Reklam

 
Sidan 35 av 56 FörstaFörsta ... 25303132333435363738394045 ... SistaSista
Resultat 681 till 700 av 1110

Ämne: Catalina skala 1/8, design Sturla Snorresson

  1. #681

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    En liten kort rapport fran landet i vaster.

    Den stora ladan med alla grejorna ar forsvunnen nagonstans i Holland, men de letar efter den.

    Annars ar vadret varmt och skont har, men vi har mest pysslat med att elkonvertera en Fieseler Fi-156 Storch. Det ar en Dennis Bryant Stork med 93 tums spannvidd. Det blir provflygning pa sondag. Imorgon skall jag borja programmera min radio eftesom jag har blivit med en Yellow Aircraft P-47:a.....den har en Zenoah G-45 i nosen....det ar ju bensin....det har kommer att bli intressant.
    Vi har aven fortsatt med renoveringen/ombyggnationen av den Westland Whirlwind som vi paborjade forra aret. Det ar en Vance Mosher design som aldrig har flugit. Men vi har som mal att fa upp den i luften i ar.

    Jag skall forsoka aterkomma med lite bilder pa karrorna.


    Goran

  2. #682
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Och prickarna låg i den stora lådan? :-)

    Just kidding, jättekul att du rapporterar, med eller utan prickar.
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #683

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hoppas att du får fatt på lådan, samt att den är hel och allt innehåll är kvar.
    /Lelle

  4. #684

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Även jag önskar dig en trevlig semester och hoppas att de hittar din låda.
    Glöm inte att ösa på med en massa bilder nu bara.
    //Lasse

  5. #685

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Och prickarna låg i den stora lådan? :-)

    Just kidding, jättekul att du rapporterar, med eller utan prickar.
    Japp, alla prickarna låg i lådan!


    Göran

  6. #686

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Hoppas att du får fatt på lådan, samt att den är hel och allt innehåll är kvar.
    Lådan är fortfarande försvunnen vilket jag tycker är lite märkligt med tanke på storleken på den.


    Göran

  7. #687

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lassebetong Visa inlägg
    Även jag önskar dig en trevlig semester och hoppas att de hittar din låda.
    Glöm inte att ösa på med en massa bilder nu bara.
    Tack Lasse!

    Det kommer bilder i en separat tråd efter att jag har lyckats sortera dem.


    Göran

  8. #688

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Så var man hemma igen. Det kommer lite bilder från resan i en annan tråd. Det finns "bara" cirka 2300 bilder att välja mellan.....



    Dags att anpassa hålen i yttervingarna så jag kan tillverka lite luckor. Det blev en del småslipande innan jag fick till något som påminner om en rektangulär form.





    Ramarna runt hålen tillverkades av 3mm lättplywood inköpt från MBS Rc Models. Jag har tidigare varit väldigt skeptisk till lättplywood eftersom kvalitén varit tvivelaktig. Men den som Magnus säljer är av väldigt hög kvalité!



    En sådan här listsax är helt underbar att använda när man skall kapa till många lister eller ramdelar. Man kapar av listen en aning längre än vad den skall vara och finjusterar det sista med sandpapper.



    Under lättplywooden, i varje hörn, limmade jag fast sådana här trekanter så skruvarna som skall hålla luckorna på plats får något att bita i.



    Eftersom jag slipade bort en del material i hålen så fick jag tillverka nya luckor.





    Det blev till att gjuta upp nya lastluckor eftersom måtten, som jag utgick ifrån när jag tillverkade de andra luckorna, var felaktiga.



    Toppluckan håller på att anpassas till vingpylonen.


    Göran

  9. #689

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Välkommen hem får jag väl säga då!!

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Lådan är fortfarande försvunnen vilket jag tycker är lite märkligt med tanke på storleken på den.
    Betyder detta att du inte hade någon låda att ta hem något roligt i?

  10. #690

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Välkommen hem får jag väl säga då!!



    Betyder detta att du inte hade någon låda att ta hem något roligt i?

    Tack Christer!

    Jodå...jag snickrade ihop en ny låda, fyllde den med en Fokker D.XXI plus lite annat smått och gott. Tog med den till flygplatsen och checkade in den utan problem. MEN...det skall ju alltid finnas med ett MEN....TSA ville inte släppa igenom lådan. Inte pga av storleken utan pga av att de inte kunde undersöka modellens vinge invändigt.
    Så just nu håller jag på att planera om frakten av lådan...eller rättare sagt lådorna. Den stora lådan måste delas upp i två "mindre" lådor innan fraktbolagen vill ta hand om dem.

    Göran

  11. #691

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    SOM vi har längtat efter lite livstecken!
    Äntligen kom det!
    Hoppas det löser sig med låddan...

    Btw. list-saxen verkar ju bara vara ett 'måste-ingå-i-varje-hembyggares-verktygssortiment', var har du införskaffat den??
    Retroholic!

  12. #692

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    SOM vi har längtat efter lite livstecken!
    Äntligen kom det!
    Hoppas det löser sig med låddan...

    Btw. list-saxen verkar ju bara vara ett 'måste-ingå-i-varje-hembyggares-verktygssortiment', var har du införskaffat den??
    Det löser sig nog.

    Saxen köpte jag via Tower Hobbies. http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXFCE0&P=0


    Göran

  13. #693

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Efter en del slipning så var det dags att lägga på glasfiberväven och se till så den stannar där den skall vara.



    Den blåa maskeringstejpen lade jag dit för att få en rak kant att slipa bort.



    De fyra luckorna till öppningarna på yttervingarna glasades idag. Skydden för flottörernas mekanismer fick sig en vattenskyddande behandling.



    Medan epoxyn härdade så satte jag igång med att tillverka luckan som skall sitta över det stora hålet i mittendelen av vingen.



    Luckan kommer att ha pianogångjärn i framkanten så det var bara till att limma fast en bit sådant.


    Göran

  14. #694

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Kollar så att luckan fortfarande passar...vilket den gör. Alla rutorna på luckan har fått tre lager med Fasmask som skydd mot primern och färgen.



    Det behövs ett ramverk för kabinrutorna...så det var bara till att börja tälja till sådana delar av 0,3 mm styreneplast.



    Alla luckorna på yttervingarna sprayades med primer, slipades och skruvades fast.



    Luckorna över flottärmekanismerna skruvades också fast.



    Gångjärnshalvan för toppluckan på mittendelen av vingen förankrades med små nubb som doppats i JB Weld innan de trycktes fast i de förborrade hålen.



    Gångjärnshalvan som skall sitta på själva luckan limmades fast.


    Göran

  15. #695

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Arbetet med kabinramverket fortsätter så sakteligen.



    Gångjärnshalvan på den stora luckan ovanpå mittvingen förankrades med lite smånubb. De bockades på baksidan och försågs med lite JB Weld. Luckan har även glasats.



    Med gångjärnshalvorna på plats så var det dags att börja få till låsmekaniken. Huvlås från Graupner passade perfekt. Jag byggde små lådor runt låsen och dessa försågs även med en botten efter att allt hade penslats med epoxy på insidan. Lådorna byggde jag för att minska risken för att det rinner in en massa vatten i vingen genom hålen i luckan.



    De här småsakerna tillverkades av lite mässingsrör och plåt. Solder-It kan jag verkligen rekommendera när man skall löda smått.



    Mässingsrördelarna skall fungera som guiderör till huvlåsen.



    De skall sitta här.



    Luckan är på plats. Det fungerar väldigt bra.



    Nästa stora sak var detta. Igår var jag på Flygvapenmuseumet i Linköping och mätte upp lastluckorna på Catalinan. Jag har misstänkt starkt att de 3-plans skisser som jag har är felaktiga och det var det också. Det var inte lite fel de visade...fel form och fel storlek...och fel placering. Men med hjälp av måtten som jag mätte upp med hjälp av Georg så var det lätt att få till luckorna på modellen.



    Tillkapad....



    Då var det dags att börja såga hål i flygplansskrovet. Jag la snittet fem millimeter innanför luckans yttermått för att få en bra kant att stödja luckan mot.



    Delen som jag sågade ut kommer jag att använda som baksida på luckan. I det här utrymmet kommer jag att placera batterikontakter med tillhörande laddningsanslutningar, tryckluftmätare och tryckluftspåfyllningsnipplar. Jag hade kunnat placera allt detta bakom cockpiten, men när batterilådan är på plats så finns det inte mycket utrymme kvar.



    Runt hålet för luckan limmade jag fast lättplywoodsremsor på samma sätt som jag har gjort på alla andra luckor. Därefter placerade jag tillbaka den ursågade balsadelen, körde ett par vändor med hackspetten över den så jag punkterade glasfibern, smetade på lim och tryckte dit glasfiberdelen. För att få en jämn pressning mot glasfibern lade jag dit en skiva 0,6 mm plywood och några blypåsar som jag fick tejpa fast med silvertejp.


    Göran

  16. #696

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Lite ramdelar limmades ihop och installerades i hålet.



    Alla småprylarna som skall finnas bakom den stora lastluckan måste ju ha något att sitta fast på...så det vara bara till att mäta, rita och såga i en plywoodskiva.
    Balsabiten limmade jag fast för att ha något att dra i när plywooden skulle ut ur hålet.



    Alla småprylarna är på plats. Det finns plats för mer om behovet skulle uppstå.



    Luckan gångjärn har limmats på plats och då kan luckan monteras tillbaka för att se hur det blev.
    Jag sågade till två "spant" delar till luckan som jag limmade på plats för att göra den lite styvare.



    Luckans passform mot kroppen blev väldigt bra.

    Nästa steg blir att klura ut en låsning av luckan så den förblir stängd när modellen är ute och rör på sig.


    Göran

  17. #697

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Så jävla snyggt Göran. Man blir lite lätt avundsjuk "på den lätthet" som bygget utförs på

  18. #698

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg



    En snygg kärra ska också vara snygg inuti!!

    Är påfyllningsventiler och mätare från http://rcscaleproducts.com/?

  19. #699

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Museiskala!!
    Retroholic!

  20. #700


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Ögongodis!

    MVH
    Kjell

Liknande ämnen

  1. PBY Catalina
    Av K-Å i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-27, 21:33
  2. Catalina
    Av haskell i forum Allmänt om flyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 19:26
  3. Starmax L4 Grasshopper 1400mm (ny design)
    Av Danka i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-12-26, 11:02
  4. Futurion (Donatas Pauzuolis design)
    Av jackack i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-12, 11:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •