Nu då debatten har lugnat ner sig litet kanske jag vågar undra en sak. Jag är tacksam för tolkningar från RCFF-styrelse och även SMFF-håll om någon kunnig där råkar läsa detta inlägg.

Varför får endast 2,4GHz radiostyrning användas då man flyger FPV?

Frågan borde jag väl egentligen ställa på ett finskt forum då jag är försäkrad i Finska flygförbundet, men då jag inte är så bra att uttrycka mig på finska väljer jag att försöka få svar på frågan här.

Dessa regler gäller tydligen hela Norden http://iof2.idrottonline.se/template...ry.aspx?id=128 , har dock inte hittat någon info på mitt eget förbunds hemsida.

1. Maximala avståndet till modellen begränsas till det visuella siktavståndet (utan hjälp av kikare)

2. Piloten som styr modellen ska till sin hjälp ha medhjälpare som kan ta över kontrollen i händelse av något problem

3. Modellens färdväg ska begränsas till modellflygplatsen och det godkända flygområdet

4. Maximal vikt på modellen begränsas till 7 kg

5. Endast radiostyrningsutrustning på 2,4 Ghz får användas.

Jag läser punkt 1–4, på det sättet har jag flugit under hela min korta FPV-karriär.

Jag läser punkt 5 (mitt FPV-system sänder på 2,4GHz och bilden störs av min Futaba FASST sändare, men bilden störs inte av kollegornas JR DSX9 2,4GHz-sändare av någon konstig orsak).

Om man har en medhjälpare och flyger inom synhåll med 35MHz radiostyrning och FPV-utrustning på 2,4GHz (dubbelkommando eller möjlighet att ge över sändaren till medhjälparen). Vad skiljer då detta från normalt skolflyg på 35MHz?

Låt mig ta några exempel på försäkringsfall med materiell skada på tredje part för att visa varför jag undrar över 2,4GHz-regeln.

1. Jag flyger min EasyStar visuellt (utan kamera) med 35MHz och kvaddar i en dyr bil som står parkerad i depån. En plötslig kastvind fick planet ur kurs när jag skulle landa, planet saknar skevroder och det finns ingen kraft kvar i batteriet för att ta om inflygningen, det blir en rejäl skada i lacken. Jag betalar självrisken och min försäkring i Finska flygförbundet betalar resten?

2. Jag flyger min EasyStar visuellt med 35MHz och en filmande digikamera utan trådlös videolänk, samma olycka händer.

3. Jag flyger min EasyStar med videoglasögon och radiostyrning med 35MHz, min medhjälpare har mastersändaren och jag använder elevsändaren, samma olycka händer. Medhjälparen har också försäkring i samma förbund.

4. Jag flyger min Easystar med videoglasögon och radiostyrning med 35MHz, min medhjälpare kan ta över min sändare om jag får problem, samma olycka händer.

Punkt 1 och 2 i reglerna om FPV liknar för mig vanligt skolflyg, på vilket sätt kan då ett brott mot punkt 5 leda till att man flyger olagligt och att försäkringen inte skulle gälla vid en eventuell olycka?