Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: 2 timmar med Thunder Tiger 130S

  1. #1

    Standard 2 timmar med Thunder Tiger 130S

    Hej gott folk.

    Här kommer jag att demontera och montera ihop en relativt nysläppt motor från Thunder Tiger. Deras största 4 taktare. 130-an.
    Lite fakta om motorn först.
    Volym: 21.28 CC
    Borrnig: 33.6 mm
    Slagläng: 24 mm
    Praktiskt RPM: 2000-12000
    Effekt: 2.2 HK vid 11000 RPM

    Rekommenderade propellrar från TT :
    14x10 för inkörning.
    13x11~13, 14x10~11
    Eller 15x8,16x6~8,18x5~6

    Första titten på motorn ur kartong.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02591.jpg 
Visningar:	648 
Storlek:	57,3 KB 
Id:	9327  
    Senast redigerat av RC Maffian den 2009-11-18 klockan 19:23.

  2. #2

    Standard

    Kalas Packo, jag kommer att sitta klistrad vid skärmen

    mhv/Kurt

  3. #3

    Standard

    Medföljer i stort sett allt. Verktyg till att kunna plocka alla delar från motorn. Bladmått för att kunna justera ventilspel. TT Redline glödstift för 4 taktare, dekalark och manual.
    Och nu till demonteringen.
    Vips så låg motorn i alla dess beståndsdelar. Mycket bra passning på skruvar mot gänger.
    Skruvarna är av 12.9 kvalitet vilket är väldigt bra.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02598.jpg 
Visningar:	589 
Storlek:	45,2 KB 
Id:	9328  
    Senast redigerat av RC Maffian den 2009-11-18 klockan 19:25.

  4. #4

    Standard

    Vi börjar med att ta en titt på vevhuset. Gjutningen är av mycket bra kvalitet. Absolut jämförbar med andra motorer som är i den dyra prisklassen. Bearbetningen av vevhuset invändigt är lika så.! 100% klockrent. Finns inget att anmärka. Se själva.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02593.jpg 
Visningar:	591 
Storlek:	32,0 KB 
Id:	9329   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02594.jpg 
Visningar:	564 
Storlek:	40,0 KB 
Id:	9330   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02595.jpg 
Visningar:	592 
Storlek:	61,7 KB 
Id:	9331  

  5. #5

    Standard

    Vidare till vevaxeln. Men innan dess så vill jag att ni lägger märke till en sak. Det klasiska hålet ovanför baklocket för att plocka ut kolvbulten för att sedan kunna plocka ut vevstaken på andra motorer så som på OS eller ASP finns inte på denna. Mycket positivt då dom andra motorerna kan läcka ut olja vid detta hål.
    Hur som .... vevaxeln är lika så , ett nästan på mästerverk. Skulle kunna ha den som smycke på mitt halsband näää,
    Den är mycket karftigt härdad vid kamdrivningen och vid vevtappen. (Ett lätt försök med nålfil att göra märken i den misslyckades, det var som att försöka fila i glas.)
    Även här så har dom tänkt till lite. Vid kamdrivningen har dom fasat ut axeln i smalare diameter vilket är till fördel. Man behöver nämligen inte plocka ut kammen ur motorn som på andra fyrtaktare för att kunna ta ut vevaxeln. Alltså motorn kan i stort sett säras som en tvåtaktare utan att pilla med kammaxeln. BRA !!!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02601.jpg 
Visningar:	332 
Storlek:	46,1 KB 
Id:	9332  

  6. #6

    Standard

    Kolv och vevstake. huh, detta är porr! på högsta motornivå! Se själva och beundra. Allt är CNC fräst av 7076 aluminium. Det är ett stycke juvel.!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02599.jpg 
Visningar:	369 
Storlek:	51,0 KB 
Id:	9333   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02600.jpg 
Visningar:	375 
Storlek:	49,1 KB 
Id:	9334  

  7. #7

    Standard

    Fodret i motorn är belagt med nåt som dom kallar för XC2. Har kollat upp detta närmare och det skall vara en sort nano legering som ger en glashård yta i cylindern mot slitatge och fungerar även som koritionskydd mot rost. Att det är hårt, det är bra ,men det ger en nackdel, Låånng inkörningsperiod innan ringen hittar till sin rätta i fodret. Men å andra sidan när den väl gör det så håller det länge.!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02597.jpg 
Visningar:	296 
Storlek:	33,8 KB 
Id:	9335   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02622.jpg 
Visningar:	254 
Storlek:	49,3 KB 
Id:	9336  

  8. #8

    Standard

    Vidare till kammen som är i detta fall kullagrat. Det är faktiskt inte i deras tidigare 75-a eller 54-a. Dock så är det kullagrat i 91-an och i 130-an.
    Kammen är av den klassiska typen . Snedskurna drev och en nock på var sida drevet. Mycket bra bearbetat och men några knappa hundradelars glapp mot vevaxeln är bra. Det ger en mer exakt överföring av drivningen mot kammen vilket gör att kammen är mer exakt med öppningstiderna. Detta är dock kristiskt om man snålar på oljan i bränslet, då det inte kommer tillräckligt med olja hit och smörjer som gör till följd att dessa delar slits extra hårt. Använd ALDRIG under 15 olja på vilken 4 taktare som helst. Det räcker inte med att bara smörja vevstaken och vevtappen. Kammen och lyftarna MÅSTE ha olja dom med !!!!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02614.jpg 
Visningar:	294 
Storlek:	30,4 KB 
Id:	9337  
    Senast redigerat av RC Maffian den 2009-11-18 klockan 19:29.

  9. #9

    Standard

    Och nu återstår toppen.
    En lika fint bearbetad stycke aluminium som dom övriga detaljerna på motorn. Även här finns små detaljer som gör mig glad att se. Som tex. vid insugskanalen där insugs röret åker in i toppen. Där är alltid så gott som på alla motortillverkare man tittar på och deras motorer, så är övergången mött av en kant. Ger inget bra flöde . Inte bra, men här har dom även tänkt på detta. ! Mycket positivt .
    En annan detalj som jag tycker är bra, är att ventilerna sticker inte upp i förbränningsrummet utan, i stängt läge så är dom i total linje med det övriga materialet i toppen . Oxå mycket positivt , det ger inga turbulenser under förbränning , och dessutom hålls ventilerna svalare vid förbränning.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02619.jpg 
Visningar:	293 
Storlek:	37,8 KB 
Id:	9338   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02627.jpg 
Visningar:	264 
Storlek:	36,3 KB 
Id:	9339  
    Senast redigerat av RC Maffian den 2009-11-18 klockan 19:31.

  10. #10

    Standard

    Och nu det tråkiga med toppen. Dom har helt enkelt valt att inte bearbeta stiftgängan hela vägen ner vilket gör att om man använder ett annat stift än deras (och inte ens med deras Red Line stift) så kommer man inte helt ner med att dra år stiftet så den tätar mot kopparringen. BU!!!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02611.jpg 
Visningar:	296 
Storlek:	46,9 KB 
Id:	9340   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02612.jpg 
Visningar:	286 
Storlek:	46,2 KB 
Id:	9341  
    Senast redigerat av RC Maffian den 2009-11-18 klockan 19:31.

  11. #11

    Standard

    Nå ja, kanske inte lätt för alla , men jag har investerat för ett tag sedan i både gäng tapp och gäng snitt 1/4 32 UNEF. Dom har jag ramat in och hängt dom som tavla på väggen. Kostade nämligen 700 kr /st.
    Hur som helst, detta problem med stiftgängan kommer jag att åtgärda på dom motorer som levereras av oss på RC Maffian, utan extra kostnad.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02624.jpg 
Visningar:	247 
Storlek:	48,2 KB 
Id:	9342   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02626.jpg 
Visningar:	217 
Storlek:	45,6 KB 
Id:	9343  
    Senast redigerat av RC Maffian den 2009-11-18 klockan 19:32.

  12. #12

    Standard

    Ventilerna är med riktiga knaster. Inte den typen som är med SGA ring . Alltså en hästskobricka i ett spår utan mer som på riktiga motorer. Mycket mer hållbart med detta system.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02623.jpg 
Visningar:	275 
Storlek:	27,3 KB 
Id:	9344  
    Senast redigerat av RC Maffian den 2009-11-18 klockan 19:32.

  13. #13

    Standard

    Och inte minst en av dom viktigaste sakerna på en motor. Förgasaren !
    En kanon precision på trotteltrumman mot huset , och med den klassiska 2 nålstypen. Dock så har dom ändrat på utförandet på denna förgasare. Både låg och högfartsnål sitter på samma sida förgasaren.
    Observera bokstav och sifferkombinationen på motorns sida under fästörat. Det är en unik identitet på var motor som TT släpper. Otroligt nog så är det endast TT som har brytt sig om att skaffa sig ett ISO certifikat . Undrar varför andra tillverkare av kvalitetsmotorer inte har gjort det ?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02605.jpg 
Visningar:	276 
Storlek:	41,4 KB 
Id:	9345   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02604.jpg 
Visningar:	290 
Storlek:	62,2 KB 
Id:	9346  
    Senast redigerat av RC Maffian den 2009-11-18 klockan 19:33.

  14. #14

    Standard

    Och nu .... sakta men säker kommer ihoppmonteringen av denna motor.
    När vevaxel och kamaxel är på plats då hakar man på vevstaken med kolven i ett styck. Sedan för man cylindern i vevhuset försiktigt ,så man inte knäcker kolvringen. Givetvis så passar jag på att olja in alla delar så att vid första start är delarna redan smorda. Sparar mycket på slitagen på en ny motor ,då det tar lite tid innan oljan letar sig fram överallt. Tittar man på bilden för vevstaken och vevtappen , så är det rejält tilltaget , det skvallrar om bra med vridmoment. Det gillar vi. ! Jag minns tyvärr inte riktigt rätt om det var Enzo Ferarri ,eller Shellby (han som gjorde Ford Shellby GT 500) som sa att ,hästkrafter är bra som försäljningsargument! vridmoment är bra för racing ! Det ligger mycket i det. !
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02620.jpg 
Visningar:	300 
Storlek:	46,0 KB 
Id:	9347   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02621.jpg 
Visningar:	256 
Storlek:	64,6 KB 
Id:	9348  
    Senast redigerat av RC Maffian den 2009-11-18 klockan 19:34.

  15. #15

    Standard

    Medbringaren till propeller är enorm. ! men skall den kunna ta tag i en 18" propp så behövs yta till det.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02607.jpg 
Visningar:	254 
Storlek:	47,2 KB 
Id:	9349  

  16. #16

    Standard

    Och nu vid skrivandets stund så är motorn ihopsatt och redo för "rock & roll".
    Hitintills så kan jag inte klaga på nåt, mer än gängningen av stifthålet. Det kanske var endast detta exemplar som var så, det vet jag inte. Skall kontakta Carrocar om detta och be dom titta på dom andra motorerna som är på lager , och då även påpeka detta för TT.
    Summa kardemumma hittils ,så är det att denna motor är helt klart värt varenda krona.
    Prisbilden på denna motor är idag på 3895:-

    Återkommer med en filmsnutt på motorn igång och avge även raport om hurvida den beter sig .

    Mvh Packo
    RC Maffian.

  17. #17

    Standard

    Kul att du tar dig tid (ja jag har förstått att du är motormaniac ) att både testa och skriva om motorer för du är ju en av dom få som skriver som det är utan fjäsk mot leverantörer

    Går den lika bra som den ser ut så är den ju värd slantarna.

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  18. #18
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    heder åt rc maffian! vilken annan handlare skulle lägga den tiden å energin på att veta vad dom säljer!?? och dessutom påpeka de brister som finns i en vara !??

    märk väl alla läsare att det är RC MAFFIAN som presenterar detta inte privat personen packo!
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  19. #19

    Standard

    Tackar Kenneth67 och ni andra som uppskattar vad vi gör (eller inte gör) .
    Och nu till 130-an. Jag kan inleda med att jag är mycket nöjd med vad motorn har visat kunna prestera hittintils.
    Inkörning gjordes med en 14x8 propeller på halvas. Skruvade ut huvudnålen tills den nästan storknade och så ut in tills den spann som en katt.
    En fiffig grej med motnålen är att dom har gjort spår för flat skruv mejsel och även för 2.5 mm insexnyckel. Lätt att justera när dän är väl inbakad i en motorkåpa.
    Efter denna körning så övergick jag till en 16x10 för normal körning. Satan i gatan vad det är kraft i henne. Ylar som en varg på full trottel trots denna mastodont propeller.
    Dock så finns det en nackdel med. Ljuddämparen är mycket snygg design på.... men det är allt. Det är en tom burk som dönar rätt så bra. Kanske detta kommer upplevas på ett annat sätt när maskinen är monterad i ett plan. Jag var instängd i garaget och resonansen mellan 4 väggar är nog mycket högre än i det fria. Återstår att se.
    Filmning av motorn igång blir en annan dag, då jag kunde inte övertala Jessan att filma pga all rök och att hon ville inte ut i stormen.
    Återkommer med filmining av motorn igång.

  20. #20

    Standard

    Glömde. Soppan som användes för inkörning och även för vidare bruk av motorn är Rapicon med 10% nitro.

Liknande ämnen

  1. Thunder Tiger F-75s
    Av Emil i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-06, 20:59
  2. thunder tiger lazy p51
    Av elcamel i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 13:34
  3. Thunder Tiger Super Decathlon .40
    Av colsson i forum Recensioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 14:30
  4. Thunder Tiger MiniTitan, bra?
    Av Olof i forum Helikopter
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 16:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •