Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

mne: Spektrum DX7 kpt frn USA gr inte att anvnda i EU?

Standard Spektrum DX7 kpt frn USA gr inte att anvnda i EU?

Hej jag fick hem min spektrum DX7 fr 5 min sen som kommer frn USA. P baksidan s str det: no for use in EU...
    Vad menas med detta? Tacksam fr snabba svar d jag r ivrig fr att packa upp den.
    MVH// Ian

Standard

Om jag inte missminner mig s snder den med mer Effekt n vad som r godknt fr den Europeiska marknaden.
    /Matte
    Kom ihg att gravitationen inte bara r ett bra tips: det r en lag. Det r allts inget man kan ignorera..

Standard

Vad innebr detta? Kommer det inte funka kan jag straffas?

Standard

Det hr r vad jag hittade p en sida

Lagar och regler som gller fr radioutrustning som snder p 2,4 GHz.

Allmnt gller att den som importerar utrustning till EU ansvarar fr att utrustningen uppfyller de krav som stlls fr anvndning i EU, t ex att utrustningen uppfyller kraven i en viss standard och att den CE-mrks enligt EU-regelverket. Utver CE mrkningen kan t ex finnas srskilda krav nr det gller frekvensomrde och effektniver nr man anvnder sndare i olika lnder.

terfrsljare r ansvariga mot kunden. Om olycka hnder och det visar sig att utrustningen som orsakade olyckan ej uppfyllde EU-standarden och var felaktigt CE-mrkt ansvarar i frsta hand anvndaren fr fljderna. Anvndaren har regressrtt, han kan begra skadestnd av sljaren, som i sin tur kan vnda sig med skadestndsansprk till den som importerat utrustningen till EU. r man osker p om en vara r korrekt CE-mrkt kan man begra en skriftlig frskran och kopia p CE-certifikat frn sljaren/importren att varan uppfyller EU-regelverket. Kan sljaren ej f fram detta kan varan terlmnas.

I Sverige gller fr 2,4 GHz utrustning att den skall uppfylla kraven i standarden EN 300 328 och vara korrekt CE mrkt fr att den skall f anvndas.
    /Matte
    Kom ihg att gravitationen inte bara r ett bra tips: det r en lag. Det r allts inget man kan ignorera..

Standard

Okej vad tycker du att jag ska gra?

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av IPJT Visa inlgg
    Okej vad tycker du att jag ska gra?
    Kolla med generalagenten om det gr att gra den laglig
    mvh. //Fredrik
    fredrik

streems avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    169
    Jobb
    Hjlpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

Standard

jag har ox en dx7 usa modell...
    Usa modellen har mer effekt drfr den inte fr anvndas i sverige
    krt med min lnge, funkar underbart..
    One Life! Live it..!

Standard

Okej r det ngot som har hindrat dig frn medlemskap i klubb? eller har du inte ftt vara med i tvlingar? Har du ngonsin varit med om strningar? Jag r 15 r s radion kommer anvndas i mnga r. tycker du att jag ska ha kvar den och bara ta bort klisterlappen dr det str att den r fr usA?

Standard

jag kr ocks med en USA-radio

Ca 10ggr mer effekt gr ingen skada

Stt en namnlapp ver...

Det gr att gra den laglig och det krver att du skickar in den till den svenska agenten som skickar den vidare fr modifiering i USA

turnaround ca 3 veckor och en del pengar
    Senast redigerat av UndCon den 2009-11-23 klockan 18:51.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

streems avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    169
    Jobb
    Hjlpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

Standard

Citat Ursprungligen postat av IPJT Visa inlgg
    Okej r det ngot som har hindrat dig frn medlemskap i klubb? eller har du inte ftt vara med i tvlingar? Har du ngonsin varit med om strningar? Jag r 15 r s radion kommer anvndas i mnga r. tycker du att jag ska ha kvar den och bara ta bort klisterlappen dr det str att den r fr usA?

Nog inga problem med nn klubb, dremot kan det bli problem vid tvlingar
    One Life! Live it..!

webmaster RCFF - Administratr DanneGs avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

Standard

Citat Ursprungligen postat av streem Visa inlgg
    Nog inga problem med nn klubb, dremot kan det bli problem vid tvlingar
    Och vid ev olycka
    /Daniel Gustafsson

Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Bt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Tror inte att frskringsbolagen vet om att det finns olika regler i USA och EU...om inte ngon talar om det fr dem fstss...!

Tror mnga gr som du ...kper radion via Internetbutik och flyger och inte bryr sig om utefekter och liknande!
    Tyvrr hnger lagstiftningenm inte med ...som vanligt! Vad gr vra frbund t detta (frmst SMFF)??? Kan de/vi gra ngot???

Med Spektrums system "Model match" kan du inte stra ngon , och du kan inte bli strd d din sndare mste "knna in igen" just din modell...annars funkar ingenting!
    Senast redigerat av jaka den 2009-11-24 klockan 16:22.

Reg.datum
    Oct 2009
    Inlgg
    93
    Jobb
    Student
    Klubb
    Ingen

Standard

Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlgg
    Med Spektrums system "Model match" kan du inte stra ngon , och du kan inte bli strd d din sndare mste "knna in igen" just din modell...annars funkar ingenting!
    Men det betyder vl fortfarande att radiovgorna kan stra, ven om det inte gr att flyga s kan den ju komma in p en annan kanal? Dessutom finns det annat n rc grejor som kan pverkas
    //SiiMoN

Standard

Mikrovgsugnar,Garageportar,W-lan teknik trdlsa ntverk och brbara ip-telefoner och lite till. Inte allt fr vanligt p modell flygflt.
    /Matte

Standard

Vet om en som har en mediaenhet i vardagsrummet i sitt hus och nr han slr p WLAN p den s kan han inte anvnda sin sndare/flygmaskin p bakgrden. Mediaenheten r kpt i en svensk butik uppfattade jag det som. Tror jag inte att jag lste fel nr jag skriver att uteffekten var 1W p den, jmfrt med, vad...100mW p USA versionerna av spektrum?

Samma kille som har mediaenheten har ocks kollat upp vad som gller ang frskringar och icke godknda grejjer, det som sades (av just hans bolag antar jag) var att brottet mste vara grovt fr att frskringen inte skall glla, vilket det inte skulle vara i detta lge.

Jag har en spektrum-modul p min radio kpt frn USA om jag inte minns fel. S rent praktiskt r det bara att kra.

streems avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    169
    Jobb
    Hjlpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

Standard

allts sverige r bara lite sega... likadant med mp3 spelarna med radiosndarna som var frbjudna i brjan fast dom bara snde 1 meter....

snart fr vi vl nn barnslig topic om detta ox
    One Life! Live it..!

Stig H.s avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlgg
    230
    Jobb
    Byggnadsingenjr
    Klubb
    RCFF

Standard Lagligt r alltid lugnast

Hej,
    Inte alls lnge sedan IT-folket inom EU var p gng och ville frbjuda all radiostyrd modellhobby p 2,4Ghz-bandet. Det ansgs riskera stra W-lan-trafiken tror jag. Den gngen klarade modellflygarna dusten genom bl.a. bred uppslutning och lobbning.

Kan nog vara klokt att hlla sig inom gllande EU-bestmmelser fr RC-sndarens uteffekt.

Stig
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

streems avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    169
    Jobb
    Hjlpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

Standard

mm akta er fr att f virus i radion!
    skall genast kl in min i gummi
    One Life! Live it..!

Standard

Citat Ursprungligen postat av knas Visa inlgg
    Vet om en som har en mediaenhet i vardagsrummet i sitt hus och nr han slr p WLAN p den s kan han inte anvnda sin sndare/flygmaskin p bakgrden. Mediaenheten r kpt i en svensk butik uppfattade jag det som. Tror jag inte att jag lste fel nr jag skriver att uteffekten var 1W p den, jmfrt med, vad...100mW p USA versionerna av spektrum?

Samma kille som har mediaenheten har ocks kollat upp vad som gller ang frskringar och icke godknda grejjer, det som sades (av just hans bolag antar jag) var att brottet mste vara grovt fr att frskringen inte skall glla, vilket det inte skulle vara i detta lge.

Jag har en spektrum-modul p min radio kpt frn USA om jag inte minns fel. S rent praktiskt r det bara att kra.
    Vlandes till annans dd, eller livslngt handikapp lr nog anses som grovt. Vad att skenande modellflyg kan stadkomma i vrsta fall kan vl var och ena rkna ut.

Skulle ju vara fint snla in och kpa en olaglig utrustning fr att sen st utan frskring, nr det hnder ntt otrevligt och man fr betala en rejl ersttning varje mnad i resten av sitt liv.

Ett annat tnkt hndelsfrlopp kan ju vara att klubbkompisen med samma utrustning som din fast laglig, fr en rejl radiostrning och smller sitt flygetyg samtidigt som du r i luften och d tycker att det kan mycket vl vara din olagliga med alldeles fr hg uteffekt som strde ut honom.

Personligen vill jag kunna slappna av s gott den nu gr nr jag flyger, inte behva oroa mig fr att orsaka ntt trkigt och dessutom behva oroa mig fr att frskringen kanske inte en gller...
    Senast redigerat av Kenna den 2009-11-28 klockan 14:54.
    2xNF (No Fuel, No Fun)

Reg.datum
    Nov 2007
    Inlgg
    40
    Jobb
    Mekanikererare
    Klubb
    BMFK

Standard

Om en sndare har 10x mer uteffekt, kan inte den stra andra med normal uteffekt?
    "Gamla" 35Mhz systemen "skvtter" lite till kanalerna jmte. Blir inte denna pverkan strre med 10x mer effekt? 2.4-systemen kanske inte r s knsliga..
    Bara en fundering......
    Flyger: Great Planes Mustang P51D, U-Can-Do 46, Turmoil, Blade, Kapron F22, Great Planes YAK54 1.60. P gng: Composite ARF YAK 55SP. Egendesignad pylonkrra med Rossi40,

Liknande mnen

1. Svar: 9
    Senaste inlgg: 2012-06-26, 21:24
  2. Varfr kan man inte anvnda bilen som strmklla till sin laddare?
    Av henke2 i forum Batterier och Laddare
    Svar: 49
    Senaste inlgg: 2011-10-14, 22:05
  3. Spektrum DX7 startar inte
    Av IPJT i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 20
    Senaste inlgg: 2009-11-27, 09:49
  4. Spektrum terkallar vissa serier med Spektrum DX6i
    Av DanneG i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 11
    Senaste inlgg: 2009-02-27, 02:01
  5. r det ngn som kpt en Spektrum?