Reklam

 
Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 92

Ämne: ESM F4U Corsair

  1. #21
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Grattis Ompa!!

    Var kul o höra dig i telefonen idag när det plötsligt funkade som det skulle!!
    Nu är det ju fullt ös som gäller så modellen blir klar till Eskilstuna! Så många som ser fram mot den träffen så blir det säkert dåligt väder då
    Våga vägra Powerbox!

  2. #22
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Corsair Visa inlägg
    Hej Tomas
    Jag har kollat TP på TF Corsairen, Kordan (Vid rotsprygel) är 46 cm och TP är 14,4 cm.
    Kan så stämma att TP ska vara ca 30% av vingens korda. Ska kolla upp detta när jag kommit så långt att vingen sitter på kärran.
    Tack för detta

    Per, inte dåligt väder då. Nu ska vi gå in för detta förträffliga evenemang med positiv anda och självklart kommer vi tillbedja Solgudarna för bra väder på WB träffen i juni
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  3. #23
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Jajjamen, visst ska vi det! Bäst av alltihop vore ju om Du med din Corsair, jag med min Tigercat, o Taygher med sin Bearcat kunde flyga samtidigt... Skulle kunna bli en go film o kanske ett o annat gutt kort också
    Våga vägra Powerbox!

  4. #24

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Ställ frågan löst

    Skruvade isär cylidern i fråga och gjorde rent utan att hitta någon egentlig orsak. Men när jag tog bort o-ringen från själva kolven som löper inuti cylindern, så fann jag en bit spån från tillverkningen som var 4mm långt och närmare 1mm tjock. Inte undra på att cylindern läckte luft och vägrade hålla tätt. Nu har cylindern varit trycksatt i närmare 4timmar på 7kg.
    Inte en endaste mm har nålen på manometern flyttat sig
    Härligt att det löste sig så snabbt!!
    Konstigt som sagt att det skall behöva vara så ojämn kvalitet på Kina-prylarna. Per hade väl också bekymmer med spån i cylindrar + ventilen om jag inte minns fel?

    Per: Yeeh, lite Navy flight skulle vara grymt kul i Eskilstuna nästa år!
    Count me in!!

    Over and out from Kiruna.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  5. #25
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    I går så kom servon och linkage på plats till skevrodren. Nästa steg enligt manualen blir att limma ihop vingens mittdel med ytter vingarna.
    Innan detta blir ska jag nog tillverka någon form av fäste för den tilltänkta vingkontakten, likt dom jag har i min Thunderbolt, P51D och fd FW190. Alltså en 15polig D-Sub kontakt. Har ännu inte klurat ut hur jag ska fästa upp den då denna mittsektion saknar spryglar på mitten.

    Ang sista bilden. Dom tre strecken visar på ett ungefär vart kulsprutorna sitter, den lilla rektangeln är ungefärlig possition för kameran som sitter monterad i vingen "Kill Cam"
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02169.JPG 
Visningar:	432 
Storlek:	61,2 KB 
Id:	9373   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02171.JPG 
Visningar:	427 
Storlek:	55,2 KB 
Id:	9374  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  6. #26
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Får man komma med ett förslag? Kör med 2 st MPX istället och vänd dessa så att de inte går att koppla fel,jag menar hane/hona i vingen o vice versa..
    Bara en idé,PC kontakter är inte alltid helt lyckat har jag upplevt..
    Warben har dessutom vet jag tips om en speciell kontaktplatta till MPX som är mycket trevliga att löda i..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #27
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Får man komma med ett förslag? Kör med 2 st MPX istället och vänd dessa så att de inte går att koppla fel,jag menar hane/hona i vingen o vice versa..
    Bara en idé,PC kontakter är inte alltid helt lyckat har jag upplevt..
    Warben har dessutom vet jag tips om en speciell kontaktplatta till MPX som är mycket trevliga att löda i..
    Hmm, kör med MPX kontakter till vingservona i min Stuka och det funkar förvisso helt klanderfritt. Precis som du skrev Bokis så tar jag en hane till ena vinghalvan och en hona till den andra.
    Den där kontaktplattan lät intressant, något man kan låna eller går det att köpa??

    Har iofs tyckt att D-Sub kontakten har fungerat otroligt bra i tre andra modeller jag har, men finns det belägg att dom inte är ok så är jag mer än idel öra...
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  8. #28
    warbens avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    304
    Jobb
    Livsförbättrare
    Klubb
    Östhammars mfk

    Standard

    Hej Tomas,
    Jag använder de här från emcotechttp://www.rc-electronic.com/html/englisch/englisch.html, säljs i sverige av bl.a Ulf Svarten på US-Composit. Trevliga små saker, finns som rena + - för accar och en variant där du kan använda alla sex signaler.
    Tobbe

  9. #29

  10. #30
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tack för det Tobbe, ska kolla upp detta under kvällen.

    Planerar också för klaffmontaget som blir lite annorlunda på denna modell då dessa är tre delade. Efter att studerat manualen som beskriver ett dolt linkage, kunde jag konstatera att dom delarna inte finns med. Istället så är det medlevererat linkage lika som till skevrodren.
    Hamster som man är så sparade jag mycket matnyttigt från FW190 "katastrofen" så jag har nu grejerna till det dolda linkaget.
    Men först ska vingen limmas ihop.
    Går och funderar på om jag ska använda MPX kontakter eller köra vidare på tänkta D-Sub 15 kontaktkontakt.
    Blir det D-Sub så ska det påbörjas med förberedelser för det montaget omgående.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  11. #31
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Tack för det Tobbe, ska kolla upp detta under kvällen.

    Planerar också för klaffmontaget som blir lite annorlunda på denna modell då dessa är tre delade. Efter att studerat manualen som beskriver ett dolt linkage, kunde jag konstatera att dom delarna inte finns med. Istället så är det medlevererat linkage lika som till skevrodren.
    Hamster som man är så sparade jag mycket matnyttigt från FW190 "katastrofen" så jag har nu grejerna till det dolda linkaget.
    Men först ska vingen limmas ihop.
    Går och funderar på om jag ska använda MPX kontakter eller köra vidare på tänkta D-Sub 15 kontaktkontakt.
    Blir det D-Sub så ska det påbörjas med förberedelser för det montaget omgående.
    Hej Ompa.

    Tycker du lungt kan köra vidare med dina subkontakter. Har använt dom i ett antal modeller utan problem. Lite smältlim över lödningarna så klarar dom eventuella vibrationer oxå.
    Suveräna när det börjar bli många kablar att hålla reda på.
    I min förra B-17 hade jag 5X3 ( 15 sladdar ) kablar ut i vardera vinge o då är det skönt med endast en anslutning.

    Lycka till / Ivve

  12. #32
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Då var det avgjort då. Jag kör vidare på mina D-Sub kontakter.
    Helgen har gått åt till bla friluvsliv med barnen samt att bygga en kontruktion för D-Suben i vingen. (Jobbar även parallelt med vingen på min Mustang...)

    Bryggan med sidostöd gjordes under dagen klar och limmades på plats.
    Som synes är själva bryggan inte limmad utan skruvad på plats. Detta gör jag för att lättare kunna löda kablaget till kontakten och även för felsökning i framtiden om någon form av kabelbrott skulle ske.
    Nästa skede blir att limma ihop vingen vilket jag troligen börjar med i någon av dom närmaste kommande dagarna.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02194.JPG 
Visningar:	282 
Storlek:	59,8 KB 
Id:	9426   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02195.JPG 
Visningar:	299 
Storlek:	57,8 KB 
Id:	9427   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02196.JPG 
Visningar:	293 
Storlek:	65,6 KB 
Id:	9428   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02197.JPG 
Visningar:	171 
Storlek:	58,9 KB 
Id:	9429   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02198.JPG 
Visningar:	178 
Storlek:	60,1 KB 
Id:	9430  

    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  13. #33
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Ser ju riktigt kanon ut det där fästet Ompa!! Jättesmidigt när man kan göra sådär med kontakten. Men du har rätt så långa kablar från mottagaren va? Jag tog bara 25cm förlängningskablar till Tigercaten, o jag skulle gärna haft nån decimeter längre kablar, för det blev lite i kortaste laget när jag ska montera ihop kärran.
    Ska bli kul o höra vad du säger sen när du verkligen satt lödpastan på prov och alla kablarna är lödda =)
    Våga vägra Powerbox!

  14. #34
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Har inte funderat på placering av mottagaren ännu, men den blir väll på servoplattan och då räcker kablaget utan problem. Hankontakten kommer från ett stycke fd Wulf. Och på den räckte kablaget till

    Ska leta upp bilden vi diskuterade Per, den ligger visst på den portabla hårddisken. Kollar det i morgon när jag sitter vid skrivbordet med datorn.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  15. #35

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Mycket proffsig kablagekonstruktion, härligt att se Ompa!
    Ser fram emot nästa uppdatering, keep 'em coming!!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  16. #36

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Nu kommer det inte bli som med FW190an. Ingen cockpit eller infällbart sporrställ, i nuläget iaf.
    Har du sett de här filmerna Ompa?

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=xuxSmU0lmfE&feature=related"]YouTube- Cockpit kit for ESM Corsair offered by VQ Warbirds part I[/ame]

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=kq9vPmcK_w8&feature=related"]YouTube- Cockpit kit for ESM Corsair offered by VQ Warbirds part II[/ame]


    Förlåt......

  17. #37
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    O yes i have

    Och jag har även kontaktat Tomas på VQ Warbirds....





    I'm tempted
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  18. #38
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Talking

    tjena Tomas
    Jag har TF-s cokpit-inredning till min GS Corsair, den ser ut att vara samma på bilden.
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  19. #39
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Har börjat med vingen så smått för att snart sammanfoga dom tre vingdelarna.

    Passformaen mellan mittsektionen och ytter vingarna var si och så. Blev till att slipa för att få en bra passform och minimera gapet. Blir dock ändå en synlig skarv med viss glipa. Vet inte hur mycket man vågar slipa.

    Tycker också att det är lite klent med bara "Wing joiner" i mitten av vingen. Förvisso av kvalitets plyfa men ändå...
    Så jag borrade in 6mm rundstav fram och baktill i ytter vingarna, som sedan passar in i mittsektionen.
    Gjorde eförst en mall, sedan när jag ritat ut positionen för rundstavaran borrade jag 2mm hål som jag sedan fäste pianotråd i och torrmonterade. Därefter fram med borrmaskinen igen.

    Hålen är koniska så limmet ska kunna "ta vägen" någonstans när sektionerna skjuts i hop.

    Ursäkta kvliten på sista bilden
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02246.JPG 
Visningar:	166 
Storlek:	53,8 KB 
Id:	9463   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02247.JPG 
Visningar:	161 
Storlek:	64,7 KB 
Id:	9464   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02248.jpg 
Visningar:	144 
Storlek:	28,5 KB 
Id:	9465  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  20. #40
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Question

    Citat Ursprungligen postat av Corsair Visa inlägg
    tjena Tomas
    Jag har TF-s cokpit-inredning till min GS Corsair, den ser ut att vara samma på bilden.
    Fick pris på grejerna i går.
    $52 för kittet och $41 i frakt. Tror jag passar som det känns nu. Ni vet julen står för dörren...
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


Liknande ämnen

  1. Marutaka Corsair F4U-1A
    Av Lelle i forum Byggdagboken
    Svar: 206
    Senaste inlägg: 2012-06-22, 09:03
  2. H9 F4U Corsair
    Av dubba i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-02-06, 20:42
  3. Byron CORSAIR F4U-1
    Av Corsair i forum Byggdagboken
    Svar: 81
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 14:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •