Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Skevutslag på fomie!

  1. #1

    Standard Skevutslag på fomie!

    Tjenare på min piaget så har jag ca 60-80 grade ner på båda skeven och ca 30 grader upp. För att få lika mycket behöver jag ju flytta framservot men då det redan är faslimmat är det lite bökigt. Är det värt böket? I sådana fall hur löser jag upp medium zap? Eller är skillnaden ändå inte så stor?
    MVH//IPJT

  2. #2
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    ja det är det. Du kommer få en jäkla skevroderbroms effekt= att planet betersig som att du ger sidoroder åt fel håll i en sväng.
    Du ska antingen ha lika mycket utslag upp och ner eller lite mindre ner men absolut inte mer ner.

    Du skulle inte kunna förlänga stötstängerna istället för att flytta servot.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det är inte så att du har skevservot sittandes på undersidan av kroppen ?
    Det brukar ge en form av felaktig differentiell verkan i praktiken om jag har förstått det rätt (verkar så i alla fall).
    Ett alternativ är ju att sätta servoarmen (t ex en bit kolfiberstav) i lite "offset" på servooket för att få en bättre geometri på utslagen.
    Vill du ödsla ytterligare ca: 10 g så kan ju ju sätta dit 2 skevservon - då är det ju enkelt att få "riktiga" utslag.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4

    Standard

    Asså skevservot sitter under och jag har sådana silvriga små pluppar som sitter på servoarmen och som linkaget går igenom så att jag kan ställa in längden på linkagen. Men om jag förlänger dem så blir de ju lika mycket utslag upp som ner men rodrena kommer ju peka upp i neutralt läge.
    Jag fattar inte riktigt vad mcregor kan du utveckla tack?
    MVH// IPJT

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Får nog kanske (lite osäker dock) rätta mig själv lite.
    Detta med servot under/över är lite lurigt - det borde nog bli samma effekt men fasen vet....
    Dock - om man har "offset" på roderhornet på skevrodren så borde man också kunna påverka längden på utslagen. Med offset menar jag här var "hålet" på roderhornet sitter relativt roderspalten (mellan vinge och skevroder). Det kan ju sitta mitt över spalten, framför eller bakom.
    Med offset på servooket avser jag att man kan sätta på t ex en kolfiberstav som förlängt ok och då kan man sätta denna framför eller bakom "skruven" i oket för att på det sättet påverka symmetrin i utslagen.
    Eftersom jag redan snurrat till detta avstår jag från att säga vad som är rätt i ditt fall...även om jag har en liten aning...
    Men någon annan som är bevandrad i detta med mekaniska förändringar av symmetrin i roderutslagen kan säkert berätta. Dock fick din tråd den effekten att jag nog skall testa detta lite på en av mina egna kärror där jag varit lite för slö hittills för att åtgärda problemen.
    Hälsningar
    Roger

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om du använder ett vinklat servook i stället för ett rakt så kan du åtgärda problemet. Vinklat 90 grader med bägge armarna pekande snett framåt. På så sätt minskar du roderrörelsen neråt och ökar den uppåt. Tyvärr måste du förlänga stötstängerna vilket är en smula pyssligt när de är gjorda av kolfiber. Med sytråd och ca-lim kan man skarva stötstängerna.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  7. #7

    Standard

    okej men hur fixar man en vinklad servoarm? de som ingår är väl alldelen för korta?

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det Fredrik beskriver är ju ett sätt att skapa en offset på servooket/armarna. Alternativt kan du göra en egen servoarms-förlängning av t ex tunn plywood som du skruvar/limmar fast på ditt befintliga servo-ok. Tillse då att hålen för de "silvriga plupparna" (=stötstångsfästena) hamnar några mm framför centrum på ditt servo-ok. Om du har servot under vingen kommer då rörelsen framåt på servot att (linjärt) bli lite kortare än rörelsen bakåt vilket förhoppningsvis kompenserar det fel du har idag (skevroderbroms).
    Hälsningar
    Roger

  9. #9

    Standard

    Det ska vara 90 grader mellan servoarm och stötstången för att få symmetriskt lika upp-ner. För att nå 90 grader måste oftast servoarmens hål flyttas framåt ('framför "skruven" i armen') så att det blir 90 gr. mellan servoarmen och stötstången. Eller ha skevrudderoket närmare kroppen, eller ha servot längre bort från skevruddrar. Eller kombinera...
    Servoplacering spelar ingen roll. Det är skevrudderokets placering (över/undersidan av vingen) som spelar avgörande roll åt vilket håll det blir mer rudderutslag.
    mvh från mig

    Använder MODE 1 för att flyga med följande bokstavskombinationer DS, 3D och FPV.

    (veckovideo :http://www.youtube.com/watch?v=lIYDo...eature=related

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Det funkar att flytta oken på rodren bakåt också, istället för att flytta stötstångens anslutning till servoarmen framåt. Ger samma effekt.
    Det bästa är ju att ha 90 grader i alla leder på stötstången, både vid servarm och vid roderok. Men det är inte helt nödvändigt eller hela sanningen.
    Det viktiga är symmetri, dvs längden på stötstången ska vara exakt samma som avståndet mellan gångjärnslinjen till servots utgångsaxel.
    /A

  11. #11
    MarcusGs avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    105
    Jobb
    Studerar
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Det viktiga är symmetri, dvs längden på stötstången ska vara exakt samma som avståndet mellan gångjärnslinjen till servots utgångsaxel.
    /A
    Hmm, den där hänger inte jag med på. Hur menar du?
    RC Åland - rcaland.ax
    Hangar Flyg: 17 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Inte lätt detta - skulle tro att trådskaparen är ännu mera förvirrad efter alla våra svar...
    Tror dock att esanisk är på rätt spår. Beroende på hur vinklade stötstängerna är relativt kroppen så innebär det att man måste förskjuta hålen i servooket jämfört med mitthålet/skruven - det jag kallar "offset". Sen hur det skall ske beror ju på servookets och roderokens placering och om man önskar symmetriska utslag eller differentiella. Det finns många parametrar som påverkar så det gäller att ha "tungan rätt i mun". Kanske någon som är duktig på att rita kan göra ett förslag utgående från trådskaparens förutsättningar ?
    Hälsningar
    Roger

  13. #13

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MarcusG Visa inlägg
    Hmm, den där hänger inte jag med på. Hur menar du?
    OK, en bild kanske förklarar bättre.

    Edit: Man kan säga så här också: Om du har ett vinkelfel i leden mellan servo arm och stötstång så se till att du har samma vinkelfel mellan stötstångsleden vid roderhornet och gångjärnslinjen. Symmetri i länkaget alltså.
    Oftast är det lättast att mäta avstånden än att syfta/mäta vinklarna.
    /A
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Servoutslag.jpg 
Visningar:	257 
Storlek:	18,3 KB 
Id:	9213  
    Senast redigerat av andWho den 2009-11-14 klockan 00:39.

  14. #14

    Standard

    Jag fattar precis. Ska inte göra detta på ett tag då jag ändå inte kommer känna av det så mycket för att jag är ganska ny. Esanisk ritade denna bild för mig. Den hjälpte mycket! Fick mig att förstå att det inte hjälper att flytta ram servot som man kan tro. Det handlar om vart hålen på armen ligger i cirkeln som är ritat
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Servoarmsvinkel.jpg 
Visningar:	249 
Storlek:	91,9 KB 
Id:	9247  

  15. #15

    Standard

    Jag gör mina roderhorn av kolpinnar som jag krymper fast i de korta horn man får med servona i vinkel, så jag får 90grader mellan stängerna med hjälp av lite krympslang och CA-lim.
    Bild.

    En variant för att få vinklarna bra. Håller till mina depronisar iaf

    /Anders.

Liknande ämnen

  1. Fomie Lovers
    Av wesse i forum Elmodeller
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2010-09-09, 20:15
  2. Klavins flyger Fomie
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-12, 10:21
  3. trädplockaren fixar fomie-fligthline till wesse
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-03, 22:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •