Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Flygplan till O.S. FS-200S Surpass

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Flygplan till O.S. FS-200S Surpass

    Jag slant på beställningsknappen på Tower Hobbies igår. Skulle beställa en O.S. 200 åt brorsan som har köpt en begagnad 1/4 Clipped Wing Cub, och så tog jag två motorer då det är så bra rabattstege för utländska kunder ($225 rabatt då jag beställde två motorer och två propellrar).

    Finns det förslag på flygplan till denna motor som väger 993g inklusive ljuddämpare? Nedan ett par idéer jag har.

    I min Seagull Yak 54 90-size har jag nu en O.S. FS-120 Surpass III med pump. Den motorn måste jag ta loss ur planet då det är akuellt med lagerbyte - lagren är rostiga.
    120-motorn har en ganska begränsad vertikal, så jag tror att jag tänker testa 200-motorn i denna lilla Yak medan 120-motorn får nya lager. O.S. FS-200 väger faktiskt några gram MINDRE än 120-motorn så några tyngdpunktsproblem behöver jag inte vara rädd för. Vertikalen lär ju bli grym med en 200 motor i ett 90-size flygplan.

    Men jag söker ett trevligt flygplan som permanent hem för min O.S. FS-200-motor. Till saken hör att jag har en Vmar Dornier 27 på lut (begagnad och oflugen) Spännvidd: 2750 mm Vingyta: 88 dm2 Längd: 1700 mm Vikt: 6000 - 6500 g. Denna Vmar-modell har två vingrör i aluminium så några problem med vingbrott som man hört talas om när det gäller den stora Vmar Dornier 27:an tror jag knappast är aktuella.
    Att modellen skulle klippa vid start tror jag inte heller är några problem då man bestyckar den med en 200-fyrtaktare som väger 993g inklusive ljuddämpare. Landningsstället som är gjort av pianotråd (5mm?) kan dock vara ett problem, tycker mig ha läst på något forum att det kan vika sig redan när man taxar. Någon som har erfarenhet av denna Vmars 120-size Dornier 27?

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hm, kommer utsökt att tänka på Sebart Sukhoi S140.

    Annars kanske nya Extreme Flight extra 300 1982mm kan vara något?
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  3. #3
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    På något sätt känns det som om en stor (2,5–3m) semiskalakärra nu skulle sitta bättre än ett knappa 2-meters 3D- eller aerobatic-flygplan. Har redan ett par flyg som jag hovrar och vinglar omkring under stallfart med. Ett majestätiskt flygplan som man puttrar omkring med (och kan hänga en fulltstor videokamera på) känns mer riktigt för denna motor.

  4. #4
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Standard

    En OS 200 drar en kärra på ca 8kg, den kommer slita sönder din kärra, har en OS 200 själv, brutal motor....
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  5. #5
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Corsair Visa inlägg
    En OS 200 drar en kärra på ca 8kg, den kommer slita sönder din kärra, har en OS 200 själv, brutal motor....
    Så du tror den blir för stor till min lilla 90-size Yak. Vikten på motorn är ju inga problem och man har ju en gas-spak :-D
    Tänkte bara testa motorn i det planet innan den får ett permanent hem, men det kanske är litet "overkill".

  6. #6
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Nu har jag 2 alternativ:

    Vmar Dornier 27 oflugen (begagnad) Spännvidd: 2750 mm (billig, men utan referenser på nätet) ca 200€

    ESM Cessna 185 (3 gånger dyrare helkompositkärra som finns i lager hos min handlare) http://www.sabe.fi/hobby/index.php?p...059&grpid=1302

    Kan tänka mig att göra om landningsstället till Dornier 27, men är också lockad av en helkompositkärra som kan bogsera upp seglare.

    Kommer att bestämma mig inom det närmaste dygnet.

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    En Do27 (i svenska flygvapnets färger) är ju en udda fågel, till skillnad mot alla dussinkärror! Originalet är utrustat med slots längs hela vingframkanten, lär ha ett hastighetsområde nånstans mellan 50-60 km/h upp till 250!
    Dorniern hade varit mitt val!
    Retroholic!

  8. #8
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    ESM Cessna 185 flyger otroligt fint! En klubbkompis har en med just en O.S 200 i, och han säger att den flyger kanon!
    Våga vägra Powerbox!

  9. #9
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Nu lutar det mot en Cessna 182 från Jamara. Nästan halva priset mot komposit-Cessnan från ESM. http://www.jamara-modelltechnik.de/Cessna-182-big

    eller så en Stinson Reliant (också Jamara).
    http://www.modellhobby.de/Modelle/Fl...=11522&p=11522

  10. #10
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Jamara = CMPRO.... kan handlas hos AircPro.
    Jag personligen tror att en O.S 200 är alldeles för kraftig för den Cessnan. Leif i klubben flyger med en sån, o han har en O.S FS120 III i den, o det är mer än väl... Men men, övermotorisering skadar ju inte så länge man bara får ner farten på kärran i landningen =)
    Våga vägra Powerbox!

  11. #11
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Jamara = CMPRO.... kan handlas hos AircPro.
    Jag personligen tror att en O.S 200 är alldeles för kraftig för den Cessnan. Leif i klubben flyger med en sån, o han har en O.S FS120 III i den, o det är mer än väl... Men men, övermotorisering skadar ju inte så länge man bara får ner farten på kärran i landningen =)
    Jag har en APC 18x6W, så någon fart borde det inte bli. Och så bor jag i Finland, det blir billigare för mig att ta hem kärran från Tyskland än från Sverige.

  12. #12
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Då e de ju bara o handla =)
    Kärran är otroligt fin i luften och verkar flyga perfekt av vad jag sett!
    Våga vägra Powerbox!

  13. #13

Liknande ämnen

  1. Problem med en OS-200S FS
    Av Emil i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2017-12-20, 16:49
  2. propellerval till OS 70 surpass 2 på en kyosho Edge
    Av speedo_4 i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-16, 21:48
  3. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-21, 19:27
  4. Spinner till FS-120 Surpass III
    Av sundqvistjohan i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-15, 10:09
  5. Rek propp till O.S 70FS Surpass ?
    Av colsson i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 20:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •