv.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  20. #20

    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    564
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Ryan STA

    Roggie 49, det räcker mer än väl med en .91:a fyrtaktare i nosen på den kärran. Sätter du in en 120:a så får du sätta mottagaraccen i fenan eller lasta på onödigt mycket bly i aktern. Jag har själv två Ryankärror med .91-motorer och där har jag accen bakom sittbrunnen för att balansera rätt ! Dom här kärrorna flyger otroligt fint med en .91:a och har kraftresurser i överflöd. På min kvartskala-Ryan (se bild i tidigare inlägg) har jag däremot en ASP 120 FS. Men den kärran är betydligt större och tyngre och kräver lite mer kraft i manövrarna. Originalbyggsatsen var ju anpassad för gårdagens vändspolade 2-taktare och den största vi då hade tillgång till var slöa -61r. Trots detta så flög dom mycket fint även om man ibland önskade lite mer kraft då och då.
    Bygg maskinen med andakt och berätta hur det går. Vi är nog många som vill se byggtråden. Och en dag ska jag nog själv starta upp min fjärde Ryan som bara ligger och väntar på ny inspiration.
    Lycka till Roggie !

    Kay krut

    Vill man så kan man.

Liknande ämnen

  1. Pitts Special EPO
    Av Ilfrazr i forum Allmänt om flyg
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-01-28, 15:57
  2. OS 61 Hanno Special
    Av mds i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 16:22
  3. Ryan St 200 Special
    Av kay.krut i forum Skalamodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-09, 21:05
  4. RYAN
    Av bokis i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 20:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •