Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Spektrum DX7 köpt från USA går inte att använda i EU?

  1. #21
    streems avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    169
    Jobb
    Hjälpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Jaha nu fattar jag, usa kan köra dx7an med full effekt till skillnad från sverige
    för vi har så mycket störningar och dom kör inte wlan och såna saker! (Ironi)

    Enda störningen vi har i sverige är alla totalt ointelligenta lagar och regler
    Dessutom så får sverige elektriska prytlar låååångt efter dom flesta länder

    Och att någon skulle störta pga av att min dx7a har högre effekt är bara snack,
    störtar någon med 2.4 så är det till 99.9% handhavande fel eller batterfel i 100% av fallen.

    Hoppas på Generationsbyte i sverige inom snar framtid!!
    Senast redigerat av streem den 2009-11-28 klockan 16:17.
    One Life! Live it..!

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av streem Visa inlägg
    Jaha nu fattar jag, usa kan köra dx7an med full effekt till skillnad från sverige
    för vi har så mycket störningar och dom kör inte wlan och såna saker! (Ironi)

    Enda störningen vi har i sverige är alla totalt ointelligenta lagar och regler
    Dessutom så får sverige elektriska prytlar låååångt efter dom flesta länder

    Och att någon skulle störta pga av att min dx7a har högre effekt är bara snack,
    störtar någon med 2.4 så är det till 99.9% handhavande fel eller batterfel i 100% av fallen.

    Hoppas på Generationsbyte i sverige inom snar framtid!!
    Man brukar kunna välja om man vill ha sändaren i USA eller EUROPA version när man beställer..

    Och ja, det kan finnas fler orsaker om man störtar med 2.4 system. Behöver varken vara handhavande eller batteri.

  3. #23

    Standard

    Är det bara 2.4GHz'arna som ger ut 10x mer effekt på vissa sändare?
    Eller är det samma med 72MHz och 35MHz?

    Och hur är det om någon i så fall flyger med sin EU-godkända 35MHz
    på fältet medans nån med 10x kraftigare 25Mhz-sändare står hemma
    på gården en bra bit bort och justerar sin heli eller nåt?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    35mHz sändarna har alla ungefär samma uteffekt, har för mig att det rör sig om 1/2 watt! Så dessa är det inga problem med.
    Mig veterligt är det heller inga problem att flyga med USA importerade 2,4GHz anläggningar och Europeiska.
    Men där kanske någon vet bättre och har testat flera anläggningar samtidigt...?

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Såvitt jag förstått så lär inte USA-varianten av DX7 ge 10 ggr uteffekt jfr EU-versionen.
    Jag har sett siffror på 130 mW på USA-modellen och EU-modellen har uppenbarligen ca: 100 mW i uteffekt enligt svar från Horizon hobby i augusti 2008 på en fråga från en Svensk modellflygare: Svaret var som följer:

    "Hello Kristian
    I can confirm to you that the Spektrum DX7 radio’s that are sold in the EC have been fully tested to conform to EN300 328 with a maximum output of 100mw eirp."


    Visst - 130 mW är förbjudet i EU/Sverige men det är i alla fall inte en 10-dubblad uteffekt på USA-modellen kontra EU-modellen.
    Och såvitt jag sett så sänder även Futaba Fasst med ca: 100 mW vilket f ö också är den högsta tillåtna RC-sändareffekten för detta frekvensband inom EU.
    Hälsningar
    Roger

  6. #26

    Standard

    Jag mailade Horizon och de säjer att det inte är några problem men att det inte är lagligt

  7. #27

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    24
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Jovisst, 100 mW gäller för 2,4 GHz inom EU... -Utom i Frankrike som har max effekt på hela 10 mW.

  8. #28

    Standard

    Jag kikade i manualen till min modul och även min rattradio, som också är spektrum. Där längst bak står det att den är "godkänd i följande länder.." ..bland annat Sverige.

    Men... samtidigt har jag sett en bulletin på spektrums hemsida att vissa DX7 har fått med en manual där det står att de är godkända även i EU-länder fast de inte ska vara det. Undra om det misstaget även gäller moduler, undrar då jag såklart..

    http://spektrumrc.com/Articles/Artic...ArticleID=1716

    På mitt kretskort i modulen står det bland annat en massa beteckningar som ser ut att vara samma för alla likadana typer av moduler, så det enda jag kan utgå ifrån är 21.9 dBm som borde vara olika för USA och EU.

    Om någon kan och vill får ni gärna skruva upp eran modul/sändare, som ni vet är laglig, och säg vad ni har för dBm värde.

  9. #29

    Standard

    Ja de e som sagt inte 10 ggr mer utan det rör sig om 20-30mw bara.

  10. #30
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Snarare 200 mW för USA-versionen och 100 mW för EU-versionen, men även det är ju långt ifrån de 10 ggr som nämnts.

    /Leif

  11. #31
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hej
    21 dBm = 128 mW, detta gäller i USA, 20 dBm= 100mW detta gäller i EU. Bägge är mätta på exakt samma sätt med EIRP = Equivalent isotropically radiated power

    USA regler: FCC 15.247 FCC
    EU Regler : EN 300 328 1.70.1

    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  12. #32
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Fredrik, FCC-reglementet var ju en intressant referens. Den uppgift jag hade med 200 mW EIRP kom från en ganska lång diskussion på samma tema på RCGroups för något år sedan, där bl a en tekniker från MacGregor (JR's agent i England) uttalade sig ang uteffekten på amerikanska sändare. Jag tyckte det i sammanhanget var en ganska trovärdig källa.

    Du verkar ju jobba med sånt här, och är säkert betydligt kunnigare än vi andra, men jag ser en massa olika uteffektsbegränsinhgar i FCC-dokumentet. Bl a står det max uteffekt 1 W om man hoppar mellan minst 75 olika kanaler. Spektrum kan ju använda 80 kanaler, även om bara två av dem används samtidigt, och kanske är det därför Spektrum kan använda mer än 128 mW?

    Edit: Här är länken till det inlägg som talar om 128 mW enligt FCC-standard och att det motsvarar 200 mW EIRP (vilket gör att min teori ovan kan avfärdas):
    http://www.rcgroups.com/forums/showp...33&postcount=6

    Och detta bekräftas här av MacGregor:
    http://www.rcgroups.com/forums/showp...3&postcount=24

    OK, en ganska onödig diskussion kan tyckas, men ändå ganska intressant.

    /Leif
    Senast redigerat av LAN den 2009-12-03 klockan 16:59.

  13. #33
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Mycket förvirrande. Jag tror MacGregor-representanten inte hittade siffrorna i hastigheten, han säger två sanna saker 1) USA varianten är inte godkänd i EU 2) USA varianten sänder för stark signal.

    Han säger cirka 200mW, inte exakt. Mätprotokollet talar om 21dBm = 128mW, ungefär 130mW.

    För att förvirra ytterligare har JR angivit att de är DSSS när de sökt godkännande enligt FCC. Då får man i stgället ha max 1W i USA, och 10mW i EU.

    När spektrum har sökt godkännande enligt ETSI har man sagt FHSS och låtsas att man hoppar, genom att man använder två frekvenser. Detta är lite av regelvrängande, men har godkänts av ETSI. Som frekvenshoppare får man ha 21 dBm i USA om man samtidigt använder färre än 79 kanaler, och 20 dBm i EU om man använder färre än 79 kanaler samtidigt. Det borde vara under dessa regler de har ansökt men jag är inte 100% säker.

    I verkligheten är både Futaba och Spektrum en blandning av FHSS och DSSS. Futaba mest FHSS, Spektrum mest DSSS.

    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-06-26, 21:24
  2. Svar: 49
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 22:05
  3. Spektrum DX7 startar inte
    Av IPJT i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-11-27, 09:49
  4. Spektrum återkallar vissa serier med Spektrum DX6i
    Av DanneG i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 02:01
  5. Är det ngn som köpt en Spektrum?
    Av Jakob i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 10:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •