Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
Ryan STA

Roggie 49, det räcker mer än väl med en .91:a fyrtaktare i nosen på den kärran. Sätter du in en 120:a så får du sätta mottagaraccen i fenan eller lasta på onödigt mycket bly i aktern. Jag har själv två Ryankärror med .91-motorer och där har jag accen bakom sittbrunnen för att balansera rätt ! Dom här kärrorna flyger otroligt fint med en .91:a och har kraftresurser i överflöd. På min kvartskala-Ryan (se bild i tidigare inlägg) har jag däremot en ASP 120 FS. Men den kärran är betydligt större och tyngre och kräver lite mer kraft i manövrarna. Originalbyggsatsen var ju anpassad för gårdagens vändspolade 2-taktare och den största vi då hade tillgång till var slöa -61r. Trots detta så flög dom mycket fint även om man ibland önskade lite mer kraft då och då.
Bygg maskinen med andakt och berätta hur det går. Vi är nog många som vill se byggtråden. Och en dag ska jag nog själv starta upp min fjärde Ryan som bara ligger och väntar på ny inspiration.
Lycka till Roggie !

Kay krut

Vill man så kan man.
Ok, .91 får det bli. Du har ju erfarenheten av Ryan vad jag förstår och då rättar jag mig efter sakkunskapen.

Känner att det ska bli riktigt roligt att starta upp bygget, håller på och plaerar in lite inköp etc. men sen kommer det lite bilder vart efter.

Jag ställde en fråga till dig lite längre ner i kedjan men jag kopierar in den här "vad jag minns och även ser på ritningarna så var det ett servo till skevroder och ett servo till klaffarna och det är väl iofs inte märkvärdig med tanke på den tidens sändare och mottagare, frågan som jag har är ska jag följa ursprungsuppsättningen eller ska jag montera ett servo för varje klaff och skev med tanke på att dagens sändare o mottagare har helt andra möjligheter än de som fanns " förr i tiden" och använda dom egenskaperna optimalt."