Citat Ursprungligen postat av samuele Visa inlägg
tack tack Goran men jag är inte ny på forumet jag ar at-6texan!

Stort tack för hjälpen Goran.
Jag hoppas att komma tillbaka nästa sommar. Jag verkligen saknar Stockholm.
Sturla igår skickade mig ett E-mail sade till mig att planerna bör få en ny utformning .eftersom hans planer är i scala1 / 8.
men jag förstod inte vad som är den specifika vikten av det material som jag kommer att använda.
och jag förstod inte Vad är metoden för att hitta den rätt hållfasthetslära.
säger dessutom att om jag användning plywood ark från 1 / 8 "= 3.2mm skulle kunna passa ett helt flygplan utan att riskera hela strukturen kollapsar. men ärligt talat jag skulle hellre använda en tjocklek mer som är stora 4mm
P.s Jag är mycket ledsen för min dålig svenska..
Om Sturla ritar om ritningarna så att de är i skala 1/5 så bör en del av delarna anpassas därefter i dels materialval och dels i dimensioner. Och det är troligtvis det han menar med "den specifika vikten" på det material som du skall använda.
"Den rätta hållfasthetsläran" har också med detta att göra.

För att få ett väl flygande flygplan skall man bygga det så pass lätt att hållfastheten eller flygförmågan inte äventyras. Om man kan använda ett lättare material och behålla dessa två saker så är det bättre än att öka på materialdimensionerna "bara för att det känns bättre". Det enda som händer är att modellen får släpa på en massa extra onödig vikt.


Nu kommer jag att vara bortrest i 2 veckor. Och jag skall försöka lägga in lite bilder från den här resan om tillfälle ges.


Göran