Reklam

 
Sidan 6 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 136

Ämne: J 35 Draken

  1. #101

    Standard

    Hej!

    Fick igår hem min J35 Draken samt en JAS 39 Gripen.

    Ni som byggt dessa tidigare, har ni några tips, nåt att tänka på inför montering? SAmt flygningen?

    //Krille

  2. #102

    Standard

    Börjar bli dags för maiden av min nu, hur stora (roder)utslag har ni ;-p ? Normala & DR?
    Senast redigerat av warriorswede den 2011-05-06 klockan 10:55.

  3. #103

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Jaha, min draken fick jag flyga i 2 minuter sammanlagt. Andra flygningen så steg den och för att sedan börja okontrollerat dyka rakt ner i fullfart utan någon som helst kontroll. Var bara flis kvar...
    Mottagaren vet jag fungerar sen innan, kan varit att becet i fartreglaget lade av eller att det borstade reglaget till EBKn störde ut allt. Trots att det funka på marken. Trist att man inte fick flyga den något men men shit happens!
    Hade störningar första flygningen med en annan mottagare, så jag misstänker kanske att fartreglaget i planet kan vara en bra störningskälla om mottagaren ligger för nära.

    Jag körde ca 1cm utslag på skev och höjd! Personligen var detta lite för slött så jag byggde om så jag hade de inre höjdrodrerna kopplat men fick aldrig riktigt provat detta pga krashen.

    Men lycka till och se till att göra räckviddstester innan osv!


    //Sebbe

  4. #104

    Standard

    Hej!
    Hade provflygning för min Drake idag, MEN när jag drog av gasen så den ställde sig på baken gång på gång och stallade... :-(
    Enligt boken ska den ligga på 435mm...?
    Men undrar ändå var ni har era TP.

    //Krille

  5. #105


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Hej! Sånt är mindre kul... Min Drake har en tendens att snurra runt sin egna axel när jag går ner på tomgång och sen drar på ordentligt. Ingen större fara på lite höjd, men nära marken är det ju inte så bra.
    Är det så din gör också? Normalt sätt så klipper inte en delta vinge, utan är relativt stabil och trevlig.

    Min TP ligger vid första panellinjen bakom den lilla fenan. Försöker ha TP ungefär mitt i den linjen, där tycker jag flygplanet känns som trevligast.

  6. #106

    Standard

    Premiär av min Draken i lördags, hade TP ungefär enligt manualen, två klick upp & två klick vänster på rollen så gick den hur fint som helst.

    Jag har inga rolltendenser att prata om vid gaspådrag. Jag vet inte om det spelar någon större roll men jag "drog fram" de tre kablarna till motorn en del då de hängde ner ganska mycket från fabrik, nu är det ganska rent bakom fläkten.

    Jag har plockat bort servot till framhjulet och kör utan landningsställ. Kör på 3s 1300 accar som passar som handsken i "batterifacket",

  7. #107

    Standard

    Vet inte Krulle men ,, Jag som flög din Lilla drake måste tyvärr säga att det var det sämsta jag någonsin flygit .
    Och då kan jag nämna att jag flyget mycket skit innan .
    Ställde sig på baken (likt de ryska jaktplanen ) som en cobra när man släpte gasen ,Snurrade runt (rollade) ofrivilligt ibland.

    Trodde ju alldrig att jag skulle få ner den hel
    Något måste vara väldigt galet med tp ?

    sanningen är ju den att när vi checkade så var ju tp till och med framför tp-strecket du hade ritat upp.
    Hur skall vi gå vidare ?
    Alt:1 Hänga upp den som en prydnad med flygförbud .
    Alt:2 Försöka igen med tp på exakt angivet ställe , och minska utslagen något .

    Tror själv på alt: 2 , Vi har ju sett på tuben hur snällt de flyger .
    Senast redigerat av Putteman den 2011-05-10 klockan 07:32. Anledning: fel

  8. #108

    Standard

    Jag har inte mätit in TP exakt alls, i med en 3s 1300 acc och kasta iväg den... Kör ni med landställen monterade? Kan dom orsaka oönskade aerodynamiska effekter?

  9. #109

    Standard

    Vi hade inga landnings ställ på alls .. men grejen var den att vi körde med 3s 1800mah acke . kanske den är något för tung.
    har några 3s 1050mah ackar som vi kan testa med .
    Vad tror du om det mr. krulle ?
    Ifall vi skall upp . måste vi ha med kamera man ifall den flyger lika flängt igen så vi kan visa alla.

  10. #110
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    finns dom som flyger med 2200mah 3s i sina. :S

    inte så att det är broms på reglaget, så när ni drar ner gasen så stannar fläkten och det bromsar maskinen så pass?

    min flyger fint, dock kan man väl klaga på att servona inte är av kvalite
    men fint flyger den, med 1300mah ack och tp bakon lilla fenan om jag inte minns fel.

  11. #111


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    kör 1800mah på min oxå, men jag får som sagt också rollmomentet , sker nästan aldrig i luften då jag håller uppe farten,
    men om jag skulle göra en landning o får gå om, så slår den gärna runt o sätter sig i backen. Dvs då är gasen nästan noll o jag drar på. Möjligt som du säger Dennan, att bromsen kanske kan vara orsaken .. fast nu är jag snart på gång att byta ut drivlinan, motorn är seg på att komma igång.. hackar en del, (coggar) sen drar den igång.. Inte bra alls .

    Utöver det så flyger den fin fint på 1800mAh.. och är en "showstopper" Folk som ser kommer förbi och tittar ibland, brukar tycka att det är häftigt

  12. #112
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    jo det är många ute på fältet som gillar J35:an och speciellt när dom märker EBK i luften!
    vore tokfränt om man hade infällbaraställ och asfalt att starta ifrån. drömma kan man!

  13. #113

    Standard

    Klart de ska både testas och filmas! :-)

  14. #114

    Standard

    Lite sent svar men har nu flugit min ca 10 ackar och är helt klart nöjd!
    Är en nybörjare och enklare modell får man nog nästan leta efter!
    Skit enkel och flyga och min har definitivt inte några tendenser alls att gå i spin, flyga bakåt eller liknande.
    Brukar gå upp på höjd, dyka ner, köra under halvgas sedan slå till fullt uppåt och full gas! Den går totalt spikrakt!
    Har ni verkligen TP rätt? Min har inga tendenser att hålla på med något konstigt hur jag än slår runt den.

  15. #115

    Standard

    Tog en tur med Krull'es Draken igår ,,Tycker den känns lite opålitlig då den kan få stolleryck ibland,
    Kan hända att tp inte är helt rätt ännu.
    Den vill ibland ställa sig rakt upp , vilket syns i tydligt slutet av filmen vid landningen .
    http://www.youtube.com/watch?v=IhdLsB1e6QI

    Provade hans Jas med . Den flög underbart fint
    http://www.youtube.com/watch?v=VtN20axoSZY

  16. #116

    Standard

    @Puttemanen
    Tackar för hjälpen igår!
    Nu är det snart så jag vågar den testa själv..

    En fråga till er som även köpt JAS 39 på rc castel. Testade min och igår och den flyget jättefint!
    MEN den känns orklös, inget drag i den. Är era såna oxå? Nån som har tips på nån bättre setup eller andra tips?
    Kör nu 3c 2200mA och den motorn samt fläkten som följer med.

    //Krille

  17. #117

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Kul med film!!! En perfekt timad superstall vid landningen med Draken. Vad är det för fabrikat på Jas 39:an? Länk? MVH Uno.

  18. #118

    Standard

    Köpte min på RC-castel för ett tag sedan, men kan ej hitta den nu...
    Fabrikat vet jag ej..

    Nån annan som vet? Eller om JAS;en finns att köpa hos nån annan?

    //Krille

  19. #119
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Putteman Visa inlägg
    Tycker den känns lite opålitlig då den kan få stolleryck ibland,
    jo, men det är ju en drake också... dem flyger inte sig självt. Fråga Uno!

    Utnyttjar man egenskaperna rätt så är det riktigt kul, exempelvis landningarna som synes i filmen.

  20. #120
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av krullle Visa inlägg
    Nån annan som vet? Eller om JAS;en finns att köpa hos nån annan?

    //Krille
    Förmodligen Sapac http://www.ejf.com/index.php?main_pa...aeba4f8859cb3f

Liknande ämnen

  1. Draken
    Av Uno i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-16, 19:15
  2. MBS J-35 Draken
    Av jugg i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-05-20, 18:15
  3. J35 Draken med LED EBK
    Av DennanHMFK i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 09:44
  4. J 35 draken
    Av puggen i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 19:01
  5. Draken i EPP
    Av Tailstrike i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 17:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •