Reklam

 
Sidan 5 av 56 FörstaFörsta 123456789101555 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 1110

Ämne: Catalina skala 1/8, design Sturla Snorresson

  1. #81

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Det finns några delar kvar att laminera med kolfiberväven.



    Alla plywood remsorna på undersidan av vingen har limmats på plats liksom plywood bitarna som skall sitta ute i hörnen.



    Och slutligen...jag har äntligen fått på en del av klädseln på vingen. Jag använder Solartex naturella klädsel. Den har en fin struktur som passar bra på det här planet.


    Göran

  2. #82

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Och idag Söndag, ska jag få den äran att se den live.
    /Lelle

  3. #83

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Du är så hjärtligt välkommen!


    Göran

  4. #84
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Och idag Söndag, ska jag få den äran att se den live.
    Det är inte utan man blir lite avis

    Hoppas det ges tillfälle någongång att mina och Görans vägar korsas via hans bygglokal, och man är välkommen in
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  5. #85

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Hoppas det ges tillfälle någongång att mina och Görans vägar korsas via hans bygglokal, och man är välkommen in

    Jag hoppas detsammma. Alltså att våra vägar korsas här i lokalen.

    Vad det gäller välkommen in så är du det. Och jag hoppas att du uppskattar att dricka mitt kaffe!


    Göran

  6. #86

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Ovansidan fick även den en behandling med Solartex.



    En del som skall användas vid sammanfogningen av vingen. Det kommer att sitta en "tunga" på yttervingarnas motsvarande plats som hamnar ovanpå den här metallbiten. Och sedan så skruvas det en insexskruv genom "tungan" ned i denna metallbit. Och eftersom det kommer att hamna en sådan här uppsättning vid varje ände av vingbalkarna så blir det fyra stycken och det ger en hel del styrka.



    Så har den första plywoodskivan hamnat på plats. Jag använder 0,8 mm plywood som beklädnadsmaterial där det var metall på originalet. För att fästa det här vid stommen använder jag polyurethanlim. En tunn sträng på alla lister och spryglar, en lätt dusch med vatten och på med plywooden. Placera ut vikter och klämmor, vänta i cirka 4 timmar och man har en slät och fin yta. Tack vare att det här limmet skummar så fint så behöver det inte vara hundraprocentig passform mellan undersidan på plywooden och stommen.


    Göran

  7. #87

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Du är så hjärtligt välkommen!


    Göran
    Tack Göran. Det är alltid lika kul att komma ner till dej för att titta på dina byggen och spåkas vid en stund över en kopp gott kaffe och samtidigt få din bedöming på min glasning av ett skevroder, så nu kan jag nog fortsätta att glasa resten av flygplanet också.

    Catalinans bygge, så här långt, är en präktig pjäs och det var intressant att få se den i verkligheten även om nu bara mittsektionen är påbörjad, men en korda på 56 cm talar sitt tydliga språk. Det får nog bli flera resor ner för att se hur ditt bygge fortskrider.
    Ompa, du hänger väl på nästa gång! det är värt all tid i världen att se alla flygplan och byggen i lokalen, och så brygger han kalasgott kaffe!

    Tack för kaffet, Göran !
    /Lelle

  8. #88

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Tack Göran. Det är alltid lika kul att komma ner till dej för att titta på dina byggen och spåkas vid en stund över en kopp gott kaffe och samtidigt få din bedöming på min glasning av ett skevroder, så nu kan jag nog fortsätta att glasa resten av flygplanet också.

    Catalinans bygge, så här långt, är en präktig pjäs och det var intressant att få se den i verkligheten även om nu bara mittsektionen är påbörjad, men en korda på 56 cm talar sitt tydliga språk. Det får nog bli flera resor ner för att se hur ditt bygge fortskrider.
    Ompa, du hänger väl på nästa gång! det är värt all tid i världen att se alla flygplan och byggen i lokalen, och så brygger han kalasgott kaffe!

    Tack för kaffet, Göran !
    Det är lika trevligt varje gång du dyker upp. Du kan utan tveka fortsätta med att glasa resten av din Corsair. Det såg/ser väldigt bra ut.


    Göran

  9. #89

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Det är denna som jag har tänkt mig som förebild.


    Göran

  10. #90

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Så här såg det ut när jag hade tagit bort vikterna och klämmorna. En bra yta väl förberedd för glasfiber och epoxy.



    Eftersom jag hade en liten stund över så blev den högra halvan klädd den med.


    Göran

  11. #91

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Med hjälp av mitt bandsåg försett med en metallklinga, fil, borr och lite tid så lyckades jag forma till alla fyra vingstöttsfästena som skall sitta i vingen.



    Så här blev plankningen på höger vinghalva. Jag fick spackla lite i mitten på grund av att det blev en liten glipa mellan skivorna och en liten höjdskillnad.


    Göran

  12. #92
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Smile

    Tjena Göran
    Det går framåt med lagom fart, själv ligger jag lågt till efter nyår, åker till landet över jul och nyår. Önskar dig en God jul & Ett nytt år, vi hörs...
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  13. #93

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    God Jul och Gott Nytt år på dig med Janne!

    Du kan ju alltid ta med dig en eller två bitar balsa om abstinensen blir alltför besvärande....



    Göran

  14. #94
    JerryDs avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    303
    Jobb
    Musiker
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Detta blir nog det maffigaste bygge man sett! Det är nåt speciellt med Catalinan. Visst är det den som står utanför flygmuséet i Linköping? Inte så länge sedan jag var där och tittade.
    Rest in pieces!

  15. #95

    Standard Hello

    Hello, I am Davíð Sturluson and I have been noticing you are currently making PBY Catalina after the design my father created.

    It seems to be going well for you, he himself was 5 years doing it... but he had to make the plans in those years also. I've seen the model fly many times myself, the plane is so heavy that the landing is extremely hard. So when you take it for first test drive remember to land carefully or the wheeling system will most likely bend or break.

    I write this in English cause my Swedish is not good at all, I however read all the thread with Google translate. My father himself has been watching this thread some, just to see the picture.

    We will keep on reading this thread, I hope you'll finish making the model next year.

    -Best regards Davíð Sturluson & Sturla Snorrason.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	031.JPG 
Visningar:	431 
Storlek:	88,5 KB 
Id:	9831   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	015.JPG 
Visningar:	386 
Storlek:	39,8 KB 
Id:	9832   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	048.JPG 
Visningar:	407 
Storlek:	57,9 KB 
Id:	9833  
    Senast redigerat av Karmine den 2009-12-16 klockan 19:27. Anledning: Added photos

  16. #96
    JerryDs avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    303
    Jobb
    Musiker
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Oj, oj, oj. Vilken snygging!!
    Catalinan, alltså.
    Rest in pieces!

  17. #97

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JerryD Visa inlägg
    Detta blir nog det maffigaste bygge man sett! Det är nåt speciellt med Catalinan. Visst är det den som står utanför flygmuséet i Linköping? Inte så länge sedan jag var där och tittade.

    Det är ett maffigt bygge att ge sig i kast med har jag upptäckt.

    Jo, det är den Catalinan som står utanför flygmuseumet i Linköping. De håller tydligen på att restaurerar den nu.


    Göran

  18. #98

    Standard

    If you guys want more picture of the first and original PBY Catalina 1/8 Scale by Sturla Snorrason, then I can get you many picture.

    Also my father was wondering how you are making to make the landing gear, most of his customers have asked him many questions about it and even asked him to make it for them, he has not done so yet.

    -Davíð Sturluson

  19. #99

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Karmine Visa inlägg
    Hello, I am Davíð Sturluson and I have been noticing you are currently making PBY Catalina after the design my father created.

    It seems to be going well for you, he himself was 5 years doing it... but he had to make the plans in those years also. I've seen the model fly many times myself, the plane is so heavy that the landing is extremely hard. So when you take it for first test drive remember to land carefully or the wheeling system will most likely bend or break.

    I write this in English cause my Swedish is not good at all, I however read all the thread with Google translate. My father himself has been watching this thread some, just to see the picture.

    We will keep on reading this thread, I hope you'll finish making the model next year.

    -Best regards Davíð Sturluson & Sturla Snorrason.

    Welcome to the RCFF site!

    I appreciate your advice and will follow it carefully when the time comes to maiden the Catalina. I will try to save as much weight as possible and that is one of the reasons for choosing the material I'm using.

    I will do my very best o finish the model during next year, but I can't promise anything.


    Goran

  20. #100

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Karmine Visa inlägg
    If you guys want more picture of the first and original PBY Catalina 1/8 Scale by Sturla Snorrason, then I can get you many picture.

    Also my father was wondering how you are making to make the landing gear, most of his customers have asked him many questions about it and even asked him to make it for them, he has not done so yet.

    -Davíð Sturluson
    Yesterday, I studied the plans for the landing gear and tried to figure out which part goes where. And I think I managed to figure it out. I could use a couple of pictures showing the different parts from different angles. And if it's possible, a video showing how the landing gear operates. That would be very useful.

    I will use stainless steel tubes to get a rigid setup.


    Goran

Liknande ämnen

  1. PBY Catalina
    Av K-Å i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-27, 21:33
  2. Catalina
    Av haskell i forum Allmänt om flyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 19:26
  3. Starmax L4 Grasshopper 1400mm (ny design)
    Av Danka i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-12-26, 11:02
  4. Futurion (Donatas Pauzuolis design)
    Av jackack i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-12, 11:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •