Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Återfallsflygare på inköpsjakt

  1. #1

    Standard Återfallsflygare på inköpsjakt

    Halloj!
    Jag har haft ett långt uppehöll efter en mycket aktiv modellflytid på 90-talet. Nu vill jag komma igång igen, men mycket har ändrats...

    fråga 1
    Om jag fattat rätt så är det 2,4GHz som gäller?
    Vad är dom stora fördelarna och var i ligger dom egentliga skillnaderna mot en 35MHz sändare rent funktionsmässigt?

    fråga 2
    Efter lite surfande har jag hittat en radio som heter Spektrum DX6i. Verkar vara mycket för pengarna...
    Dock har jag aldrig hört talas om "Spektrum" innan (Jag var en inbiten Multiplex användare förr).
    Hur är Spektrum kvalitetsmässigt?
    Har bara hittat kit utan servon. Vilka servon passar? Var hittar man dom till sjysst pris?

    Många frågor...

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    På A svarar vi: ja,så stor skillnad är det..STÖRNINGSFRITT o inget pillande med frekvensklämmor..
    På B svarar vi : Alla servon,det är ingen skillnad o Spektrum/jr är bra grejor..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Standard

    Inget tips på prisvärt och bra standard servo? Har kollat E-bay och man är ju helt lost om man inte vet vad man letar efter...

  4. #4
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Aqua Visa inlägg
    Inget tips på prisvärt och bra standard servo? Har kollat E-bay och man är ju helt lost om man inte vet vad man letar efter...
    Futaba 3003?

  5. #5
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Du kanske ska leta upp ett plan du vill ha först eller skaffa en simulator för att väcka de gammla kunskaperna.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag tycker att man gott kan köpa en sats med servon,accar dvs komplett,inte leta efter billigaste för att sen upptäcka att det följer med nada..då haltar jämförelsen..
    Ett plus i kanten kan ju också vara att det går o ställa frågor till säljarn,det tycker jag..
    Johans tips om 3003 är bra,futaba 148 är ett annat bra standardservo..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Själv är jag väldigt nöjd med HXT5010 servona.
    Har dem i många av mina modeller.
    Desutom har det ett rätt bra pris.

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s..._bearing_servo

    Har även några Spektrummotagare där, även dem är det skaplig prissättning på.

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...&ParentCat=190

    /Lasse
    //Lasse

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L Visa inlägg
    Du kanske ska leta upp ett plan du vill ha först eller skaffa en simulator för att väcka de gammla kunskaperna.
    Modell har jag redan bestämt. En "gammal vän" som jag redan byggt 2st av innan. Skuldervingad robust kärra som är snäll att flyga och samtidgt går att busflyga skiten ur

    Flygningen sitter nog i ryggmärgen Provade en kompis kärra för ett tag sedan och det gick som en dans!

  9. #9

    Standard

    En liten fråga...
    Har spanat in Spektrum dx6i som en potentiell kandidat.
    Hittade denna: "NYA EU" DX6i.
    Vad är det för skillnad innan "NYA EU" och den "gamla" ??

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Har själv en DX-6i och den är omställbar mellan EU och US sändning!
    Har aldrig hört talas om att DX-6i skulle finnas i en "bara" EU godkänd version.
    Spektrum använder sig av JR:s sändarhöljen och servon (de verkar förövrigt sammarbeta) så kvaliten är bra.

  11. #11

    Standard

    Spektrum verkar var ett sjysst val.
    Hur är Hightech? När jag höll på (-90 talet) så var Hitech lite sisådär kvalitetsmässigt. Hur är det nu för tiden?
    Har spanat på "Optic 6" och "Laser 6". Någon som vet skillnade mellan dessa 2?

  12. #12
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Hitec Laser 6 har inga modellminnen och inga programmeringsmenyer. Du kan ställa utslagsbegränsning på skev- och höjdroder samt "end point adjustment" på gasen, reversera servon, använda elevon eller V-tail-mix men sen är det stopp.

    Hitec Optic 6 är en programmerbar radio med 8 modellminnen (dvs. du kan programmera in flera flygplan och utan problem byta modellminne på fältet). Denna radio har färdiga mixar för 2 skevroderservon, två höjdservon, infällbara landningsställ och flaps. Möjligheterna med denna radio är betydligt fler än hos Laser 6.
    Optic 6 har dessutom en sändarmodul, så du kan även köra 2,4 GHz med denna radio (t.ex. Coronas system som har billiga mottagare med lång räckvidd).

    Jag har själv en Optic 6 som jag flyger flertalet plan med, jag har också en Corona 2,4GHz modul till denna radio som jag använder till ett par mindre elplan. Sedan har jag en 7-kanals Futaba FASST (2,4GHz) till de plan jag sätter mest värde på.

    Jag har inte haft några problem med vare sig Optic 6 på 35MHz (då kompisen flyger med sin Optic 6 på grannkanalen får jag störningar så det undviker vi), inga problem med Corona 2,4 GHz-modulen i Optic 6 och inga problem med min 7-kanals Futaba FASST.
    Ändå skulle jag i ditt fall satsa på en 2,4 GHz-radio som Spektrum eller Futaba så slipper du oroa dig för frekvensklämmor och nedstörningar om du flyger tillsammans med andra.

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Servo på ebay kan suga, om du ska spara pengar så är det bättre med servo från hobbyking. Är det stora 40 gramsservo du är ute efter eller små 10 eller 20 grams? Jag använder gärna Power HD servo från hobbyking. Jag kör med Futaba 7C 2,4 till mitt metanol och segelflyg, och Spektrum DX6i till inomhusflyget, för Spektrum har mycket billigare mottagare.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  14. #14
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Observera att DX6i inte bygger på ett JR-hölje, så kvaliteten ska inte bedömas efter JR-sändare för just denna modell. Har själv haft en DX6i och den var helt OK, men kanske aningen plastig i jämförelse med andra sändare i samma prisklass, detta gäller speciellt trim-knapparna och programmeringsreglaget.

    Hitec Optic finns numera i 2,4 Ghz-utförande, kan vara bra att ha i åtanke, men den verkar inte dykt upp i Sverige än. I England kostar en sådan runt 2.000 kr, inkl 4 servon:
    http://www.servoshop.co.uk/index.php...624&area=RADIO

    /Leif

  15. #15

    Standard

    Nu är grejer inköpt så kan jag slappna av Blev en Futaba 6EX 2,4Ghz med 4 standard servon. Kommer sitta som en smäck i min 137:a...
    Fick ett sjysst pris på en OS 46 AX så den slank med...

  16. #16
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Låter som ett bra insteg! Himskan välkommen är du!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  17. #17
    speedo_4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    153
    Jobb
    Datorkonsult
    Klubb
    Matfors MFK

    Standard

    Den radion blir kanon. Själv kör jag futaba 7c som är storebrodern till 6ex å är verkligen kanon nöjd.
    Futaba skare va.

    Medlem i Ljungans vänner.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •