Reklam

 
Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 92

Ämne: ESM F4U Corsair

  1. #1
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard ESM F4U Corsair

    Då de flesta vet att min ESM FW190 fick ett tragiskt slut kände jag att botten var nådd.
    Inga mer byggsatser/ARFer från ESM!

    Men när saker och ting sjunkt in och det ena har gett det andra så började jag så smått bli sugen på något nytt att pula med, brevid mitt Mustang projekt.
    Då Mustangen kommer ta någonstans 3-4år att få flygklar tänkte jag att detta kommer inte hålla. Jag kan inte vänta så länge på en ersättare för Wulfen.

    Började så smått spana in olika modeller och har väll haft en del olika ARF kärror som förslag liggandes att gro i bakhuvudet.

    Men när Per P fick sin Tiger Kisse katt färdig och provflugen, bestämde jag mig. Det får bli en ESM igen.
    Egentligen ville jag ha Douglas Dauntles modellen, men då inte Minicars lyckas få hem den förens någon gång i vår så fick jag börja kolla på andra allternativ. Och hela tiden så kom jag tillbka till en Corsair. Ett flygplan med attityd i mina ögon sett.

    Nu kommer det inte bli som med FW190an. Ingen cockpit eller infällbart sporrställ, i nuläget iaf. Denna ska vara flygklar i vår/försommar och när den har flygit så får vi se om jag vidare utvecklar denna kärra med cockpit och infällbar sporre. Men det blir en senare fråga.

    Så i förgår, Torsdag, så fick jag mina paket med modellen och ställ från RC Maffian. Och det blev självfallet ett locklyft under kvällen. Kärran är underbar.
    Jag märkte omgående viktskillnaden på vissa delar i denna byggsats kontra Wulfen som var helt i Composit.

    Det enda som förbryllar mig är att i manualen står det att CG/Tyngdpunkten ska ligga på 110mm från vingens framkant, och i online manualen från ESM Models hemsida står det 130mm???

    Nåja den biten löser sig nog under byggets gång.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02143.JPG 
Visningar:	821 
Storlek:	85,3 KB 
Id:	9214   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02144.JPG 
Visningar:	756 
Storlek:	79,6 KB 
Id:	9215   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02145.JPG 
Visningar:	763 
Storlek:	50,1 KB 
Id:	9216   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02146.JPG 
Visningar:	741 
Storlek:	78,2 KB 
Id:	9217   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02147.JPG 
Visningar:	718 
Storlek:	83,5 KB 
Id:	9218  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02148.JPG 
Visningar:	238 
Storlek:	81,8 KB 
Id:	9219   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02149.JPG 
Visningar:	257 
Storlek:	81,2 KB 
Id:	9220   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02151.JPG 
Visningar:	251 
Storlek:	79,1 KB 
Id:	9221   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02155.JPG 
Visningar:	251 
Storlek:	95,6 KB 
Id:	9222  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #2
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Har så smått börjat bygga på modellen under fredagkvällen.
    Det stog tidigt klart att CA gångjärnen åker ut och ersätts med pinngångjärn från Robart.

    Limmade gångjärnen till ena skeven och vinghalvan. Limmade också i hop servofästena i servoluckorna till vingen.

    Stället skruvades provisoriskt fast och provkördes i bänk innan det ska monteras i vingen. Det funkade felfritt och är 99% glappfritt. Dessa MK V ställ med Air/Air är verkligen ett lyft för ESM, specielt med tanke på priset om man ska jämföra med bla Robart och Sierra.

    Bild1. Gångjärnen till skevrodren byt ut.
    Bild2. Gångjärn, skev och vinghalva samanfogat.
    Bild3. Servoluckorna.
    Bild4. Stället provkörs.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02150.JPG 
Visningar:	277 
Storlek:	44,5 KB 
Id:	9223   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02153.JPG 
Visningar:	269 
Storlek:	63,4 KB 
Id:	9224   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02154.JPG 
Visningar:	259 
Storlek:	75,8 KB 
Id:	9225   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02152.JPG 
Visningar:	288 
Storlek:	75,8 KB 
Id:	9226  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  3. #3
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 087
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Underbart Tomas!! Corsair är precis som du skriver en maskin med attityd! Härligt att du redan kommit igång med den! Trodde inte du skulle sätta igång riktigt riktigt än
    Ang tyngdpunkten, så skulle jag följa manualen HELT vad gäller det. Ingen vet ju hur länge minicars haft just den här i lager o isåfall kanske ESM gjort någon förändring efter det, o att manualen på nätet är för den "nya" modellen...

    Kör hårt Tomas!
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  4. #4
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Talking

    Hej Tomas
    Jag har en TF Corsiar GS i låda under byggbordet, alla tillbehör finns klara, ställ, sporrställ, cockpitinredning och pilot...och en Saito 300T med tändsystemska, skall jag köra parallelt med Hurricanen....Kör hårt med F4U:an....
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  5. #5
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 155
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Sluta sluta sluta! F-n va fin den är, snart måste jag köpa mig nåt nytt oxå!!! När man slipar som mest på sitt träbygge önskar man att ESM kom med en Tempest någon gång.....

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Jag märkte omgående viktskillnaden på vissa delar i denna byggsats kontra Wulfen som var helt i Composit.
    Är det bara yttervingarna som är i trä? Ser ut som mittsektionen är i komposit?

  6. #6
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Sluta sluta sluta! F-n va fin den är, snart måste jag köpa mig nåt nytt oxå!!! När man slipar som mest på sitt träbygge önskar man att ESM kom med en Tempest någon gång.....



    Är det bara yttervingarna som är i trä? Ser ut som mittsektionen är i komposit?
    Stämmer Christer.
    Ytter vingarna av trä och mittsektonen komposit. Verkar även som om vingspetsarna är inågon form av plast eller dyl.
    Här är ett alternativ till bra pris som finns hemma på hyllan i Sölvesborg.
    http://rcmaffian.se/oscommerce_st/ca...roducts_id=744

    Janne, den här SKA flyga!!!
    Målsättningen är att den ska vara prov och influgen till Eskilstuna Warbird träff 2010

    Du har en poäng där Per. Tänkte faktiskt inte på det
    Dom kanske gör olika serier där TP ändras pga diverse modifikationer.
    Har dock läst på bla RCU att dom flesta har sin TP omkring 130mm in från vingens framkant.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #7
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 087
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Jag vill bara inte att det händer något liknande som med din Wulf i somras, o det vill du säkerligen inte heller, så vad de skriver på RCU är egentligen helt ointressant eftersom det kan röra sig om olika "utgåvor" av den här Corsairen. Följ manualen, för den är ju garanterat till just den DU har!
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  8. #8
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 096
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Det kan inte vara så att tyngdpunkten är angiven med och utan infällda ställ? Just Corsair får väl lite tyngdpunktsförflyttning mtp att ställen fälls bakåt...
    /\/\vh // /\/\r J.

  9. #9
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Det kan så vara Mr J. Manualen förklarar inte om avvägningen sker med innfällda eller utfällda ställ. Men jag kommer väga av den med infällda ställ, det är ju så den ska flyga.

    Några förståsigpåare på RCU säger att TP inte ändras beroende på vilket material modellen byggs av. Enda anledning att flytta TP skulle vara om;
    1. Angivet TP är fel.
    2. Modellens storlek har ändrats.
    En annan amerikan sa att TP ska vara ca 30% av vingens corda. Och på denna modell ungefär 130mm

    För säkerhetsskull skickade jag ett mail till ESM Models.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  10. #10
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Thumbs up

    Hej Tomas
    När du har ställ som går bakåt in i vingarna SKALL dom vägas med ställen INNE. Det är som du säger; det blir en viktförskjutning när du fäller i ställen. Jag skall kolla i manualen i min TF Corsair GS vad dom säger, återkommer i ärendet.
    Trevlig lördagkväll...
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  11. #11
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag har flugit en del med denna corsair o den flyger jättebra! MEN, den är trixig o få till mixarna med flap o ställ..
    Sitter en luftbroms på stället som gör att den vill dyka rejält när ställen är ute,och med full klaff så gör den "nose up".
    Tyvärr tar det ena inte ut det andra fullt ut så jag använde två mixar för detta..Fick till det bra så den gjorde en svag dykning med ställ ute o full klaff (uppåt en 55 grader,gissning),den är mycket trevlig då för man får gå på med gas för o flyga in den,gick hur bra som helst, plus i kanten för att den är hyfsat tung i gumpen.
    Om du vill kan vi kolla tyngdpunkten på den åt dig,den var hur trevlig som helst med den vi använde..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  12. #12
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Grabbar, alla tänkbara teorier och lösningar tages alltid imot hjärteligt. Kan vara bra att ha lite referens material att gå på.

    I dag var jag lat på Corsair sidan, men även andra vinghalvans skevroder är på plats med Robart gångjärn.
    Mestadels så har jag slipat balsa på Mustangen
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  13. #13
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tjenare Ompa!!

    Såg tråden först nu och wow vad läcker den är!
    Otroligt snyggt färgschema och härlig finish. Grattis!
    Ser fram emot att följa monteringen framöver..

    Hälsningar från ett snöigt Skellefteå.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  14. #14
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Cool

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Tjenare Ompa!!

    Såg tråden först nu och wow vad läcker den är!
    Otroligt snyggt färgschema och härlig finish. Grattis!
    Ser fram emot att följa monteringen framöver..

    Hälsningar från ett snöigt Skellefteå.
    Tack Lars.

    Har resan gått bra idag? Har allt tänkt på dig med tanke på vädret idag.

    Kom precis in från en liten kvälls session i hobbyrummet. Mest gått igenom "radio lådan" för att se vad som låg i den och vad som kan vara användbart till denna Corsair.

    Passade på att köra landstället i "bänk" vilket jag även gjorde igår. Märkte då ett litet läckage i ventilen, så jag drog ut sliden och kollade. Mycket riktigt låg det någon form av spån inuti ventilen. Tog bort detta och fettade åter in o-ringarna. Men samma fel. Kollade upp detta nu, och kom fram till att ena ställets cylinder läcker igenom luft när stället är infällt.

    Hur vet jag det kanske vän av ordning frågar sig?
    Mycket enkelt. Då stället inte sitter monterat i vingen så är ju alla slangar löst hängande. Bara till att börja nypa åt slang efter slang till pysandet upphör.

    Frågan man ställer sig nu är om jag ska öppna cylindern och se om det är skit i cylindern som gör att den inte tätar, eller om försäljaren ska få ordna detta med grosisten? Det sistnämnda känns som om det kommer ta en evinerlig tid. Ska kolla lite närmare på detta i morgon med nya vakna ögon.

    God natt.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  15. #15
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Thumbs down

    Hej, jag har monterat två ESM-kärror, Cessna 185 och DC-3, jag kan ju inte säga att det är några kvalitets ARF-er. Dålig plywood och passning, konstiga TP och vad jag tycker att ställen är ett skämt!!
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  16. #16
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Tack Lars.

    Har resan gått bra idag? Har allt tänkt på dig med tanke på vädret idag.

    Kom precis in från en liten kvälls session i hobbyrummet. Mest gått igenom "radio lådan" för att se vad som låg i den och vad som kan vara användbart till denna Corsair.

    Passade på att köra landstället i "bänk" vilket jag även gjorde igår. Märkte då ett litet läckage i ventilen, så jag drog ut sliden och kollade. Mycket riktigt låg det någon form av spån inuti ventilen. Tog bort detta och fettade åter in o-ringarna. Men samma fel. Kollade upp detta nu, och kom fram till att ena ställets cylinder läcker igenom luft när stället är infällt.

    Hur vet jag det kanske vän av ordning frågar sig?
    Mycket enkelt. Då stället inte sitter monterat i vingen så är ju alla slangar löst hängande. Bara till att börja nypa åt slang efter slang till pysandet upphör.

    Frågan man ställer sig nu är om jag ska öppna cylindern och se om det är skit i cylindern som gör att den inte tätar, eller om försäljaren ska få ordna detta med grosisten? Det sistnämnda känns som om det kommer ta en evinerlig tid. Ska kolla lite närmare på detta i morgon med nya vakna ögon.

    God natt.
    Hallå Tomas,

    Jodå, det gick bra att åka de 106 milen upp till Skellefteå igår, fick åka på snö de sista 20-25 milen.
    Men det har jag ju gjort förr so no problems.

    Jäkla trist att det skall strula med Dina ställ också, kan det vara så att den nästan universella sanningen "du får vad du betalar för" även stämmer in på dessa landställ? Återstår att se vad jag kan säga om det sedan när jag kunnat provköra mina Robart-ställ som jag snart borde få hem till Bearcat:en.

    Svår fråga det där om man skall börja meka med nya grejor eller bara skicka tillbaka, inte så kul att behöva vänta månadsvis på ersättningsprylar iofs..
    Hoppas att det löser sig på ett bra sätt för Dig, min vän.

    Nu skall jag göra mig redo för fortsatt resa norrut.
    Kiruna nästa, misstänker att jag får åka en hel del på snö idag också..
    Senast redigerat av taygher den 2009-11-16 klockan 00:05. Anledning: Stavnign..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  17. #17
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Ställ frågan löst

    Skruvade isär cylidern i fråga och gjorde rent utan att hitta någon egentlig orsak. Men när jag tog bort o-ringen från själva kolven som löper inuti cylindern, så fann jag en bit spån från tillverkningen som var 4mm långt och närmare 1mm tjock. Inte undra på att cylindern läckte luft och vägrade hålla tätt. Nu har cylindern varit trycksatt i närmare 4timmar på 7kg.
    Inte en endaste mm har nålen på manometern flyttat sig
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  18. #18
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Perfekt! bra att det fungerar
    men tråkigt att man måste plocka isär och rengöra grejerna
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  19. #19
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Perfekt! bra att det fungerar
    men tråkigt att man måste plocka isär och rengöra grejerna
    Jag kan bara instämma i det. Man betalar ju för fungerande grejor tycker man, men som Taygher skrev;
    "man får vad man betalar för"
    Ligger lite i det om man jämför med vad exempelvis Robart, Sierra och CJM ställ kostar till en sådan här maskin.
    Men att kunna blåsa rent svarvade och bearbetade detaljer innan montering tycker jag att även assiaterna borde klara av.

    Men hur som helst, kvaliten mot de äldre ESM/KMP ställen är enorm.
    Till det bättre förståss
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  20. #20
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Standard

    Hej Tomas
    Jag har kollat TP på TF Corsairen, Kordan (Vid rotsprygel) är 46 cm och TP är 14,4 cm.
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

Liknande ämnen

  1. Marutaka Corsair F4U-1A
    Av Lelle i forum Byggdagboken
    Svar: 206
    Senaste inlägg: 2012-06-22, 09:03
  2. H9 F4U Corsair
    Av dubba i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-02-06, 20:42
  3. Byron CORSAIR F4U-1
    Av Corsair i forum Byggdagboken
    Svar: 81
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 14:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •