Reklam

 
Sidan 42 av 56 FörstaFörsta ... 32373839404142434445464752 ... SistaSista
Resultat 821 till 840 av 1110

Ämne: Catalina skala 1/8, design Sturla Snorresson

  1. #821

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Som vanligt, sooooom vanligt.... så får man världens mindervärdeskomplex när man ser dina bygge Göran.
    Fantastiskt läckert och mycket välgjort allt du gör på modellen. Inspirerande är det minsta man kan säga.....

  2. #822

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Snickarjävel´n Visa inlägg
    Som vanligt, sooooom vanligt.... så får man världens mindervärdeskomplex när man ser dina bygge Göran.
    Fantastiskt läckert och mycket välgjort allt du gör på modellen. Inspirerande är det minsta man kan säga.....

    Tack Jonny!

    Du inspirerar mig med ditt La-7 bygge. Den kommer att bli väldigt snygg!


    Göran

  3. #823

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Nu är det bara ett fönster kvar att slipa runt och det syns klart och tydligt på den här bilden.



    Medan jag väntade på att sprutspacklet runt det sista fönstret skulle torka satte jag igång med lastluckornas glasbubblor.



    Den första bubblan... Det var en testdragning och den blev bra förutom att den är för tunn. Tyvärr får nästa vänta tills imorgon eftersom min gamla trotjänare till varmluftspistol bestämde sig för att utföra ett skutt från bordet med en rejäl noslandning på golvet. Resultatet blev att nu låter den som maracas fullproppade med steroider. Jag öppnade upp den och kunde lugnt konstatera att all keramik i den är i småsmulor.


    Göran

  4. #824

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Med hjälp av en sådan här ram och med mycket hjälp av Georg så lyckades vi till slut få fram två kupoler som blev användbara.



    Den första hittade hem.



    Den ser ganska rätt ut.



    Den andra på plats sedd inifrån modellen.



    Den ser också ganska rätt ut.



    Det har varit en hel del väntande på att lim, spackel, färg osv. osv. skall torka. Så jag har pysslat lite löst med ett litet sidoprojekt som troligtvis också blir klart till sommaren.



    Göran

  5. #825

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Himla tjusiga bubblor!
    Blev dom tunna i toppen??
    Vad har du använt för plast?

    Kan vara bra att veta när jag ska dra en huv så småningom...
    Retroholic!

  6. #826

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Du upphör inte att överraska!

    Skall den gröna längst ned bli en push-pull? Har du köpt en s.k. ARF av känt fabrikat?
    Måste erkänna att den har frestat mig under vintern.

    Mycket intressant,
    Lars

  7. #827
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Ditt sidoprojekt blir det med bränsle- eller elmotorer?


    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg


    Med hjälp av en sådan här ram och med mycket hjälp av Georg så lyckades vi till slut få fram två kupoler som blev användbara.



    Den första hittade hem.



    Den ser ganska rätt ut.



    Den andra på plats sedd inifrån modellen.



    Den ser också ganska rätt ut.



    Det har varit en hel del väntande på att lim, spackel, färg osv. osv. skall torka. Så jag har pysslat lite löst med ett litet sidoprojekt som troligtvis också blir klart till sommaren.



    Göran
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #828

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Himla tjusiga bubblor!
    Blev dom tunna i toppen??
    Vad har du använt för plast?

    Kan vara bra att veta när jag ska dra en huv så småningom...
    Tack Thomas!

    De blev inte tunna i toppen. Men de blev en aning tunna på sidorna dock inte värre än att jag kan stå ut med det.
    När vi formade dem så gjorde vi det i flera steg och då blev resultatet avsevärt mycket bättre än när vi värmde på plasten och drog allt på en gång.

    Jag har faktiskt ingen aning om vad det är för plast mer än att den här är ca 0,6-0,7 mm tjock och den är inte så värst statisk om det kan vara en vägledning. Jag har en hel hög med olika tjocklekar och sorters plast. När det blir dags att tillverka något så brukar jag gå mer på tjockleken än vad det är för sorts plast.



    Göran

  9. #829

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Du upphör inte att överraska!

    Skall den gröna längst ned bli en push-pull? Har du köpt en s.k. ARF av känt fabrikat?
    Måste erkänna att den har frestat mig under vintern.

    Mycket intressant,
    Lars

    Det skall bli push-pull och är en ESM. Jag har också gått och kikat på den länge och väl och till slut så kunde jag inte stå emot längre. Nackdelen med den här modellen är att det kan vara lite klurigt att få tag på spinnrarna till den. Men det löste sig via en kompis på andra sidan pölen.
    Kvalitén på ARF:en är blandad. Vissa saker är bra...andra mindre bra. Som ett exempel... Vingrörets passform i vingarna och kroppen passar bra efter 3 (tre) timmars filande, slipande, gnidande, svärande arbete. En annan rolig detalj som jag har upptäckt. Respektive vinghalva skall skruvas fast mot kroppen, efter att ha trätts upp på vingröret, med hjälp av två M6 skruvar. Inga problem med det förutom att den främre skruven skall skruvas in i vingen via nosställets hjulhus. Det går bra efter lite trixande. Den bakre stod jag länge och kliade mig i skägget för att försöka klura ut hur de tänkte att man skall montera den när de konstruerade modellen. Den skall skruvas in i vingen via ett utrymme som är inbyggt i en servolåda som saknar all form av åtkomst. Man kommer inte alls åt hålet från insidan av kroppen. Efter lite fundering så monterade jag bort 90% av den där lådan och vips kommer man åt hålet för skruven...köper du modellen så förstår du nog vad jag menar.
    Annars ser det än så länge ut att kunna fungera bra.


    Göran


    Göran

  10. #830

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Ditt sidoprojekt blir det med bränsle- eller elmotorer?

    Det blir två elmotorer med motroterande propellrar för att "nollställa" vridmomentet.


    Göran

  11. #831
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Sweeper: Du kanske har ett tips till elmotorer åt mig, till min B-25, skall orka dra 3-blad 21" typ 12-13" i stigning?

    Gärna sk. skala propeller, vilket blir något tyngre att dra än standard propp.


    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Det blir två elmotorer med motroterande propellrar för att "nollställa" vridmomentet.


    Göran
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #832

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Sweeper: Du kanske har ett tips till elmotorer åt mig, till min B-25, skall orka dra 3-blad 21" typ 12-13" i stigning?

    Gärna sk. skala propeller, vilket blir något tyngre att dra än standard propp.
    Den här motorn kanske kan fungera.

    http://www.mbs-rcmodels.se/motorer/e...170rpmv-8-12s/

    Men för bästa svar så ring Magnus på MBS. Han är väldigt duktig på det där med att hitta passande motorer och fartreglage som står pall för belastningarna.

    Annars kan jag rekommendera att du kontaktar Hacker i Tyskland. De är också väldigt hjälpsamma.

    När det gäller de här större modellerna föredrar jag att använda motorer som är av erkänt bra kvalité just med tanke på att ju större grejor, desto mer belastningar och då håller inte de billiga motorerna särskilt länge....gissa hur jag vet det.


    Göran

  13. #833

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    .... Inga problem med det förutom att den främre skruven skall skruvas in i vingen via nosställets hjulhus. Det går bra efter lite trixande...


    Göran

    Det där med att skruva fast vingarna via hjulhuset har jag byggt in i en egenkonstruerad modell. Tyckte det var smart när ingen skruv syntes utifrån och ingen lucka behövde öppnas......
    Det slutade med att jag fick använda skruv med 6-kantskalle och en spärrnyckel i stället för de fina vingskruvar som jag var glad över att ha köpt.

    Lars

  14. #834

    Wedde63s avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    116
    Jobb
    Design Engineer Scania
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    Hej Göran, måste bara få tacka dig (och alla andra proffsbyggare) att jag hittat tillbaka till denna underbara hobby. Dina byggen är helt outstanding, man blir helt mållös. Efter att ha sträckläst alla sidorna för alla dina projekt får man en konstig abstinens när du inte uppdaterat byggandet med bilder/kommentarer, man ju vill se mer mer mer .
    Tack igen Göran.

    Mvh / Anders

  15. #835

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Det där med att skruva fast vingarna via hjulhuset har jag byggt in i en egenkonstruerad modell. Tyckte det var smart när ingen skruv syntes utifrån och ingen lucka behövde öppnas......
    Det slutade med att jag fick använda skruv med 6-kantskalle och en spärrnyckel i stället för de fina vingskruvar som jag var glad över att ha köpt.

    Lars
    Det slutar nog på samma sätt för mig...en spärrnyckel och hylsa...


    Göran

  16. #836

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Wedde63 Visa inlägg
    Hej Göran, måste bara få tacka dig (och alla andra proffsbyggare) att jag hittat tillbaka till denna underbara hobby. Dina byggen är helt outstanding, man blir helt mållös. Efter att ha sträckläst alla sidorna för alla dina projekt får man en konstig abstinens när du inte uppdaterat byggandet med bilder/kommentarer, man ju vill se mer mer mer .
    Tack igen Göran.

    Mvh / Anders

    Hej Anders!
    Tack för ditt beröm och välkommen tillbaka till hobbyn!
    Jag försöker hinna med byggena så ofta jag bara kan, men ibland kommer det där jobbet emellan och pockar på uppmärksamhet.

    Vill du ha ännu mer inspiration så registrera dig och logga in på www.RcScalebuilder.com Där finns det hur mycket som helst att sitta och dregla över och jag lovar att inspirationen kommer att flöda.


    Göran

  17. #837

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Så var bubblorna klara.







    Nu när bubblorna är klara så är det bara till att återgå till nitandet.
    Chad Veich skickade med några ark med nitarna i 2 rader för att jag skall prova dem. Jag gillar dem.


    Göran

  18. #838

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Med i stort sett alla dubbelradiga nitar på plats så var det bara till att börja rita linjer på kärran.



    Sedan var det dags för "lite" fler nitar....


    Göran

  19. #839

    Standard

    Makalöst! Och du har så rätt, ju mer man ser, desto mer vill man. Jobbet inkräktar på fritiden.
    Tänker du måla den glänsande vacker i en grann kulör eller får den en "weathered" yta som om den vart med lika länge som originalet?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #840
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Men Göran, har du inte slarvat här nu? Saknas ju en nit.




    Skämt å sido, kombinationen med panellinjer + nitar gav avsevärt mycket mer effekt än bara summan av dem 1+1=3.

    Vackert
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Liknande ämnen

  1. PBY Catalina
    Av K-Å i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-27, 21:33
  2. Catalina
    Av haskell i forum Allmänt om flyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 19:26
  3. Starmax L4 Grasshopper 1400mm (ny design)
    Av Danka i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-12-26, 11:02
  4. Futurion (Donatas Pauzuolis design)
    Av jackack i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-12, 11:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •