Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
Citat från Sweeper:
"Jag har inte riktigt bestämt mig om jag skall ha motorackarna i flygplanskroppen eller i vingen. Men oavsett vilket så måste jag ha tillgång till innanmätet bakom cockpiten. Därför kommer hela taket på cockpiten att bli en lucka. Så det var bara till att börja kapa bort lite delar.


Hej Göran!
Jag har räknat på balansen, dvs tyngdpunkten, i min Catalina. Kom fram till att om jag bygger vingen för eldrift så måste jag installera motorackarna i eller strax bakom cockpit. Därför skall jag ha ett plant utrymme där jag kan skjuta ackarna framåt eller bakåt tills tyngdpunkten ligger där den skall. Sen måste man ha en vattentät lucka för att kunna byta batterier.

Det skulle vara en dubbel fördel att ha ackarna i vingen. Dels blir det lättare att göra en tät lucka men framför allt blir det korta kablar till ESC och motorer. Nackdelen är förstås att man måste ha ett eller annat kilo barlast i nosen.

Lars
Vi tänker lika.

Jag har kommit fram till samma slutsats som dig. För att lättare få TP på rätt ställe (utan att behöva lasta i onödig vikt) så behöver ackarna hamna i cockpiten. Men det är lättare ur användningssynpunkt att ha dem i vingen.

Jag kommer att göra precis som du och ha ackarna i cockpiten. Vad det gäller luckan så kommer jag att bygga den på ungefär samma sätt som jag byggde lastluckorna på min toppsegelskonare Mary Ashburner. Det blir väldigt tätt.


Göran