Reklam

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 22 av 22

Ämne: Hitta flygfältet!

Reg.datum
    May 2007
    Klubb
    Väsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Hur kollas höjden?

Reg.datum
    Apr 2009
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Hur kollas höjden?
    Hur menar du?
    Hur "myndighet" kan kolla höjden?

Om du menar en myndighet så vete tusan.
    I okontrollerat luftrum lär det inte bli lätt.
    I vissa kontrollerade luftrum kanske trafikledningen kan få höjduppgift via radar?

Men så länge vi inte helt säkert kan identifiera en farkost som bryter mot flyghöjd
    lär det väl vara ganska svårt att lagföra någon pilot?
    Både farkosten och piloten behöver ju identifieras och det är säkerligen en grannlaga uppgift i dagsläget.
    Om vi hade krav på transponder i farkosterna och farkosten hade ett unikt ID samt detta kopplat till en viss pilot kanske det ginge bevisa nåt vad vet jag, men likväl måste det väl bevisas att en viss pilot flög farkosten antar jag.

Jag råka slå på TV:n för nån vecka sen och då visade de en film om den där drönaren som gäckade Gatwick i flera dagar så flygplatsen tvingades stänga ner. Inte ens då lyckads de spåra förövaren, fastän de satte in allt vad som stod tillbuds.
    Detta visade med all tydlighet vilka problem myndigheterna kan ställas inför.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Gatwic...drone_incident
    I TV programmet visade de även hur farliga drönare kan vara när de slår i ett flygplan t ex en vinge eller frontruta.

Jag har all förståelse för att drönarflygning, även våra kära radiostyrda flygplan, helikoptrar osv, kan orsaka stor skada om de krockar med att riktigt flygplan. Men de riktiga "bovarna" som ändå inte bryr sig om regler osv kommer man svårligen åt.

För egen del bryr jag mig egentligen inte om vem som kollar och hur flyghöjden kollas, jag flyger långt från kontrollerat luftrum, flyger väl inom synfältet (LOS, Line of Sight) och följer RCFF samt SMFF's regelverk så långt det bara går, samt om jag flyger på modellflygfält som har TS tillstånd följer jag förstås vad som gäller där.
    Jag är mycket mer riskmedveten nuförtiden, som nog har både med ökad kunskap om riskerna att göra men framförallt med erfarenhet och ålder som gör att man flyger på ett mer omdömesfast sätt än när jag var yngre. Jag planerar och riskbedömer flygning mycket mer idag än förr. Och tar mycket mer hänsyn till omgivningen både vad gäller säkerhetstänk men även buller.
    Vi har ju inga krav på att vi skall ha höjdmätare i våra modeller när vi flyger så vi vet ju själva egentligen inte om vi flyger för högt. Visst finns det höjdmätare man kan installera och om man har telemetriradio få höjduppgiften rapporterad till sig.

Såg häromdagen när jag var ute och gick och passerade en herrgård där det pågick ett bröllop. Jag satt mig vid sjön en stund och vad börja surra bland buskarna i sjökanten efter en stund? Jo en drönare kom flygande ut över sjön och hovra med en kamera hängande undertill, på kanske 30-40 meters höjd snett över bröllopsgästerna som satt och åt och underhölls av en liten orkester i strandkanten.
    Drönaren verkade flyga säkert och hölls sig garanterat under 120 meter (det är okontrollerat luftrum, s k G-luft på platsen).
    Jag hoppas att drönare kan få fortsätta användas till bl.a. sånt här nyttoarbete, så myndigheterna inte stramar åt för hårt eller lägger orimliga krav på användarna.

/Bo

Liknande ämnen

1. Var kan man hitta en växel ca...4:1
    Av tavelsuddaren i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-13, 22:34
  2. Vad kan man hitta på?
    Av Totte81 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-30, 20:03
  3. Var hitta modelldiesel?
    Av Mayday i forum Allmänt och Tips