Reklam

 
Sidan 49 av 56 FörstaFörsta ... 394445464748495051525354 ... SistaSista
Resultat 961 till 980 av 1110

Ämne: Catalina skala 1/8, design Sturla Snorresson

  1. #961

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Kronmärkena på skrovet fick sina svarta streck idag.



    Det var ett riktigt pillegöra för att få strecken till att bli någorlunda jämnbreda. Men med lite envishet så gick det bra.



    Så är den högra yttervingen klar för lite vädring. Allt är installerat och justerat.



    Göran

  2. #962

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Som information till er som diskuterar sjöflygandets njutningsfulla starter och landningar. Fullskala Catalinan har inget sjöroder. Manövrerandet på vattnet skedde med hjälp av sidorodret och trottling av motorerna. Vid lägre farter användes även skevroderna...om de hade grepp i luften...för att doppa lämplig flottör i vattnet och därigenom svänga lite kraftigare.

    Min lilla söta Catalina kommer att förses med samma möjlighet...förhoppningsvis....för att just underlätta taxandet på vattnet.

    Jag är inte så orolig över start och landning på vattnet eftersom jag kommer att tillbringa en hel del tid på land innan det är dags att försöka blöta ned modellen. Detta för att lära känna modellen så mycket som möjligt. Därefter blir det en hel del taxande på vattnet för att se hur den uppför sig innan jag en börjar tänka tanken att starta från vattnet.


    Göran
    Detta med trottling av motorerna skall bli intressant att prova. Eftersom Catalinan inte har något vattenroder så har jag programmerat en mixer i sändaren som ger mer eller mindre gas till den ena eller andra motorn beroende på sidroderutslaget. Ett alternativ är att använda Twin-Synch från Wike R/C. Den kan styras av sidrodersignalen.

    Nu ser din Catalina riktigt fin ut Göran! Skalariktiga flottörmekanismer och lyckad sprutlackering. Målning eller sprutning med aluminium/silverfärg är extra knepigt men du har verkligen talang för detta.

    Lars

  3. #963

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Detta med trottling av motorerna skall bli intressant att prova. Eftersom Catalinan inte har något vattenroder så har jag programmerat en mixer i sändaren som ger mer eller mindre gas till den ena eller andra motorn beroende på sidroderutslaget. Ett alternativ är att använda Twin-Synch från Wike R/C. Den kan styras av sidrodersignalen.

    Nu ser din Catalina riktigt fin ut Göran! Skalariktiga flottörmekanismer och lyckad sprutlackering. Målning eller sprutning med aluminium/silverfärg är extra knepigt men du har verkligen talang för detta.

    Lars
    Tack Lars!

    Jag har börjat lite smått med att programmera min nya Futaba 18SZ och snart är det dags att ge mig på den här mixningen av motorerna och sidorodret.


    Göran

  4. #964

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Så är även vänster yttervinge redo för lite vädring.



    Nästa steg blir att genomföra all kabeldragning i vingens mittsektion.



    Så var det klart.....jag tejpar dem på utsidan så blir det lätt att komma åt.
    Nej....men det här är nästan alla kablarna som kommer att gå åt. Nu skall jag bara se till att väl valda av dem blir avskärmade, att andra får lite kondensatorer fastlödda på sig och att allt strålar samman i mittluckan....det här blir kul.


    Göran

  5. #965
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    En tanke slog mig med flottörerna, har ju sett en del utmaningar vid start och landning med Catalina på grund av det moment som flottörerna utgör om de har ojämn kontakt med vattnet. Att taxa runt med dem nere är naturligtvis en bra idé. Men hur skulle det vara att starta/landa med flottörerna uppe? I princip bara ha flottörerna i nedfällt läge i hastigheter under planing och fälla upp den så snart man har skevroderauktoritet från motorernas luftström?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #966
    AnWis avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    87
    Jobb
    Allsysslare
    Klubb
    FK Gamen

    Standard

    Då kan man kanske få se Water Roll, typ eskimåsväng på youtube :-)

    Skämt åsidå! Det låter verkligen som en intressant tanke.

    Anders

  7. #967
    AnWis avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    87
    Jobb
    Allsysslare
    Klubb
    FK Gamen

  8. #968
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AnWi Visa inlägg
    o.0 Om man läser texten så ser det ut som den var med flit, samt det var fullt roderutslag under manövern. DAMN! Måste kittla i magen att utföra den.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  9. #969

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    https://www.youtube.com/watch?v=tSfe...eature=related

    En videosnutt som visar en del starter och landningar med bland annat en Catalina och som kan ge lite tips till oss.


    Göran

  10. #970

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Fick lite information av en kille som för många år sedan byggde och flög en 108" Catalina.

    I have built and flown the sid morgan 108 inch cat and flown it from water numerous times. I utilized a small none scale water rudder that worked fine, radios did not have a lot of mixing capabilities 30 years ago. you will probably experience torque effects as I did if both engines rotate in the same direction, it tends to drive the left sponson down in the water causing a sharp left turn even with full opposite aileron, their is not enough airspeed to allow the ailerons to be effective until the bow is well out of the water and almost on plane.hope this helps. If you're going electric, there is no reason for the motors to turn in opposite directions.


    Göran

  11. #971

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Det här är vad jag använder för att få servokablarna genom rören i vingarna. En tunn pianotråd med en krok i ena ändan och en flexibel stålvajer.



    Dags att tillverka några avskärmade servoförlängningskablar. Jag behöver några sådana här eftersom servokablarna kommer ligga intill motorkablarna och jag vill inte chansa....alltför mycket.

    Det här är en koppartejp.



    Första steget blev att vira tejpen runt servokabeln.



    När tejpen var virad hela vägen så skalade jag av en liten bit på den negativa servokabeln och lödde fast koppartejpen mot den.



    Därefter lade jag på en krympslang över alltsammans och klämde fast en servokontakt i den ändan som saknade en.



    Nästa steg var att dra den på plats i plastslangen.



    Så var den på plats...



    Allt på plats under luckan.



    Därefter var det bara till att montera dit motorerna....fartreglagen kommer att monteras dit lite senare.



    En lite inspirationsbild.


    Göran

  12. #972

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Mycket snyggt! !😄

  13. #973

    Standard

    Den är så fruktansvärt läcker!!!
    Jag försökte backa i tråden för att se vad det var för motorer som du bestämde dig för, men hittar inte inlägget. Jag minns att det var lite snack om el kontra metanol för ett tag sen, men på bilderna ser det ut som om det blev el till slut.
    En lite undran när jag tittar på bilderna: Nog för att den är stor, men ser inte kablarna lite klena ut? Luras man av att arean motsvaras av kvadraten på diametern?

  14. #974

    Standard

    Makalöst bygge!
    En undran om skärmningen av servokablarna... har du lött fast skärmen i jord i bägge ändor på kabeln eller bara i ena? Tänker på jordslingor.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #975

    Standard

    Hatten av helt otroligt bygge

  16. #976

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Finns snart inte ord....
    Retroholic!

  17. #977

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mrfxcoupe Visa inlägg
    Mycket snyggt! !
    Tack Peter!


    Göran

  18. #978

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av johanvm Visa inlägg
    Den är så fruktansvärt läcker!!!
    Jag försökte backa i tråden för att se vad det var för motorer som du bestämde dig för, men hittar inte inlägget. Jag minns att det var lite snack om el kontra metanol för ett tag sen, men på bilderna ser det ut som om det blev el till slut.
    En lite undran när jag tittar på bilderna: Nog för att den är stor, men ser inte kablarna lite klena ut? Luras man av att arean motsvaras av kvadraten på diametern?

    Tack Johan!

    Jag har haft för avsikt att använda elmotorer redan från första början och jag har inte ändrat åsikt sedan dess. Jag är lite allergisk mot att det sticker ut en motorcylinder ur en motorkåpa där det inte skall sticka ut en sådan.
    Jag använder E-Max GT5345/09 motorer och ZTW 120A Opto reglage och driver varje motor med 2 st 5 cells, 10Ah lipos.
    Jag använder samma typ av 12AWG kablar som jag använder i min Avia och i min Fokker D.XXI med motsvarande motorer.


    Göran

  19. #979

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Andreash Visa inlägg
    Hatten av helt otroligt bygge

    Tack Andreas!


    Göran

  20. #980

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Finns snart inte ord....

    Tack Thomas!


    Göran

Liknande ämnen

  1. PBY Catalina
    Av K-Å i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-27, 21:33
  2. Catalina
    Av haskell i forum Allmänt om flyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 19:26
  3. Starmax L4 Grasshopper 1400mm (ny design)
    Av Danka i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-12-26, 11:02
  4. Futurion (Donatas Pauzuolis design)
    Av jackack i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-12, 11:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •