Reklam

Resultat 1 till 17 av 17

mne: terfallsflygare p inkpsjakt

Standard terfallsflygare p inkpsjakt

Halloj!
    Jag har haft ett lngt uppehll efter en mycket aktiv modellflytid p 90-talet. Nu vill jag komma igng igen, men mycket har ndrats...

frga 1
    Om jag fattat rtt s r det 2,4GHz som gller?
    Vad r dom stora frdelarna och var i ligger dom egentliga skillnaderna mot en 35MHz sndare rent funktionsmssigt?

frga 2
    Efter lite surfande har jag hittat en radio som heter Spektrum DX6i. Verkar vara mycket fr pengarna...
    Dock har jag aldrig hrt talas om "Spektrum" innan (Jag var en inbiten Multiplex anvndare frr).
    Hur r Spektrum kvalitetsmssigt?
    Har bara hittat kit utan servon. Vilka servon passar? Var hittar man dom till sjysst pris?

Mnga frgor...

Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 638
    Jobb
    Glnsande Pellejns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+MFK +Ivves Fan Club

Standard

P A svarar vi: ja,s stor skillnad r det..STRNINGSFRITT o inget pillande med frekvensklmmor..
    P B svarar vi : Alla servon,det r ingen skillnad o Spektrum/jr r bra grejor..
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu ven med biskvier!)

Standard

Inget tips p prisvrt och bra standard servo? Har kollat E-bay och man r ju helt lost om man inte vet vad man letar efter...

sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Musiklrare
    Klubb
    Sundom RC Club

Standard

Citat Ursprungligen postat av Aqua Visa inlgg
    Inget tips p prisvrt och bra standard servo? Har kollat E-bay och man r ju helt lost om man inte vet vad man letar efter...
    Futaba 3003?

Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

Standard

Du kanske ska leta upp ett plan du vill ha frst eller skaffa en simulator fr att vcka de gammla kunskaperna.
    glm inte bilder och filmer

MVH
    Daniel L

Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 638
    Jobb
    Klubb

Standard

Jag tycker att man gott kan kpa en sats med servon,accar dvs komplett,inte leta efter billigaste fr att sen upptcka att det fljer med nada..d haltar jmfrelsen..
    Ett plus i kanten kan ju ocks vara att det gr o stlla frgor till sljarn,det tycker jag..
    Johans tips om 3003 r bra,futaba 148 r ett annat bra standardservo..
    // Bokis

(nu ven med biskvier!)

lassebetongs avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlgg
    1 253
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Trans MFK, deshgs MFK

Standard

Sjlv r jag vldigt njd med HXT5010 servona.
    Har dem i mnga av mina modeller.
    Desutom har det ett rtt bra pris.

http://www.hobbycity.com/hobbycity/s..._bearing_servo

Har ven ngra Spektrummotagare dr, ven dem r det skaplig prissttning p.

http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...&ParentCat=190

/Lasse
    //Lasse

Standard

Citat Ursprungligen postat av Daniel L Visa inlgg
    Du kanske ska leta upp ett plan du vill ha frst eller skaffa en simulator fr att vcka de gammla kunskaperna.
    Modell har jag redan bestmt. En "gammal vn" som jag redan byggt 2st av innan. Skuldervingad robust krra som r snll att flyga och samtidgt gr att busflyga skiten ur

Flygningen sitter nog i ryggmrgen Provade en kompis krra fr ett tag sedan och det gick som en dans!

Standard

En liten frga...
    Har spanat in Spektrum dx6i som en potentiell kandidat.
    Hittade denna: "NYA EU" DX6i.
    Vad r det fr skillnad innan "NYA EU" och den "gamla" ??

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Har sjlv en DX-6i och den r omstllbar mellan EU och US sndning!
    Har aldrig hrt talas om att DX-6i skulle finnas i en "bara" EU godknd version.
    Spektrum anvnder sig av JR:s sndarhljen och servon (de verkar frvrigt sammarbeta) s kvaliten r bra.

Standard

Spektrum verkar var ett sjysst val.
    Hur r Hightech? Nr jag hll p (-90 talet) s var Hitech lite sisdr kvalitetsmssigt. Hur r det nu fr tiden?
    Har spanat p "Optic 6" och "Laser 6". Ngon som vet skillnade mellan dessa 2?

sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Musiklrare
    Klubb
    Sundom RC Club

Standard

Hitec Laser 6 har inga modellminnen och inga programmeringsmenyer. Du kan stlla utslagsbegrnsning p skev- och hjdroder samt "end point adjustment" p gasen, reversera servon, anvnda elevon eller V-tail-mix men sen r det stopp.

Hitec Optic 6 r en programmerbar radio med 8 modellminnen (dvs. du kan programmera in flera flygplan och utan problem byta modellminne p fltet). Denna radio har frdiga mixar fr 2 skevroderservon, tv hjdservon, infllbara landningsstll och flaps. Mjligheterna med denna radio r betydligt fler n hos Laser 6.
    Optic 6 har dessutom en sndarmodul, s du kan ven kra 2,4 GHz med denna radio (t.ex. Coronas system som har billiga mottagare med lng rckvidd).

Jag har sjlv en Optic 6 som jag flyger flertalet plan med, jag har ocks en Corona 2,4GHz modul till denna radio som jag anvnder till ett par mindre elplan. Sedan har jag en 7-kanals Futaba FASST (2,4GHz) till de plan jag stter mest vrde p.

Jag har inte haft ngra problem med vare sig Optic 6 p 35MHz (d kompisen flyger med sin Optic 6 p grannkanalen fr jag strningar s det undviker vi), inga problem med Corona 2,4 GHz-modulen i Optic 6 och inga problem med min 7-kanals Futaba FASST.
    nd skulle jag i ditt fall satsa p en 2,4 GHz-radio som Spektrum eller Futaba s slipper du oroa dig fr frekvensklmmor och nedstrningar om du flyger tillsammans med andra.

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Servo p ebay kan suga, om du ska spara pengar s r det bttre med servo frn hobbyking. r det stora 40 gramsservo du r ute efter eller sm 10 eller 20 grams? Jag anvnder grna Power HD servo frn hobbyking. Jag kr med Futaba 7C 2,4 till mitt metanol och segelflyg, och Spektrum DX6i till inomhusflyget, fr Spektrum har mycket billigare mottagare.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

LANs avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

Standard

Observera att DX6i inte bygger p ett JR-hlje, s kvaliteten ska inte bedmas efter JR-sndare fr just denna modell. Har sjlv haft en DX6i och den var helt OK, men kanske aningen plastig i jmfrelse med andra sndare i samma prisklass, detta gller speciellt trim-knapparna och programmeringsreglaget.

Hitec Optic finns numera i 2,4 Ghz-utfrande, kan vara bra att ha i tanke, men den verkar inte dykt upp i Sverige n. I England kostar en sdan runt 2.000 kr, inkl 4 servon:
    http://www.servoshop.co.uk/index.php...624&area=RADIO

/Leif

Standard

Nu r grejer inkpt s kan jag slappna av Blev en Futaba 6EX 2,4Ghz med 4 standard servon. Kommer sitta som en smck i min 137:a...
    Fick ett sjysst pris p en OS 46 AX s den slank med...

Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 638
    Jobb
    Klubb

Standard

Lter som ett bra insteg! Himskan vlkommen r du!
    // Bokis

(nu ven med biskvier!)

speedo_4s avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlgg
    153
    Jobb
    Datorkonsult
    Klubb
    Matfors MFK

Standard

Den radion blir kanon. Sjlv kr jag futaba 7c som r storebrodern till 6ex r verkligen kanon njd.
    Futaba skare va.

Medlem i Ljungans vnner.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •