Reklam

 
Sidan 55 av 56 FörstaFörsta ... 54550515253545556 SistaSista
Resultat 1 081 till 1 100 av 1110

Ämne: Catalina skala 1/8, design Sturla Snorresson

  1. #1081

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av genland Visa inlägg
    Göran!

    Så ini bänken vackert, speciellt in o utfällning av vingflottörerna får en ju att bli tårögd!
    Som redan sagts så många gånger men som tål att sägas återigen en mästare i detta gebit

    Bästa hälsningar Kent
    Kent, ett stort tack för berömmet!


    Göran

  2. #1082

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej Göran,
    Jag var och kollade på originalet idag på Flygvapenmuseét. Det är en imponerande maskin att se i verkligheten.
    Tog några bilder på Catalinan, tyvärr är det ganska mörkt i lokalen och min iPhone orkade inte riktigt med mörkret i lokalen. Men det går i alla fall att se vad det är på bilderna.
    /Bo
    Hej Bo!

    Jag har varit och hälsat på Catalinan ett stort antal gånger under det här byggets gång och jag kan bara hålla med dig om att det är en imponerande maskin.

    Jag tackar så mycket för bilderna, det blev riktigt bra trots det dåliga ljuset.


    Göran

  3. #1083

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    En liten kort rapport om vad som händer i Paradiset och på Catalinan.

    Jag har börjat så smått att korrigera problemen som upptäcktes vid provtaxningen. Det mesta är enkla saker, men det kommer att ta lite tid.
    Tyvärr är jag helt ensam på jobbet de nästkommande två veckorna och jag måste fokusera på jobbet så mycket jag kan, men när jag får lite tid över så skall jag jobba på Catalinan.
    Det kommer även att bli ett par dagar som jag ger mig ut på en roadtrip, men liiiite ledigt måste man ju ha på sommaren.


    Göran

  4. #1084

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    En kort rapport om vad som händer på Catalinan.

    Det blev lite mer saker som behövde fixas än vad jag först trodde. Men vad gör det nu när det är nästan klart.

    Det enda som är kvar är att synkronisera motorerna och att måla nosen på kärran.


    Göran

  5. #1085

    Standard

    Synkronisera motorerna???
    Vad är syftet, är det nån ljudeffekt du är ute efter. Är det inte vettigare att mixa trottlarna med sidrodret för att underlätta styrning på vattnet?
    /J

  6. #1086

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av johanvm Visa inlägg
    Synkronisera motorerna???
    Vad är syftet, är det nån ljudeffekt du är ute efter. Är det inte vettigare att mixa trottlarna med sidrodret för att underlätta styrning på vattnet?
    /J

    Syftet med att synkronisera motorerna är att få dem till att ha samma varvtal vid olika trottelutslag så att de drar lika mycket. Det är en grundförutsättning för att kunna mixa trottlarna med sidorodret.


    Göran

  7. #1087

    Standard

    Mmmm, men du kör ju borstlöst - blir det såpass olika varvtal att det märks?
    /J

  8. #1088
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Syftet med att synkronisera motorerna är att få dem till att ha samma varvtal vid olika trottelutslag så att de drar lika mycket. Det är en grundförutsättning för att kunna mixa trottlarna med sidorodret.


    Göran
    Det där förstår jag inte riktigt Göran. Har du bara calibrerat fartreglagen så behöver du ju inte bekymra dig över nån synkronisering. Mixa trottlarna kan du ju göra oavsett !

  9. #1089

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag tog ut kärran på fältet och körde lite tester.

    Trots kalibrering av fartreglagen hade jag en varvtals-skillnad på 400 rpm genom hela trottelregistret. Jag har blippat och bloppat i radion och försökt kolla igenom fartreglagens inställningar..men jag saknar en sådan där programmeringsmojäng.
    På något sätt har jag nu fått motorerna att ge samma varvtal hela vägen. Men en sådan där programmeringsmojäng är på väg och när den kommer så skall jag kolla upp saker och ting lite noggrannare eftersom jag inte får ut full effekt på motorerna.

    En ny sak dök upp under denna testrunda och det är nosställets låsning hoppar ur läge när jag taxar fort på gräsfältet. Det är ganska lätt att fixa eftersom det är en stötstång som behöver säkras upp.

    Men i övrigt så fungerar allt som det skall och det var en fröjd att se henne accelera....dock något långsamt. Hon går spikrakt på marken.

    Jag återkommer när jag har löst effekt problemet.


    Göran

  10. #1090

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Härligt. Det är kul när ens lösningar på problem funkar. Skall bli spännande att se flyg videon när sen kommer. Men skynda långsamt.

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

  11. #1091

    Standard

    Så ena motorn startar senare än den andra också? 400 rpm för att vara mer exakt. Det är ju lite konstigt. Max-min-programmerat dem enskilt och/eller på samma gång?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #1092

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mrfxcoupe Visa inlägg
    Härligt. Det är kul när ens lösningar på problem funkar. Skall bli spännande att se flyg videon när sen kommer. Men skynda långsamt.

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    Det är det alltid.
    Video kommer det att bli.


    Göran

  13. #1093

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Så ena motorn startar senare än den andra också? 400 rpm för att vara mer exakt. Det är ju lite konstigt. Max-min-programmerat dem enskilt och/eller på samma gång?
    Jo, det var konstigt. Jag gick igenom alla inställningarna med programmeringsdosan i båda fartreglagen och efter det så fungerade det som jag ville.


    Göran

  14. #1094

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Det blev lite mer som behövde åtgärdas....
    Först och främst så är problemen med fartreglagen och motorerna åtgärdade. Nu varvar de som de skall och lika mycket genom hela trottlingen.
    Jag har bytt ut E-Max GT 5345/09 motorerna med ett kv på 170 till E-Max GT 5345/07 motors med ett kv på 220. Jag har även gått upp till 12-cells pack på ackarna vilket tillsammans med de 3-bladiga 18x10 propellrarna ger mig 25 kg dragkraft. Detta var en stor förbättring mot tidigare. Men, jag håller på att diskutera med Menz Propeller om de kan tillverka 3-bladiga 18x12L och 18x14L propellrar till mig för jag vill gärna veta vad för värden jag får med dessa. De verkar inte vara helt omöjliga till att göra detta.



    Under de olika taxnings testerna har jag haft problem med att nosställets låsning har inte lyckats hålla stället låst i utfällt läge. Så jag tog det tunga beslutet att såga upp ovansidan på nosen så jag fick en väldigt bra överblick över vad som händer här.
    Problemet var inte så svårt att hitta....det tog ungefär 10 sekunder när jag väl fått bort ovansidan på nosen och kunde titta ned i hålet och se det som jag inte sett förut.
    Plattan som håller mekaniken för låsningen låg inte platt mot underlaget utan den kunde röra sig upp och ned ett antal millimeter vilket ledde till att låspinnen rörde sig lika mycket upp och ned. Åtgärden är enkel. En lås-tunga snickdrades ihop och den går dels inunder plattan och dels ovanpå plattan och nu kan mekanikens platta inte röra sig mer än en 10-dels mm upp och ned när den väl är på plats.
    Hålet i nosen kommer att fortsätta vara öppen tills jag har vägt av modellen igen på grund av de större ackarna.



    Medan jag ändå håller på så bestämde jag mig för att åtgärda batterilådan. Det var tidigare lite väl svårt att komma åt de bakre kontakterna. Så de kommer att bytas ut mot XT-90 kontakter och vinklas 45 grader mot takluckan och därigenom så blir det lättare att komma åt.


    Göran

  15. #1095

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Då är batteriboxen tillbaka, nosställets låsning är åtgärdad och en provtaxning med kärran är avklarad som bjöd på en överraskning....

    När jag gjorde en "hög-hastighets" taxning med kärran så lyfte hon till den fabulösa höjden av cirka 10-20 cm.
    Det positiva med detta var att jag fick en chans att kolla hur hon betedde sig i luften. Hon höll kursen rakt fram utan några större problem, men i höjdled kunde jag "lugnt" konstatera att hon är en aaaning baktung.
    Detta beror till största delen på faktumet att tyngdpunkten är inte justerad efter byte av ackar, ombyggnation av batterilåda osv.
    Nåja, när hjärtat hade hoppat tillbaka där det skall vara så var det bara till att ge massor av dykroder och trottla av och hon gick ner på huvudstället snyggt och prydligt och sedan tog nosstället mark .....och gräset började bromsa in och hon fortsatte hålla kursen utan några ytterligare överraskningar.

    Så....bytet av motorerna och övergång till 12 cells ackpaket gjorde susen. Det finns kraft till att hantera damen. Nu behöver jag bara fixa till nosen på henne, justera tyngdpunkten och sedan är hon good to go för jungfrutur nr 1B.

    Tyvärr kommer det inte att hinnas med förrän i mitten på november som tidigast för nu är det dags för min efterlängtade semester!


    Göran

  16. #1096

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Trevlig resa till USA (Birmingham?), Göran.
    Hoppas att du sänder lite bilder och uppdaterar oss om dina äventyr och hur du har det där borta.
    Hälsa Mike.

    /Lelle
    /Lelle

  17. #1097

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Trevlig resa till USA (Birmingham?), Göran.
    Hoppas att du sänder lite bilder och uppdaterar oss om dina äventyr och hur du har det där borta.
    Hälsa Mike.

    /Lelle

    Tack Lelle!

    Det blir nog lite av en bygg/resetråd igen. Vi skall slutföra detta projektet:






    http://www.rcscalebuilder.com/forum/forum_posts.asp?TID=12683&PN=1&TPN=1



    Vi har bara lite detaljering kvar att göra på kärran och rätta till landningsställen och sedan skall det målas och provflygas.


    Göran

  18. #1098

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Waouw. . vad är detta för modell. Vart lite små kär. :-)
    Är det en Westland Whirwind? tror den stavas så.

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

  19. #1099

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mrfxcoupe Visa inlägg
    Waouw. . vad är detta för modell. Vart lite små kär. :-)
    Är det en Westland Whirwind? tror den stavas så.

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    Det stämmer, det är en Westland Whirlwind i skala 1:5. Ritningen är framtagen av Vance Mosher och denna modell är hans prototypbygge som vi håller på att färdigställa.

    Spännvidden är cirka 274 cm.

    Göran

  20. #1100

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Imponerande. Skall bli spännande att se henne färdig :-)

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. PBY Catalina
    Av K-Å i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-27, 21:33
  2. Catalina
    Av haskell i forum Allmänt om flyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 19:26
  3. Starmax L4 Grasshopper 1400mm (ny design)
    Av Danka i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-12-26, 11:02
  4. Futurion (Donatas Pauzuolis design)
    Av jackack i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-12, 11:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •