Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Mirage till J37 Viggen

  1. #1
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard Mirage till J37 Viggen

    Hej alla!
    Även jag har hamnat i RC flyg träsket, och jag bara älskar det. Har byggt en del modeller, kraschat en del modeller (Verkar vara normalt i branschen) Allt från propellerplan till EDF.er har åkt i soptunnan. Sen en tid tillbaka har jag varit inne på att bygga mig en EDF variant av det hårigaste vår svenska flygindustri tillverkat nämligen en J37 Viggen. Att bygga den själv, tänkte jag göra pga att jag inte hittat någon som tillverkar den i Styrofoam. Har sett några fina svenska balsabyggen, där förmodligen hundratals timmar ligger bakom skönheterna. Att sätta en sån i backen skulle man nog inte må så bra av. Därför tänkte jag köra billighetsvarianten, nämligen att konvertera en Frigolit Mirage till just Viggen. Kanske idiotiskt men what the häck. Kropparna ser ju hyfsat lika ut, och jag tror att det skulle kunna gå bra med lite vilja och lim. Tänkte lägga in lite bilder allt eftersom att bygget går framåt. Kan direkt säga att original elektroniken i Miragen ska rensas ur, för lite mer kraftfulla stuffs.
    Utgånsämnet ser Ni nedan. Jag vet en riktig B modell. Men det kan göra det hela lite roligare.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Mirage-2000.jpg 
Visningar:	566 
Storlek:	20,6 KB 
Id:	9350   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	j37_viggen_74.jpg 
Visningar:	596 
Storlek:	48,9 KB 
Id:	9353  

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tänket är bara för bra! Vilja,våld o vitlim ,posta resultaten vartefter så blir jag lycklig!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    jag gillar frigolit i all dess bemärkelse så jag ser fram mot resultatbilder...

    Get high with hovering
    not drugs

  4. #4
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard Nytt projekt också



    Ja det blev den J37a Viggen som fanns på Blocket också! Hoppas Magnus inte har något emot att jag lånar hans bild!
    Hur ska detta sluta. Frugan och ungarna kommer förmodligen få fira jul utan mig. Lika bra att börja bädda i garaget. Kommer att öppna upp en egen tråd för detta bygge. Känns som man har en del att leva upp till när man sett dom andra modellerna från MBS rc på Forumet. Pratade dock med Magnus på MBS rc, verkade vara en glad och trevlig prick, som lovade glada tillrop vid byggsvackorna. Hur som helst ska Mirage/Viggen byggas först. Sen tar vi finmodellen. Äntligen äntligen en Viggen, fan va jag saknar dom i skala 1:1. Tycker vi går ihop och köper loss någon som står och ser ledsen ut, så kallar vi oss Viggens vänner. Fy fan nu har jag spårat ur totalt, mer bilder kommer. Någon som vet om det ordnas någon träff för MBS modeller. Skulle ju bli rena rama Flygvapnet.

  5. #5
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    jag gillar frigolit i all dess bemärkelse så jag ser fram mot resultatbilder...
    Kan du inte bygga en jetkärra i frigolit?
    Då skulle du vara kung (av småland)!
    Senast redigerat av pilotkalle den 2009-11-23 klockan 19:25.

  6. #6
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pilotkalle Visa inlägg
    Kan du inte bygga en jetkärra i frigolit?
    Du skulle du vara kung (av småland)!
    En av våra Danska vänner har en frigolit Jet med en av världens???? minsta turbiner, osäker på storleken men liten var den /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    9
    Jobb
    Nörd
    Klubb
    Åkersberga+Strängnäs Flygklubb

    Talking

    Mini turbin,, det måste vara en kolibri du menar
    http://www.lambert-modellturbinen.de/html/english.html

    Kostar en slant, men va ska man spara pengar för :-)
    Nördar är vi allihopa :-)

  8. #8
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard Multiplex twister Kolibri jet!

    Ett exempel på Frigga och kolibrijet!
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=iXi-h6y8fAQ"]YouTube- Kolibri on a Twister : first flight[/ame]

  9. #9
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard Mått!

    Fick idag meddelande från utrikesposten från Arlanda. Där stod att läsa, vi behöver mer uppgifter gällande din modell, som nu landat hos oss på Arlanda. Inköpspris etc, så vi kan spöa upp dig på momsen samt tullavgift. Har nu mejlat detta till dom, vilket borde betyda att jag har Miragen inom någon dag eller så. Modellen inhandlades på Hobbycity in Hong Kong. Hade inget annat speciellt för mig nu ikväll, så jag började jämföra måtten på Miragen mot bilder jag hämtat hem på viggen, för att kunna konvertera Miragen till 37an. Jämför man spänvidds måtten på kärrorna kontra längden, så hamnar Miragens bredd/längdförhållande på 65,8% och Viggens på 65,5%. Ruskigt lika om ja nu räknat rätt vill säga. Har också inhandlat styrolit för att kunna muskla till kroppen på kvinnan, för att bygga the mighty Vigg.
    Senast redigerat av Baua den 2009-11-23 klockan 21:55.

  10. #10
    Supersonics avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    75
    Jobb
    Modellflygarmedelåldersföryngrare
    Klubb
    Östhammars MFK

    Standard

    Det här är bara så rätt tänkt!!
    följer med spänning
    Saknar också 37:an...
    Senast redigerat av Supersonic den 2009-11-23 klockan 21:15. Anledning: liiiiiitet stavfel

  11. #11
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard På gång!

    Jaha!
    Då var projektet igång. Fick hem Modellen, opererade bort den svaga original 60mm uppsättningen. Transplanterade sedan in en 68mm fläkt från en död Rafale med möjlighet till drift på 4 cellare. Borde kunna ge lite mer fart än originalet. Förlängde också insugen till fläkten, med hjälp av en petflaska. Dom går att använda till mycket. Gjorde också utrymmet till Accen lite större. Började skära till vingarna till det klassiska Viggenutseendet. Kan redan nu berätta att det kommer att bli en hybrid mellan Miragen och 37an. Viggens bakre vingar går längre bak, än på Miragen, vilket skulle betyda att jag blir tvungen att göra om hela infästningen för vingen. Jag släpper det och försöker koncentrera mig på det övriga utseendet.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Mirage ny.jpg 
Visningar:	265 
Storlek:	26,1 KB 
Id:	9481   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	GetAttachment.jpg 
Visningar:	268 
Storlek:	41,3 KB 
Id:	9482  

  12. #12
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard Pust!

    Idag var dagen man inte skulle rullat ur sängen. På flygfältet lyckades jag sätta Multiplex Funjeten i en björk på fullgas, bara att erkänna det såg fan ut som planet exploderade, he he. Motorn och fartreglaget hittades 15m från kollisionsplatsen, Accen låg ytterligare 20m bort. Kyosho Miragen fick frispel, när ett av servona till skeven fastnade, naturligtvis också under en fullgasrepa. Gick som en korkskruv rätt ner i backen. Resultat Kyosho Miragen=jättedöd. Det sorgligaste var nog Frigge Miragen, som skulle bli förvandlad till J37 Viggen. Hade Monterat motor, fixat vingarna, samt de små framvingarna. Började alltså se riktigt skaplig ut. Vad gör man då, jo lägger på ett lager färg, som fullkomligt äter upp planet, jävla Frigolithelvete, det bara smälte. Fy fan va trist. Hade istort sett jobbat halva natten mellan Fredag och Lördag, för att kunna göra maiden i morgon Söndag. Nu ska jag gå och dö i någon timme, sen är det bara att gå på flygplansjakt på nätet igen.

  13. #13

    Mange Lundins avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    Fordonstekniker
    Klubb
    ENGELHOLMS MFK, ÅHUS MFK

    Standard

    F-n vad tråkigt, lider med dej.
    Men jag är helt övertygad att det blir en Viggen till slut.
    Ge inte upp..
    Mange

    Jet-Skåne

  14. #14

    Standard Ur bild men skoj ändå!

    Det var ju faktiskt 2 Funjet krasher på samma repa...
    (denna film har plockats bort av användaren...)
    Senast redigerat av TommyzT den 2010-09-07 klockan 06:35. Anledning: ja

  15. #15
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Ja saker och ting kraschar, inte bara flyg tydligen. Tråkigt med alla trådar som försvunnit. Här kommer i alla fall en Video på Hybridos, som tyvärr inte är med oss längre, he he!
    Men men, det ska byggas en ny variant av den, stommen är beställd. Vansinne, ja kanske men vi hade en fin tid tillsammans även om förhållandet blev kort...... Här bjuder vi också på F15 med rörhjulstart, Twister med plastlådestart och Mikas Pylonracer http://vimeo.com/14627496
    Senast redigerat av Baua den 2010-09-06 klockan 20:23.
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  16. #16

    Standard

    psst nu måste man använda "infoga video" knappen Så blir det så hära:
    Senast redigerat av TommyzT den 2010-09-06 klockan 21:17. Anledning: ja

  17. #17

    Standard

    Baua, det var en hysterisk flygning med Hybridos!

    Jag har aldrig sett en modell pendla så mycket i planled, möjligvis när JASen drog i backen i Stockholm. Vad tror du orsakade det hela? Bakvikt???

    Påt igen!!!

    MVH
    Jonas

Liknande ämnen

  1. Mirage 251 kmh
    Av TommyzT i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-06, 22:47
  2. Jim Fox Viggen
    Av Baua i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-06, 10:21
  3. Ja-37 viggen
    Av jugg i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-08-11, 22:09
  4. Mirage 2000 maiden - near crash
    Av Kennerdahl i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 70
    Senaste inlägg: 2011-01-13, 23:47
  5. min Viggen blir till.
    Av DennanHMFK i forum Byggdagboken
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 22:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •