Reklam

 
Sidan 56 av 56 FörstaFörsta ... 646515253545556
Resultat 1 101 till 1 110 av 1110

Ämne: Catalina skala 1/8, design Sturla Snorresson

  1. #1101

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mrfxcoupe Visa inlägg
    Imponerande. Skall bli spännande att se henne färdig :-)

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    Jo, våren är här nu så det är inte långt kvar.


    Göran

  2. #1102

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Det är dags att göra den här damen redo för de första flytproven och för......jungfruflygningen....

    Jag bestämde mig för att göra en lucka över hålet som jag tog upp för åtkomst av nosstyrningens mekanism. När det gäller luckorna och vattenkörning så kommer jag att täta dem med genomskinlig tejp när det är dags. Det håller tätt på båtarna så det bör hålla tätt här med.....och håller det inte tätt....ja då är det renspolat invändigt efteråt...


    Göran

  3. #1103
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Till skillnad från båtar som har hård lack i flera (tunga)lager eller plastyta så är inte din fina målning på Catalinan känsligare för tejp av/på med rester och/eller bortdragen färg som risk?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  4. #1104
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 256
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Du är sannerligen en riktig mästare Göran, kollar bygget då o då o blir imponerad av detaljerna o din noggrannhet varje gång!!!
    Våga vägra Powerbox!

  5. #1105

    Standard

    Hej, ett alternativförslag på tätning:
    På min catalina hade jag snarlikt behov med att täta cockpit. Jag tillverkade en ca 10mm hög invändig sarg med mjukt rundade hörn för att få släta vertikala vägar att täta mot. Sen formade jag en kloss i extruderat skum (typ sånt mtrl man har i väskinredningar/liggunderlag). Klossen anpassade jag nån mm för stor så att den flexar och trycker lagom hårt mot sargen. På klossens ovansida sitter en skiva monterad så att man får grepp om den.

    MVH!
    /Johan

  6. #1106

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Till skillnad från båtar som har hård lack i flera (tunga)lager eller plastyta så är inte din fina målning på Catalinan känsligare för tejp av/på med rester och/eller bortdragen färg som risk?
    Jag skall prova mig fram. Den här tätningen kommer enbart att användas när det är dags för plaskningar i vatten.
    Det finns fler luckor på kärran som måste tätas på grund av vattenstänksrisken.


    Göran

  7. #1107

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Du är sannerligen en riktig mästare Göran, kollar bygget då o då o blir imponerad av detaljerna o din noggrannhet varje gång!!!

    Tack Per!

    Göran

  8. #1108

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av johanvm Visa inlägg
    Hej, ett alternativförslag på tätning:
    På min catalina hade jag snarlikt behov med att täta cockpit. Jag tillverkade en ca 10mm hög invändig sarg med mjukt rundade hörn för att få släta vertikala vägar att täta mot. Sen formade jag en kloss i extruderat skum (typ sånt mtrl man har i väskinredningar/liggunderlag). Klossen anpassade jag nån mm för stor så att den flexar och trycker lagom hårt mot sargen. På klossens ovansida sitter en skiva monterad så att man får grepp om den.

    MVH!
    /Johan

    Hej Johan!

    Tack för tipset. Du har inte möjlighet att ta några bilder på din lösning?


    Göran

  9. #1109

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag var ute och provtaxade med Catalinan idag för att kolla om förbättringen på nosställets låsning fungerade....och det gjorde den....nästan. Det var en klar förbättring än tidigare, men inte helt perfekt eftersom låssprinten släppte när kärran höll hög fart. Så jag skall klia skägget ett par gånger till och se om jag kan få bort det sista strulet....jag har ett par idéer...

    Det positiva är att när nosstället fälls in ofrivilligt så glider kärran på den delen av nosen som ligger precis framför nosställsluckorna och dessa kommer inte till skada.


    Göran

  10. #1110

    Standard

    Så här ser det ut:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20170513_200644_cr.jpg 
Visningar:	193 
Storlek:	84,0 KB 
Id:	62724
    För att bygga upp sargen limmade jag fast en lagom tjock kloss blå-markisolering innanför glasfiberkroppen. De raka sargytorna skar jag med vass kniv, sarghörnen formades med rondell i dremeln. För ytfinish på skummet ligger tunt lager glasfiber+sprutspackel.
    Flexibla tätningsklossen är skuren med kniv och därefter rundad mha B&D fingerslip (superverktyg för att forma flexibelt skum).
    /J

Liknande ämnen

  1. PBY Catalina
    Av K-Å i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-27, 21:33
  2. Catalina
    Av haskell i forum Allmänt om flyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 19:26
  3. Starmax L4 Grasshopper 1400mm (ny design)
    Av Danka i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-12-26, 11:02
  4. Futurion (Donatas Pauzuolis design)
    Av jackack i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-12, 11:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •