Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 103

Ämne: Bygga första foamie

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    93
    Jobb
    Student
    Klubb
    Ingen

    Standard Bygga första foamie

    Hej!

    Tänkte prova mig på att bygga mitt första foamie plan, men utan att stoppa i någon elektronik utan bara för erfarenhet. Kollat lite på RCPowers http://www.rcpowers.com/forum/showthread.php?t=625
    Räknat det till att utan sändare blir det runt tusingen för elektronik(vilket jag inte ska ha än :P). Om det någon dag flyger kanske jag kan använda min arttech sändare + mottagare? Antar att dessa plan är enkla att flyga för att de flyger så sakta, eller?

    Vad ska man ha för material, EPP(?) Eller depron?
    //SiiMoN

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Om du använder din artech radio och mottagare borde du kunna komma billigare undan

    Motor 169kr
    http://www.rcflight.se/visaProdukt.aspx?id=301

    Fartreglage 159kr
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=235

    Servo x3 á 59kr
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=38

    Batteri 108kr
    http://autopartner.jetshop.se/desire...141-c-135.aspx

    Summa sumarum : 613kr

    Frakt tillkommer iofs om du inte kan beställa ihop med någon kompis och dela på den.

    /Martin

  3. #3
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Siimon Visa inlägg
    Antar att dessa plan är enkla att flyga för att de flyger så sakta, eller?
    Well, allt är ju relativt...kan du flyga innan ?

    Citat Ursprungligen postat av Siimon Visa inlägg
    Vad ska man ha för material, EPP(?) Eller depron?
    EPP är kraschtåligt, men väldigt sladdrigt, kräver mycket kolfiber för att stagas upp. Depron är billigare och enklare att bygga i, men skörare. Den kärra du länkar till ska ju byggas i 6mm depron, det tål lite mer smällar än 3 mm iaf...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  4. #4

    Zkeeters avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    285
    Jobb
    skyddar arbetarna på våra vägar.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Testa några av "östlings" flygetyg vet ja!
    Dom är välflygande och enkla att flyga och bygga
    Kräver den enklaste av elektronik ....
    Setuppen ovan passar bra till nämnda flygeteyg.
    Det ordnar sig med blommor bara käringa dör....
    -----------------------------------------------
    MFK Skvadern Sundsvall.

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    93
    Jobb
    Student
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Flyga är jag inte bäst på, har en mini mustang som jag kört i backen, precis opererat den. Tänkte depron eftersom att det är lättare att förstärka vad jag vet?

    Sigun fin lista du har där, jag räknade med listan som stod på länken, de har ett paket som inkluderar allt för 63 dollar men svenskköpt är enklare. Vart kan man köpa ett "hardware pack" med push rods, servo horn, o motorfäste? Det viktigaste just nu är väl o få tag på depron och kolfiber så att man iaf kan börja bygga.
    //SiiMoN

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Siimon Visa inlägg
    Flyga är jag inte bäst på, har en mini mustang som jag kört i backen, precis opererat den. Tänkte depron eftersom att det är lättare att förstärka vad jag vet?

    Sigun fin lista du har där, jag räknade med listan som stod på länken, de har ett paket som inkluderar allt för 63 dollar men svenskköpt är enklare. Vart kan man köpa ett "hardware pack" med push rods, servo horn, o motorfäste? Det viktigaste just nu är väl o få tag på depron och kolfiber så att man iaf kan börja bygga.
    Motorfäste brukar jag göra av 2mm eller 3mm flygplywood som jag sågar ut i lämplig storlek.


    Stötstänger kan man göra av

    1) krympslang + 0.5 mm z-bockad pianotråd i änden + 1.5 mm kolfiber,
    2) björntråd i push/pull.
    3) 1 mm pianotråd

    1, och 3 kan du köpa på rcflight.

    roderhorn finns på nästan alla modellbutiker. t.ex. rcflight

    Du behöver stadga vingen, det vet jag minst två sätt att göra på
    1) 1x3 mm kolfiber i fram och bakkant
    2) 1 mm kolfiber från kroppen ut till mitten av vingen som korsstag.

    Du kanske vill ha Hjul. Då behöver du hjulaxlar, landningställ och plywood för kroppsgenomföringen av landningstället.

    Du behöver lim till depron. jag använder UHU-POR
    Du behöver tejp
    Du behöver propeller. Till den motorn som var länkad tidigare använder jag APC-E 8x3,8 eller 7x4.

    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    93
    Jobb
    Student
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Okej, tänkte mig 3mm kolfiber till att göra det. Ringde upp hornbach, men ingen visste vad depron var, allt de visste var att de hade "vanliga" frigolitskivor, det blir väl till att åka dit o kolla själv... Vart finns kolfiber då? Helst utan att beställa?

    Ang hjul tänkte jag att ja håller det enkelt o kastar iväg den o landar på magen
    //SiiMoN

  8. #8

    Standard

    Om det är den motorn som väger 65 gram på diagrammet är det alldelles för tungt

  9. #9

    Standard

    800mah kan du ju köra med men du tappar vikt om du kör med tex 360mAh 2 cells (flygtiden kortas men prestandan förändras inte)
    Är även bra med krympslang

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Inte så snabbt svar men frigolit tål vatten alldeles utmärkt.

  11. #11

    Standard

    roder fäster du med vanlig dokumenttejp - tvätta med t-röd innan så du får bra vidhäftning. Jag brukar gnida på tejpen med skaftet på skalpellen (mjukt rundat) - då ser man verkligen hur tejpen fäster bättre
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    93
    Jobb
    Student
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    roder fäster du med vanlig dokumenttejp - tvätta med t-röd innan så du får bra vidhäftning. Jag brukar gnida på tejpen med skaftet på skalpellen (mjukt rundat) - då ser man verkligen hur tejpen fäster bättre
    Förstod inte riktigt det där med att gnida tejpen på en skalpell, tas inte "häftförmågan" bort isåfall?
    //SiiMoN

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    93
    Jobb
    Student
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Det sista innan jag går o lägger mig nu.

    Ska jag limma ihop de 2 vinghalvorna innan jag stoppar in ett kolfiber rör eller ska jag ha ett rör i varje halva? Har inga rör hemma och de jag ska beställa ligger i varukorgen tillsammans med min setup, som inte kommer att beställas förrän mini mustangen är såld. Så finns det någonstans man kan köpa kolfiberrör från(inte nätet)?

    Behövs det kolfiber i den lodräta delen av kroppen eller räcker det med vingarna och höjdrodret?
    //SiiMoN

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Siimon Visa inlägg

    Ska jag limma ihop de 2 vinghalvorna innan jag stoppar in ett kolfiber rör eller ska jag ha ett rör i varje halva?

    Behövs det kolfiber i den lodräta delen av kroppen eller räcker det med vingarna och höjdrodret?

    Japp, limma ihop vingen och sen i med ett helt rör, jag nöjde mig med ett rör i vingen och en liten bit i höjdrodret, som i beskrivningen.
    Rcpowers extra300 var det första planet jag byggde/flög, kollade igenom alla beginner-filmer på rcpowers, som dessa: http://rcpowers.com/forum/blog.php?u=24&page=3
    Det var inga problem att bygga planet efter det.

  15. #15

    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    93
    Jobb
    Student
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Jaha okej nu förstod jag UndCon. Ang limmet så uppskattar jag nu ett snabbt svar då jag ska till Biltema strax. Funkar vanligt trälim eller epoxy?
    //SiiMoN

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Siimon Visa inlägg
    Förstod inte riktigt det där med att gnida tejpen på en skalpell, tas inte "häftförmågan" bort isåfall?

    Tvätta rent alla ytor med T-röd som skall tejpas - låt torka

    Ta ut lite längre tejp(ca 5 cm) än vad som behövs för hela rodret
    (håll med fingrarna längst ut - dessa delar av tejpen tas bort, ca 2.5cm på varje sida)

    När tejpen är på plats kan du för att öka vidhäftningen trycka den på plats mot depronet med ett mjukt rundat föremål.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  17. #17

    Standard

    Epoxy funkade bra för mig, limmade fast motorfästet med det(och några sprickor efter en hård landning)...resten limmades med Uhu Por-lim.

  18. #18

    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    93
    Jobb
    Student
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Då blir det epoxy, ser att många använder uhu por, vart får ni tag på det?
    Nu har jag färg hemma också, det blev svart, orange och vit till cockpit. Köpte även en rulle vävtejp som borde fungera bra som rodergängor, eller?
    //SiiMoN

  19. #19
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    UHU Por finns i de flesta hobbybutiker. T.ex Hobbex har det.
    [ame="http://www.google.se/search?hl=sv&source=hp&q=uhu+por+lim&meta=&aq=0&oq =uhu+por"]uhu por lim - Google-sökning[/ame]

    Vävtejp funkar utmärkt, men om du senare ska bygga lite lättare inomhus-depronkärror är vanlig kontorstejp att föredra, då den är lättare.

    När du lackar, tänk på att göra under- resp översida i olika kontrast/färg.
    Om du flyger ute och lite längre bort blir det svårt att se vad som är upp/ner om både över-/undersida är lackade likadant.

    Edit, vad konstig länken ovan blev, iaf i min IE...?
    [ame="http://www.google.se/search?hl=sv&source=hp&q=uhu+por+lim&meta=&aq=0&oq =uhu+por"]google.se/search?hl=sv&source=hp&q=uhu+por+lim&meta=&aq=0&oq =uhu+por[/ame]

    Nytt försök....

    Jag ger upp.... Googla "UHU Por lim", så ser du var du kan köpa det.
    Senast redigerat av jocke1963 den 2009-12-01 klockan 18:41.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  20. #20

    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    93
    Jobb
    Student
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Haha konstigt i min chrome också, ska kolla med hobbex. Tänkte faktiskt bara köra med svart hela vägen. Kanske orange överst och svart underst då, med svart cockpit och någon vit linje här o där.
    Ska spreja direkt ur burken, hur gör jag med maskering, bara tejpa fast lite papper där jag inte ska ha färg eller?

    Betyder det här att färgen fräter igenom?

    Det blir som små hål på det, står att färgen är akrylfärg men inget om någon vattenbas, eller nåt annat
    Senast redigerat av Siimon den 2009-12-01 klockan 19:00.
    //SiiMoN

Liknande ämnen

  1. Tips om första modell att bygga?
    Av ramenfeed i forum Allmänt om flyg
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-06-04, 14:02
  2. Stor foamie
    Av Dick i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 08:13
  3. Ska bygga mitt första depron [hjälp]
    Av finnen i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 17:06
  4. Tips på bra 3D Foamie ?
    Av Björn.O i forum Elmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-03-23, 17:43
  5. hej jag är 8 år o ska bygga mitt första plan
    Av wesse i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-26, 20:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •