En liten kort rapport om vad som händer i Paradiset och på Catalinan.
Jag har börjat så smått att korrigera problemen som upptäcktes vid provtaxningen. Det mesta är enkla saker, men det kommer att ta lite tid.
Tyvärr är jag helt ensam på jobbet de nästkommande två veckorna och jag måste fokusera på jobbet så mycket jag kan, men när jag får lite tid över så skall jag jobba på Catalinan.
Det kommer även att bli ett par dagar som jag ger mig ut på en roadtrip, men liiiite ledigt måste man ju ha på sommaren.
Göran
En kort rapport om vad som händer på Catalinan.
Det blev lite mer saker som behövde fixas än vad jag först trodde. Men vad gör det nu när det är nästan klart.
Det enda som är kvar är att synkronisera motorerna och att måla nosen på kärran.
Göran
Synkronisera motorerna???
Vad är syftet, är det nån ljudeffekt du är ute efter. Är det inte vettigare att mixa trottlarna med sidrodret för att underlätta styrning på vattnet?
/J
Mmmm, men du kör ju borstlöst - blir det såpass olika varvtal att det märks?
/J
Jag tog ut kärran på fältet och körde lite tester.
Trots kalibrering av fartreglagen hade jag en varvtals-skillnad på 400 rpm genom hela trottelregistret. Jag har blippat och bloppat i radion och försökt kolla igenom fartreglagens inställningar..men jag saknar en sådan där programmeringsmojäng.
På något sätt har jag nu fått motorerna att ge samma varvtal hela vägen. Men en sådan där programmeringsmojäng är på väg och när den kommer så skall jag kolla upp saker och ting lite noggrannare eftersom jag inte får ut full effekt på motorerna.
En ny sak dök upp under denna testrunda och det är nosställets låsning hoppar ur läge när jag taxar fort på gräsfältet. Det är ganska lätt att fixa eftersom det är en stötstång som behöver säkras upp.
Men i övrigt så fungerar allt som det skall och det var en fröjd att se henne accelera....dock något långsamt. Hon går spikrakt på marken.
Jag återkommer när jag har löst effekt problemet.
Göran
Härligt. Det är kul när ens lösningar på problem funkar. Skall bli spännande att se flyg videon när sen kommer. Men skynda långsamt.
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Så ena motorn startar senare än den andra också? 400 rpm för att vara mer exakt. Det är ju lite konstigt. Max-min-programmerat dem enskilt och/eller på samma gång?
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
Det blev lite mer som behövde åtgärdas....
Först och främst så är problemen med fartreglagen och motorerna åtgärdade. Nu varvar de som de skall och lika mycket genom hela trottlingen.
Jag har bytt ut E-Max GT 5345/09 motorerna med ett kv på 170 till E-Max GT 5345/07 motors med ett kv på 220. Jag har även gått upp till 12-cells pack på ackarna vilket tillsammans med de 3-bladiga 18x10 propellrarna ger mig 25 kg dragkraft. Detta var en stor förbättring mot tidigare. Men, jag håller på att diskutera med Menz Propeller om de kan tillverka 3-bladiga 18x12L och 18x14L propellrar till mig för jag vill gärna veta vad för värden jag får med dessa. De verkar inte vara helt omöjliga till att göra detta.
Under de olika taxnings testerna har jag haft problem med att nosställets låsning har inte lyckats hålla stället låst i utfällt läge. Så jag tog det tunga beslutet att såga upp ovansidan på nosen så jag fick en väldigt bra överblick över vad som händer här.
Problemet var inte så svårt att hitta....det tog ungefär 10 sekunder när jag väl fått bort ovansidan på nosen och kunde titta ned i hålet och se det som jag inte sett förut.
Plattan som håller mekaniken för låsningen låg inte platt mot underlaget utan den kunde röra sig upp och ned ett antal millimeter vilket ledde till att låspinnen rörde sig lika mycket upp och ned. Åtgärden är enkel. En lås-tunga snickdrades ihop och den går dels inunder plattan och dels ovanpå plattan och nu kan mekanikens platta inte röra sig mer än en 10-dels mm upp och ned när den väl är på plats.
Hålet i nosen kommer att fortsätta vara öppen tills jag har vägt av modellen igen på grund av de större ackarna.
Medan jag ändå håller på så bestämde jag mig för att åtgärda batterilådan. Det var tidigare lite väl svårt att komma åt de bakre kontakterna. Så de kommer att bytas ut mot XT-90 kontakter och vinklas 45 grader mot takluckan och därigenom så blir det lättare att komma åt.
Göran
Då är batteriboxen tillbaka, nosställets låsning är åtgärdad och en provtaxning med kärran är avklarad som bjöd på en överraskning....
När jag gjorde en "hög-hastighets" taxning med kärran så lyfte hon till den fabulösa höjden av cirka 10-20 cm.
Det positiva med detta var att jag fick en chans att kolla hur hon betedde sig i luften. Hon höll kursen rakt fram utan några större problem, men i höjdled kunde jag "lugnt" konstatera att hon är en aaaning baktung.
Detta beror till största delen på faktumet att tyngdpunkten är inte justerad efter byte av ackar, ombyggnation av batterilåda osv.
Nåja, när hjärtat hade hoppat tillbaka där det skall vara så var det bara till att ge massor av dykroder och trottla av och hon gick ner på huvudstället snyggt och prydligt och sedan tog nosstället mark .....och gräset började bromsa in och hon fortsatte hålla kursen utan några ytterligare överraskningar.
Så....bytet av motorerna och övergång till 12 cells ackpaket gjorde susen. Det finns kraft till att hantera damen. Nu behöver jag bara fixa till nosen på henne, justera tyngdpunkten och sedan är hon good to go för jungfrutur nr 1B.
Tyvärr kommer det inte att hinnas med förrän i mitten på november som tidigast för nu är det dags för min efterlängtade semester!
Göran
Trevlig resa till USA (Birmingham?), Göran.
Hoppas att du sänder lite bilder och uppdaterar oss om dina äventyr och hur du har det där borta.
Hälsa Mike.
/Lelle
/Lelle
Tack Lelle!
Det blir nog lite av en bygg/resetråd igen. Vi skall slutföra detta projektet:
http://www.rcscalebuilder.com/forum/forum_posts.asp?TID=12683&PN=1&TPN=1
Vi har bara lite detaljering kvar att göra på kärran och rätta till landningsställen och sedan skall det målas och provflygas.
Göran
Waouw. . vad är detta för modell. Vart lite små kär. :-)
Är det en Westland Whirwind? tror den stavas så.
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Imponerande. Skall bli spännande att se henne färdig :-)
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk