Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Spektrum DX7 köpt från USA går inte att använda i EU?

  1. #1

    Standard Spektrum DX7 köpt från USA går inte att använda i EU?

    Hej jag fick hem min spektrum DX7 för 5 min sen som kommer från USA. På baksidan så står det: no for use in EU...
    Vad menas med detta? Tacksam för snabba svar då jag är ivrig för att packa upp den.
    MVH// Ian

  2. #2

    Standard

    Om jag inte missminner mig så sänder den med mer Effekt än vad som är godkänt för den Europeiska marknaden.
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  3. #3

    Standard

    Vad innebär detta? Kommer det inte funka kan jag straffas?

  4. #4

    Standard

    Det här är vad jag hittade på en sida



    Lagar och regler som gäller för radioutrustning som sänder på 2,4 GHz.


    Allmänt gäller att den som importerar utrustning till EU ansvarar för att utrustningen uppfyller de krav som ställs för användning i EU, t ex att utrustningen uppfyller kraven i en viss standard och att den CE-märks enligt EU-regelverket. Utöver CE märkningen kan t ex finnas särskilda krav när det gäller frekvensområde och effektnivåer när man använder sändare i olika länder.

    Återförsäljare är ansvariga mot kunden. Om olycka händer och det visar sig att utrustningen som orsakade olyckan ej uppfyllde EU-standarden och var felaktigt CE-märkt ansvarar i första hand användaren för följderna. Användaren har regressrätt, han kan begära skadestånd av säljaren, som i sin tur kan vända sig med skadeståndsanspråk till den som importerat utrustningen till EU. Är man osäker på om en vara är korrekt CE-märkt kan man begära en skriftlig försäkran och kopia på CE-certifikat från säljaren/importören att varan uppfyller EU-regelverket. Kan säljaren ej få fram detta kan varan återlämnas.

    I Sverige gäller för 2,4 GHz utrustning att den skall uppfylla kraven i standarden EN 300 328 och vara korrekt CE märkt för att den skall få användas.
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  5. #5

    Standard

    Okej vad tycker du att jag ska göra?

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IPJT Visa inlägg
    Okej vad tycker du att jag ska göra?
    Kolla med generalagenten om det går att göra den laglig
    mvh. //Fredrik
    fredrik

  7. #7
    streems avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    169
    Jobb
    Hjälpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    jag har oxå en dx7 usa modell...
    Usa modellen har mer effekt därför den inte får användas i sverige
    kört med min länge, funkar underbart..
    One Life! Live it..!

  8. #8

    Standard

    Okej är det något som har hindrat dig från medlemskap i klubb? eller har du inte fått vara med i tävlingar? Har du någonsin varit med om störningar? Jag är 15 år så radion kommer användas i många år. tycker du att jag ska ha kvar den och bara ta bort klisterlappen där det står att den är för usA?

  9. #9

    Standard

    jag kör också med en USA-radio

    Ca 10ggr mer effekt gör ingen skada

    Sätt en namnlapp över...

    Det går att göra den laglig och det kräver att du skickar in den till den svenska agenten som skickar den vidare för modifiering i USA

    turnaround ca 3 veckor och en del pengar
    Senast redigerat av UndCon den 2009-11-23 klockan 18:51.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  10. #10
    streems avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    169
    Jobb
    Hjälpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IPJT Visa inlägg
    Okej är det något som har hindrat dig från medlemskap i klubb? eller har du inte fått vara med i tävlingar? Har du någonsin varit med om störningar? Jag är 15 år så radion kommer användas i många år. tycker du att jag ska ha kvar den och bara ta bort klisterlappen där det står att den är för usA?

    Nog inga problem med nån klubb, däremot kan det bli problem vid tävlingar
    One Life! Live it..!

  11. #11
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av streem Visa inlägg
    Nog inga problem med nån klubb, däremot kan det bli problem vid tävlingar
    Och vid ev olycka
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Tror inte att försäkringsbolagen vet om att det finns olika regler i USA och EU...om inte någon talar om det för dem föståss...!

    Tror många gör som du ...köper radion via Internetbutik och flyger och inte bryr sig om utefekter och liknande!
    Tyvärr hänger lagstiftningenm inte med ...som vanligt! Vad gör våra förbund åt detta (främst SMFF)??? Kan de/vi göra något???

    Med Spektrums system "Model match" kan du inte störa någon , och du kan inte bli störd då din sändare måste "känna in igen" just din modell...annars funkar ingenting!
    Senast redigerat av jaka den 2009-11-24 klockan 16:22.

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    93
    Jobb
    Student
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Med Spektrums system "Model match" kan du inte störa någon , och du kan inte bli störd då din sändare måste "känna in igen" just din modell...annars funkar ingenting!
    Men det betyder väl fortfarande att radiovågorna kan störa, även om det inte går att flyga så kan den ju komma in på en annan kanal? Dessutom finns det annat än rc grejor som kan påverkas
    //SiiMoN

  14. #14

    Standard

    Mikrovågsugnar,Garageportar,W-lan teknik trådlösa nätverk och bärbara ip-telefoner och lite till. Inte allt för vanligt på modell flygfält.
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  15. #15

    Standard

    Vet om en som har en mediaenhet i vardagsrummet i sitt hus och när han slår på WLAN på den så kan han inte använda sin sändare/flygmaskin på bakgården. Mediaenheten är köpt i en svensk butik uppfattade jag det som. Tror jag inte att jag läste fel när jag skriver att uteffekten var 1W på den, jämfört med, vad...100mW på USA versionerna av spektrum?

    Samma kille som har mediaenheten har också kollat upp vad som gäller ang försäkringar och icke godkända grejjer, det som sades (av just hans bolag antar jag) var att brottet måste vara grovt för att försäkringen inte skall gälla, vilket det inte skulle vara i detta läge.

    Jag har en spektrum-modul på min radio köpt från USA om jag inte minns fel. Så rent praktiskt är det bara att köra.

  16. #16
    streems avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    169
    Jobb
    Hjälpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    alltså sverige är bara lite sega... likadant med mp3 spelarna med radiosändarna som var förbjudna i början fast dom bara sände 1 meter....

    snart får vi väl nån barnslig topic om detta oxå
    One Life! Live it..!

  17. #17

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard Lagligt är alltid lugnast

    Hej,
    Inte alls länge sedan IT-folket inom EU var på gång och ville förbjuda all radiostyrd modellhobby på 2,4Ghz-bandet. Det ansågs riskera störa W-lan-trafiken tror jag. Den gången klarade modellflygarna dusten genom bl.a. bred uppslutning och lobbning.

    Kan nog vara klokt att hålla sig inom gällande EU-bestämmelser för RC-sändarens uteffekt.

    Stig
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  18. #18
    streems avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    169
    Jobb
    Hjälpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    mm akta er för att få virus i radion!
    skall genast klä in min i gummi
    One Life! Live it..!

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av knas Visa inlägg
    Vet om en som har en mediaenhet i vardagsrummet i sitt hus och när han slår på WLAN på den så kan han inte använda sin sändare/flygmaskin på bakgården. Mediaenheten är köpt i en svensk butik uppfattade jag det som. Tror jag inte att jag läste fel när jag skriver att uteffekten var 1W på den, jämfört med, vad...100mW på USA versionerna av spektrum?

    Samma kille som har mediaenheten har också kollat upp vad som gäller ang försäkringar och icke godkända grejjer, det som sades (av just hans bolag antar jag) var att brottet måste vara grovt för att försäkringen inte skall gälla, vilket det inte skulle vara i detta läge.

    Jag har en spektrum-modul på min radio köpt från USA om jag inte minns fel. Så rent praktiskt är det bara att köra.
    Vålandes till annans död, eller livslångt handikapp lär nog anses som grovt. Vad att skenande modellflyg kan åstadkomma i värsta fall kan väl var och ena räkna ut.

    Skulle ju vara fint snåla in och köpa en olaglig utrustning för att sen stå utan försäkring, när det händer nått otrevligt och man får betala en rejäl ersättning varje månad i resten av sitt liv.

    Ett annat tänkt händelsförlopp kan ju vara att klubbkompisen med samma utrustning som din fast laglig, får en rejäl radiostörning och smäller sitt flygetyg samtidigt som du är i luften och då tycker att det kan mycket väl vara din olagliga med alldeles för hög uteffekt som störde ut honom.

    Personligen vill jag kunna slappna av så gott den nu går när jag flyger, inte behöva oroa mig för att orsaka nått tråkigt och dessutom behöva oroa mig för att försäkringen kanske inte en gäller...
    Senast redigerat av Kenna den 2009-11-28 klockan 14:54.

  20. #20

    Standard

    Om en sändare har 10x mer uteffekt, kan inte den störa andra med normal uteffekt?
    "Gamla" 35Mhz systemen "skvätter" lite till kanalerna jämte. Blir inte denna påverkan större med 10x mer effekt? 2.4-systemen kanske inte är så känsliga..
    Bara en fundering......
    Flyger: Great Planes Mustang P51D, U-Can-Do 46, Turmoil, Blade, Kapron F22, Great Planes YAK54 1.60. På gång: Composite ARF YAK 55SP. Egendesignad pylonkärra med Rossi40,

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-06-26, 21:24
  2. Svar: 49
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 22:05
  3. Spektrum DX7 startar inte
    Av IPJT i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-11-27, 09:49
  4. Spektrum återkallar vissa serier med Spektrum DX6i
    Av DanneG i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 02:01
  5. Är det ngn som köpt en Spektrum?
    Av Jakob i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 10:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •