Reklam

Sidan 2 av 2 FrstaFrsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

mne: Spektrum DX7 kpt frn USA gr inte att anvnda i EU?

streems avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    169
    Jobb
    Hjlpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

Standard

Jaha nu fattar jag, usa kan kra dx7an med full effekt till skillnad frn sverige
    fr vi har s mycket strningar och dom kr inte wlan och sna saker! (Ironi)

Enda strningen vi har i sverige r alla totalt ointelligenta lagar och regler
    Dessutom s fr sverige elektriska prytlar lngt efter dom flesta lnder

Och att ngon skulle strta pga av att min dx7a har hgre effekt r bara snack,
    strtar ngon med 2.4 s r det till 99.9% handhavande fel eller batterfel i 100% av fallen.

Hoppas p Generationsbyte i sverige inom snar framtid!!
    Senast redigerat av streem den 2009-11-28 klockan 16:17.
    One Life! Live it..!

Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    364
    Klubb
    Ingen just nu, letar efter lmplig.

Standard

Citat Ursprungligen postat av streem Visa inlgg
    Jaha nu fattar jag, usa kan kra dx7an med full effekt till skillnad frn sverige
    fr vi har s mycket strningar och dom kr inte wlan och sna saker! (Ironi)

Enda strningen vi har i sverige r alla totalt ointelligenta lagar och regler
    Dessutom s fr sverige elektriska prytlar lngt efter dom flesta lnder

Och att ngon skulle strta pga av att min dx7a har hgre effekt r bara snack,
    strtar ngon med 2.4 s r det till 99.9% handhavande fel eller batterfel i 100% av fallen.

Hoppas p Generationsbyte i sverige inom snar framtid!!
    Man brukar kunna vlja om man vill ha sndaren i USA eller EUROPA version nr man bestller..

Och ja, det kan finnas fler orsaker om man strtar med 2.4 system. Behver varken vara handhavande eller batteri.
    Raptor E 620 SE, T-Rex 450 Pro V2, Hubsan X4 H107, Aurora 9 och JR, E-flight ASK21 UMX, 2st Extra300s, Zero40, SB10 (3 meter sp.), Cortina S, Ventus (2,6 meter sp.) ExtremeFlight 48" Extra 300-EXP, Ngra depron combat, ett par motorseglare. MiniGekko 220mm 5.8 fpv, "SuperCheap500mm" 5.8 fpv.
    Airbrush (glad amatr) och lite blandat: http://moped.clippern.se
    Helikopterbilder frn flygfltet: http://helikopter.clippern.se

Standard

r det bara 2.4GHz'arna som ger ut 10x mer effekt p vissa sndare?
    Eller r det samma med 72MHz och 35MHz?

Och hur r det om ngon i s fall flyger med sin EU-godknda 35MHz
    p fltet medans nn med 10x kraftigare 25Mhz-sndare str hemma
    p grden en bra bit bort och justerar sin heli eller nt?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    35mHz sndarna har alla ungefr samma uteffekt, har fr mig att det rr sig om 1/2 watt! S dessa r det inga problem med.
    Mig veterligt r det heller inga problem att flyga med USA importerade 2,4GHz anlggningar och Europeiska.
    Men dr kanske ngon vet bttre och har testat flera anlggningar samtidigt...?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Svitt jag frsttt s lr inte USA-varianten av DX7 ge 10 ggr uteffekt jfr EU-versionen.
    Jag har sett siffror p 130 mW p USA-modellen och EU-modellen har uppenbarligen ca: 100 mW i uteffekt enligt svar frn Horizon hobby i augusti 2008 p en frga frn en Svensk modellflygare: Svaret var som fljer:

"Hello Kristian
    I can confirm to you that the Spektrum DX7 radios that are sold in the EC have been fully tested to conform to EN300 328 with a maximum output of 100mw eirp."

Visst - 130 mW r frbjudet i EU/Sverige men det r i alla fall inte en 10-dubblad uteffekt p USA-modellen kontra EU-modellen.
    Och svitt jag sett s snder ven Futaba Fasst med ca: 100 mW vilket f ocks r den hgsta tilltna RC-sndareffekten fr detta frekvensband inom EU.
    Hlsningar
    Roger

Standard

Jag mailade Horizon och de sjer att det inte r ngra problem men att det inte r lagligt

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    24
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Jovisst, 100 mW gller fr 2,4 GHz inom EU... -Utom i Frankrike som har max effekt p hela 10 mW.

Standard

Jag kikade i manualen till min modul och ven min rattradio, som ocks r spektrum. Dr lngst bak str det att den r "godknd i fljande lnder.." ..bland annat Sverige.

Men... samtidigt har jag sett en bulletin p spektrums hemsida att vissa DX7 har ftt med en manual dr det str att de r godknda ven i EU-lnder fast de inte ska vara det. Undra om det misstaget ven gller moduler, undrar d jag sklart..

http://spektrumrc.com/Articles/Artic...ArticleID=1716

P mitt kretskort i modulen str det bland annat en massa beteckningar som ser ut att vara samma fr alla likadana typer av moduler, s det enda jag kan utg ifrn r 21.9 dBm som borde vara olika fr USA och EU.

Om ngon kan och vill fr ni grna skruva upp eran modul/sndare, som ni vet r laglig, och sg vad ni har fr dBm vrde.

Smajlys avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    364
    Klubb
    Ingen just nu, letar efter lmplig.

Standard

Ja de e som sagt inte 10 ggr mer utan det rr sig om 20-30mw bara.
    Raptor E 620 SE, T-Rex 450 Pro V2, Hubsan X4 H107, Aurora 9 och JR, E-flight ASK21 UMX, 2st Extra300s, Zero40, SB10 (3 meter sp.), Cortina S, Ventus (2,6 meter sp.) ExtremeFlight 48" Extra 300-EXP, Ngra depron combat, ett par motorseglare. MiniGekko 220mm 5.8 fpv, "SuperCheap500mm" 5.8 fpv.
    Airbrush (glad amatr) och lite blandat: http://moped.clippern.se
    Helikopterbilder frn flygfltet: http://helikopter.clippern.se

LANs avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

Standard

Snarare 200 mW fr USA-versionen och 100 mW fr EU-versionen, men ven det r ju lngt ifrn de 10 ggr som nmnts.

/Leif

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Hej
    21 dBm = 128 mW, detta gller i USA, 20 dBm= 100mW detta gller i EU. Bgge r mtta p exakt samma stt med EIRP = Equivalent isotropically radiated power

USA regler: FCC 15.247 FCC
    EU Regler : EN 300 328 1.70.1

m.v.h. //Fredrik
    fredrik

LANs avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

Standard

Fredrik, FCC-reglementet var ju en intressant referens. Den uppgift jag hade med 200 mW EIRP kom frn en ganska lng diskussion p samma tema p RCGroups fr ngot r sedan, dr bl a en tekniker frn MacGregor (JR's agent i England) uttalade sig ang uteffekten p amerikanska sndare. Jag tyckte det i sammanhanget var en ganska trovrdig klla.

Du verkar ju jobba med snt hr, och r skert betydligt kunnigare n vi andra, men jag ser en massa olika uteffektsbegrnsinhgar i FCC-dokumentet. Bl a str det max uteffekt 1 W om man hoppar mellan minst 75 olika kanaler. Spektrum kan ju anvnda 80 kanaler, ven om bara tv av dem anvnds samtidigt, och kanske r det drfr Spektrum kan anvnda mer n 128 mW?

Edit: Hr r lnken till det inlgg som talar om 128 mW enligt FCC-standard och att det motsvarar 200 mW EIRP (vilket gr att min teori ovan kan avfrdas):
    http://www.rcgroups.com/forums/showp...33&postcount=6

Och detta bekrftas hr av MacGregor:
    http://www.rcgroups.com/forums/showp...3&postcount=24

OK, en ganska ondig diskussion kan tyckas, men nd ganska intressant.

/Leif
    Senast redigerat av LAN den 2009-12-03 klockan 16:59.

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Mycket frvirrande. Jag tror MacGregor-representanten inte hittade siffrorna i hastigheten, han sger tv sanna saker 1) USA varianten r inte godknd i EU 2) USA varianten snder fr stark signal.

Han sger cirka 200mW, inte exakt. Mtprotokollet talar om 21dBm = 128mW, ungefr 130mW.

Fr att frvirra ytterligare har JR angivit att de r DSSS nr de skt godknnande enligt FCC. D fr man i stgllet ha max 1W i USA, och 10mW i EU.

Nr spektrum har skt godknnande enligt ETSI har man sagt FHSS och ltsas att man hoppar, genom att man anvnder tv frekvenser. Detta r lite av regelvrngande, men har godknts av ETSI. Som frekvenshoppare fr man ha 21 dBm i USA om man samtidigt anvnder frre n 79 kanaler, och 20 dBm i EU om man anvnder frre n 79 kanaler samtidigt. Det borde vara under dessa regler de har anskt men jag r inte 100% sker.

I verkligheten r bde Futaba och Spektrum en blandning av FHSS och DSSS. Futaba mest FHSS, Spektrum mest DSSS.

m.v.h. //Fredrik
    fredrik

Liknande mnen

1. Svar: 9
    Senaste inlgg: 2012-06-26, 21:24
  2. Varfr kan man inte anvnda bilen som strmklla till sin laddare?
    Av henke2 i forum Batterier och Laddare
    Svar: 49
    Senaste inlgg: 2011-10-14, 22:05
  3. Spektrum DX7 startar inte
    Av IPJT i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 20
    Senaste inlgg: 2009-11-27, 09:49
  4. Spektrum terkallar vissa serier med Spektrum DX6i
    Av DanneG i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 11
    Senaste inlgg: 2009-02-27, 02:01
  5. r det ngn som kpt en Spektrum?