Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Styrenplast

  1. #1
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard Styrenplast

    Styrenplast, behöver jag släppmedel och isf vad? eller är styrenplasten tillräckligt "fet i sig"???
    -------------------------------
    Rogge, legitimerad Karatekickare.

  2. #2
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Till vad?

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  3. #3
    Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    364
    Klubb
    Ingen just nu, letar efter lämplig.

    Standard

    Ja vad ska du forma den till?
    Är det ett ark du har som ska bli en huv eller nått? Sålänge du är noga med formen/pluggen du ska forma den efter och har den så slät som det går behövs inget släppmedel.
    Raptor E 620 SE, T-Rex 450 Pro V2, Hubsan X4 H107, Aurora 9 och JR, E-flight ASK21 UMX, 2st Extra300s, Zero40, SB10 (3 meter sp.), Cortina S, Ventus (2,6 meter sp.) ExtremeFlight 48" Extra 300-EXP, Några depron combat, ett par motorseglare. MiniGekko 220mm 5.8 fpv, "SuperCheap500mm" 5.8 fpv.
    Airbrush (glad amatör) och lite blandat: http://moped.clippern.se
    Helikopterbilder från flygfältet: http://helikopter.clippern.se

  4. #4
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Smajly Visa inlägg
    Ja vad ska du forma den till?
    Är det ett ark du har som ska bli en huv eller nått? Sålänge du är noga med formen/pluggen du ska forma den efter och har den så slät som det går behövs inget släppmedel.
    Hej o tack för svar
    Tanken är att det ska bli en motorhuv, har fyllt upp och slipat formen slätt som ett barnars-l, på gränsen till pedofili men ok , drog en test med en skiva styren 0.25, satt som gjuten nmen lite svår att lossa, frågan ang släppmedel är att jaq har 2st a' .50mm skivor kvar att göra klart jobbet med och vill inte ha dom sittandes kvar i formen.
    Senast redigerat av roggie_49 den 2009-11-20 klockan 23:19.
    -------------------------------
    Rogge, legitimerad Karatekickare.

  5. #5
    Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    364
    Klubb
    Ingen just nu, letar efter lämplig.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av roggie_49 Visa inlägg
    Hej o tack för svar
    Tanken är att det ska bli en motorhuv, har fyllt upp och slipat formen slätt som ett barnars-l, på gränsen till pedofili men ok , drog en test med en skiva styren 0.25, satt som gjuten nmen lite svår att lossa, frågan ang släppmedel är att jaq har 2st a' .50mm skivor kvar att göra klart jobbet med och vill inte ha dom sittandes kvar i formen.
    Själv brukar jag göra formen superfin och sen lackar/klarlackar jag den.. låter den stå nån dag och sen lägger på ett par 3-4 lager med vanlig bilvax.

    Nu ska jag inte säga att det funkar till 100% på ren trä men jag antar att det skulle gå fint att göra som du gjort och sen vaxa formen /utan att lacka den/ med några lager bilvax..

    Överlåter isåfall detta till någon annan att svara på..

    Vet att det finns någon form av bivax man kan lägga på formen också.. Kan bara inte minnas var det var jag såg den sist..
    Används ofta när man gör pluggar till gjutning i glasfiber/polyester..
    Senast redigerat av Smajly den 2009-11-20 klockan 23:33.
    Raptor E 620 SE, T-Rex 450 Pro V2, Hubsan X4 H107, Aurora 9 och JR, E-flight ASK21 UMX, 2st Extra300s, Zero40, SB10 (3 meter sp.), Cortina S, Ventus (2,6 meter sp.) ExtremeFlight 48" Extra 300-EXP, Några depron combat, ett par motorseglare. MiniGekko 220mm 5.8 fpv, "SuperCheap500mm" 5.8 fpv.
    Airbrush (glad amatör) och lite blandat: http://moped.clippern.se
    Helikopterbilder från flygfältet: http://helikopter.clippern.se

  6. #6
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    ok. testar med det receptet.
    tack o ha det bäst..
    -------------------------------
    Rogge, legitimerad Karatekickare.

  7. #7
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Nja, vax blir kladdigt utav värmen, jag skulle föreslå att du använder typ silikonspray eller liknande. Det finns spray som man brukar spraya på gummilisterna som sitter i bildörrarna. Senast köpte jag det på OKQ8.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  8. #8
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Nja, vax blir kladdigt utav värmen, jag skulle föreslå att du använder typ silikonspray eller liknande. Det finns spray som man brukar spraya på gummilisterna som sitter i bildörrarna. Senast köpte jag det på OKQ8.

    /Lasse
    TAckar för det rådet..
    *bugar o bockar*
    -------------------------------
    Rogge, legitimerad Karatekickare.

  9. #9
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    http://www.bhp-glasfiberprodukter.se/ har ALLT för den sanne gjutaren... ring och kolla!
    Retroholic!

  10. #10

    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    565
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Släppmedel.

    Om du ska gjuta i form, oavsett om det är med Epoxy eller styren, så ska du använda släppmedel. Annars riskerar du att den färdiga produkten sitter fast ordentligt i formen. Då riskerar du att förstöra formen/pluggen. Vaxa formen ordentligt och polera. Upprepa detta tre-fyra gånger så att du får en ordentlig yta. Använd riktigt bilvax och inte latmansvax. Sedan ska du behandla formen med släppmedel som du stryker på i ett jämnt skikt utan att skapa rinningar. Det är släppmedlet som utgör förloraren i dragkampen mellan formen och den färdiga produkten och inte vaxet.
    Släppmedlet tvättar du lätt av med vatten och lite sprit, både i formen och på den färdiga detaljen. Men använd inte silikonspray och liknande. Har man en gång fått silikon på en detalj som ska målas eller lackas senare, så är det i stort sett omöjligt att få bort. Det sitter i alla porer och gör att färgen inte fastnar. Så använd riktigt materiel. Det tjänar du på i längden. Som Thomas skrev tidigare så finns allt du behöver hos BeHåPe Plast & Glasfiberprodukter AB i Klågerup, 040 440710

    Lycka till !

    Kay krut

    Vill man så kan man.

  11. #11
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Släppmedel.

    Om du ska gjuta i form, oavsett om det är med Epoxy eller styren, så ska du använda släppmedel. Annars riskerar du att den färdiga produkten sitter fast ordentligt i formen. Då riskerar du att förstöra formen/pluggen. Vaxa formen ordentligt och polera. Upprepa detta tre-fyra gånger så att du får en ordentlig yta. Använd riktigt bilvax och inte latmansvax. Sedan ska du behandla formen med släppmedel som du stryker på i ett jämnt skikt utan att skapa rinningar. Det är släppmedlet som utgör förloraren i dragkampen mellan formen och den färdiga produkten och inte vaxet.
    Släppmedlet tvättar du lätt av med vatten och lite sprit, både i formen och på den färdiga detaljen. Men använd inte silikonspray och liknande. Har man en gång fått silikon på en detalj som ska målas eller lackas senare, så är det i stort sett omöjligt att få bort. Det sitter i alla porer och gör att färgen inte fastnar. Så använd riktigt materiel. Det tjänar du på i längden. Som Thomas skrev tidigare så finns allt du behöver hos BeHåPe Plast & Glasfiberprodukter AB i Klågerup, 040 440710

    Lycka till !

    Kay krut

    Vill man så kan man.

    Det var tur att jag inte ens har hunnit påbörja projektet än mindre handlat material.
    Tack för ditt inlägg med tips om material etc..
    /Rogge
    -------------------------------
    Rogge, legitimerad Karatekickare.

  12. #12

    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    565
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

    Standard Styrenplast

    Ja, när jag läste igenom alla svaren så fick jag en tankeställare, han ska nog fasen dra en motorhuv i styrenplast över en plugg. Dvs inte gjuta en motorhuv i styrenplast som man ju normalt gör med motorhuvar. Men det ena utesluter ju inte det andra. Så, nu fick du ju en liten lektion i formgjutning också, även om den var förbannat kort. Hur som helst så jobbade jag ett par år med att vakumforma i plast, styren och ABS, och fick lite erfarenhet av detta. Och jag lärde mig under resans gång att renlighet i formen eller på pluggen var viktigt. Annars syns alla små korn och orenligheter på den färdiga produkten. Vi använde ibland teflonspray för att få släpp. Inte silikon som är ett hel..te att få bort. Om du använder vax till en vakumformning av t ex en kabinhuv så kan det bli skiftningar i ytan på plasten. Till en motorhuv har det däremot ingen betydelse. Ett bra recept är dock att lackera pluggen med en vettig tvåkomponentlack och polera den ordentligt så slipper du både släppmärken och att det fastnar. Plasten ska ju glida lätt ner i (omkring) pluggen. Om denna är trög på ytan så hugger plasten fast i pluggen och det blir stora skillnader i tjocklek på den färdiga delen. Så förlåt om jag missledde er men ibland så slinter pennan fortare än tanken.

    Än en gång, lycka till.

    Kay krut

    Vill man så kan man.

  13. #13

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    ???? vad är det du ska göra ...Vacumforma eller gjuta ???

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •