Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Idag

  1. #1

    Smile Idag

    Idag är den stora dagen komen jag ska bestäla mit första riktiga rc plan.

    DÅ HADE JAG 2 ATT VÄLJA MELAN DETA PLAN, http://www.rchuset.com/product_info....oducts_id/1126
    OCH DETA PLAN, http://www.radiostyrda-modeller.se/default.asp mod=cat&cat_id=14
    TACKSAM FÖR MYCKET SNABA SVAR,

  2. #2

  3. #3
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    om du nu måste välja på de planen så kör på sky hawken.

    Men jag har en fråga till dig.
    varför köper du det planet när du fått förslag på MYCKET bättre plan???
    Har de varit för dyra eller vadå??
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  4. #4
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Båda planen har borstmotor och NiMh-batteri = gammal teknik som ger ett onödigt tungt plan.

    Thunderbolt elseglare RTF har 600mAh 7-cells NiMh-batteri 380-speed motor och planet väger 500g. Planet kommer antagligen att stiga väldigt segt och flygtiden är antagligen mycket kortare än vad som anges.
    Kontroll system: 4 kanals RC SYSTEM med två servon och ett fartreglage - låter inte så bra när man inte får veta något om radion som följer med. Kan tyvärr vara vilket skräp som helst.

    Sky Hawk - 4ch - RTF
    Större batteri (8 NiMh-celler i serie, 1100mAh - antagligen ett mycket tungt batteri)
    Det som avskräcker här är radion: Räckvidden anges till 300 meter, när det gäller en elseglare anser jag det vara för kort räckvidd.

    Varför inte ta det litet lugnt med din beställning, spara litet pengar och gå på de råd jag och många andra har gett tidigare. Slowstick eller EasyStar +separat radio och elektronik.

    Inlägg 10 i denna tråd gav jag dig inköpsförslag för en Slowstick
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ight=slowstick

    Om du köper en tung RTF med borstmotor och NiMh-batterier kan det tyvärr bli rätt dyrt (ca 1000 kr för en enda "flygning"). För att flyga en "undermotoriserad" seglare behövs erfarenhet. Saknar man denna erfarenhet är det lätt att man "stallar" modellen. Stallar man på låg höjd går kärran rakt ner i marken, och det kan bli ganska många smulor att limma ihop.

    Edit: Sky Hawk RTF ser ju nog ut att ha ork i alla fall. En angiven räckvidd på 300 meter avskräcker, men planet ser nog ut att flyga. Piloten i videon flyger nog inte med den radio som kommer med i RTF-setet, radion är en programmerbar 2,4Ghz-radio.
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=nVv8HvzaRes"]YouTube- Flying the Sky Hawk Glider at Curtin[/ame]

  5. #5

    Standard

    okej,finss det något annat plan på www.radiostyrda-modeller.se som är bätre för 0-1200kr det kvitar vad det är för slaks plan bara det är bra till en nybörjare.och är RTF.

  6. #6
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    på den sidan var det nog sky hawken som passar dig bäst. Så nu är det bara att invänta bättre väder
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  7. #7
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Bra till en nybörjare och RTF, tyvärr tror jag inte du hittar något sådant för max 1200kr.

    Jag och min flygarkollega undervisar denna hösttermin 27 högstadiekillar i RC-flyg (åk 8). Jag har köpt in både ARF och RTF-modeller eftersom jag inte vill rekommendera saker jag inte har flugit. När jag tittar på hur mina elever kontrollerar planen vi flyger (killarna har simulatorvana) har jag märkt följande.

    Slowstick: detta plan är det flest elever som klarar av (även min 9-åriga son som inte övat speciellt mycket kan flyga den i lugnt väder)

    EasyStar: också detta plan flyger mina elever (och min son) utan problem, funkar också när det blåser litet. Jag har borstlös motor och 2200mAh 11.1V Lipo, så det är bra drag i modellen. Vet inte hur den funkar med originalmotor, har aldrig testat.

    GWS E-starter: Ganska dåligt drag med original borstmotor och 1000mAh LiPo. Finns en del knepigheter vid monteringen om man aldrig satt ihop en ARF förr. Jag fick nog hjälpa till en hel del när mina elever monterade ihop den kärran. Har inte vågat låta eleverna starta själva då motordraget inte är så bra, men väl uppe i luften flyger eleverna hur bra som helst i dubbelkommando.

    Busy Bee trodde jag skulle vara en bra RTF, borstlös setup, LiPo-batteri och 2,4GHz radio med bra räckvidd. Efter modifiering av motorvinkel och byte av fartreglage fick jag modellen att fungera hyfsat, men ingen av mina elever kunde flyga kärran kontrollerat vilket tyder på att det inte är ett bra nybörjarplan. Recension har jag här: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=25350

  8. #8

    Standard

    RE:Sky Hawk
    Jag tänkte bara glida runt på 30-80 meters höjd hema litte över träden och husen om jag flyger 80 meter hökt då kan jag flyga 220 meter lånkt bort det räcker väl.eller om jag flyger 30 meter hökt då kan man ju flyga 270 meter långt bort.då ser man vel inte planet längre om man flyger 270 meter långt bort.Det står ju att det kan få upp ganska hög hastig het.

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Föreslår att du beställer slow-sticken så blir det så mycket enklare då du slipper tänka på alla andra 1000 och en olika kärror och kan fokusera enbart på den.

    Sen kan vi börja diskutera vad som skall finnas i den.

    Det som finns på radiostyrda-modeller, conrad och fan och hans moster är bara skräp med dålig prestanda, du kommer bara bli missnöjd.
    Du var på riktigt god väg i tråden om slow stick, då var du på rätt spår kändes det som.

    Lägger till: Du bör inte flyga över bebyggelse över huvud taget, framförallt inte när du är nybörjare. Även om du inte är rädd om planet så kan du riskera att skada andra.
    Hitta en öppen äng eller fotbollsplan.
    Senast redigerat av DaEk den 2009-11-16 klockan 19:12.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Du kan ju lämpligen börja om igen och läsa igenom ett par av dina övriga trådar och då främst alla svar du fått.
    * http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=25342
    * http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=25800
    Att hela tiden starta nya trådar med nya modeller leder knappast nån vart och du har redan fått många utmärkta förslag och tips - läs dessa så hittar du säkert nåt lämpligt. Och har du inte tillräckligt med pengar just nu så avstå istället för att köpa nåt "leksaksplan" - till våren har du kanske lyckats spara ihop tillräckligt så du istället kan köpa något bra att börja med.
    Hälsningar
    Roger

  11. #11
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DaEk Visa inlägg
    Föreslår att du beställer slow-sticken så blir det så mycket enklare då du slipper tänka på alla andra 1000 och en olika kärror och kan fokusera enbart på den.

    Sen kan vi börja diskutera vad som skall finnas i den.

    Det som finns på radiostyrda-modeller, conrad och fan och hans moster är bara skräp med dålig prestanda, du kommer bara bli missnöjd.
    Du var på riktigt god väg i tråden om slow stick, då var du på rätt spår kändes det som.

    Lägger till: Du bör inte flyga över bebyggelse över huvud taget, framförallt inte när du är nybörjare. Även om du inte är rädd om planet så kan du riskera att skada andra.
    Hitta en öppen äng eller fotbollsplan.
    det ändrar vi till du SKA INTE och FÅR INTE flyga över bebyggelse .....och defenitivt inte med ett rtf paket för ca 1000 kr där radio säkerheten är lika med 0 å inget
    sök dig till din närmaste flyg klubb för hjälp och flyg försäkrad under kontrollerade former
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  12. #12

    Standard

    Jag har ju inte så mycket pengar.
    kan någon göra en snabb ut räkning med allt som behövs till slowsticken.

  13. #13

    Standard

    kennet67 jo man får flyga över sit egna hus!!! på landet.

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67 Visa inlägg
    det ändrar vi till du SKA INTE och FÅR INTE flyga över bebyggelse .....och defenitivt inte med ett rtf paket för ca 1000 kr där radio säkerheten är lika med 0 å inget
    sök dig till din närmaste flyg klubb för hjälp och flyg försäkrad under kontrollerade former
    Givetvis har du rätt i det, ville inte låta för hård, är väll lite chicken av mig..
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  15. #15

    Standard

    Jag har en protech cessna 400 som jag skulle kunna sälja för ett lämpligt pris. PM:a mail för mer info. http://www.protech.be/html/t0440cessna400.html
    Jag bor i Stockholm och skickas ej

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rc flygplan Visa inlägg
    Jag har ju inte så mycket pengar.
    kan någon göra en snabb ut räkning med allt som behövs till slowsticken.
    ...läs din egen "Pico-stick-tråd"...där finns rätt mycket info att hämta.
    //Roger

  17. #17

  18. #18
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rc flygplan Visa inlägg
    Jag har ju inte så mycket pengar.
    kan någon göra en snabb ut räkning med allt som behövs till slowsticken.
    Jag gav ett komplett förslag, bara att sätta i varukorgen och titta vad det blir.


    1253 Kr

    Var inte rädd för ARF med separat elektronik och radio, söker du upp närmaste klubb tror jag nog att du hittar folk som hjälper dig med lödning och montering helt utan ersättning. Vi RC-flygare vill nog ha nya, unga flygare till klubbarna.

  19. #19

    Standard

    Hur lång är räckviden på Zebra 4-kanal Radion.Jag tänkte om jag köpte SKY HAWKEN DÅ KUNDE JAG SÄTA I DEN MOTAGEREN och an vända sändare till hawken.DÅ HAR MAN JU LITE BÄTRE RADIO OCH RÄCKVID.HAR MAN 1000METER RÄCKVID MED DEN MOTOGAREN OCH SÄNDAREN.i

    med slowsticken blir det med frakt och modelen och all elecktronik 1856 kr.

  20. #20

    Standard

    Okej,Jag väntar till nästa år då har jag 3000kr att handla för.Det tycker mina färäldrar ochså.För det går väll inte att flyga EPP plan på vintern i minus grader.Eller vad tycker ni.
    Och jag köper ev en X-twin och leker med under vintern.
    Senast redigerat av Rc flygplan den 2011-04-22 klockan 21:45.

Liknande ämnen

  1. Hur lär man sig idag?
    Av port513 i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-13, 05:06
  2. Stressigt idag....
    Av McRegor i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-16, 10:03
  3. Segelflyg idag
    Av T5 i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-13, 10:33
  4. Hang idag!!!
    Av Thomas i forum Segel och Hang
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 08:59
  5. Hang idag?
    Av pilotkalle i forum Segel och Hang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-09, 10:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •