Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Kyosho edge 540 tyngdpunkt.

  1. #1

    Standard Kyosho edge 540 tyngdpunkt.

    Hej, håller på att montera ihop en Kyosho edge 540 (med en OS ax 55max)
    Men har lite funderingar kring det här med tyngdpunkt. Det här är mitt första glödflyg...
    När modellen är otankad, med lipo ack baköver & allt annat installerat så blir tyngdpunkten 75mm från vingkant (enligt manual skall den ligga runt 75-80 så det är ok)
    Men jag antar att metanol & nitro väger ca 1g per cc? vilket kommer sätta ytterligare 250g i nosen (tanken är ju monterad långt fram), vilket kommer ge mig en framtung kärra
    antar jag, har inte hunnit fylla på o testat i praktiken men...
    Hur har kyosho tänkt här? Optimalt så borde väl tanken ligga väldans nära den rekommenderade tyngdpunkten? Om jag skulle ominstallera tanken och flytta den längre bak, kan det uppstå strul med tryckmatningen för att bränsleslangarna blir för långa eller nåt sånt?

  2. #2
    Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    601
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb / Spinn, Söderköping

    Standard

    Hej!

    Låt tanken sitta där det är tänkt och kör med rekommenderat tp läge
    på tom tank, så kommer det att bli bra. Det är sällsynt att tanken sitter
    nära tp läget.

    Baktungt flyger illa.

    Mvh Matsa...

    Citat Ursprungligen postat av LiPoDude Visa inlägg
    Hej, håller på att montera ihop en Kyosho edge 540 (med en OS ax 55max)
    Men har lite funderingar kring det här med tyngdpunkt. Det här är mitt första glödflyg...
    När modellen är otankad, med lipo ack baköver & allt annat installerat så blir tyngdpunkten 75mm från vingkant (enligt manual skall den ligga runt 75-80 så det är ok)
    Men jag antar att metanol & nitro väger ca 1g per cc? vilket kommer sätta ytterligare 250g i nosen (tanken är ju monterad långt fram), vilket kommer ge mig en framtung kärra
    antar jag, har inte hunnit fylla på o testat i praktiken men...
    Hur har kyosho tänkt här? Optimalt så borde väl tanken ligga väldans nära den rekommenderade tyngdpunkten? Om jag skulle ominstallera tanken och flytta den längre bak, kan det uppstå strul med tryckmatningen för att bränsleslangarna blir för långa eller nåt sånt?

  3. #3

    Standard

    Ok tack, antar att jag kan leva med ett aningen framtungt plan i början av flygturen...

  4. #4
    speedo_4s avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    153
    Jobb
    Datorkonsult
    Klubb
    Matfors MFK

    Standard

    Jag har exakt samma kärra å flygit den med rekomenderad tyngdpunkt från tom tank. Den flyger kanon. Saker att tänka på: Landningshjulen e värdelösa vid gräsflyg. Inga hjulkåpor på då heller. Personligen kör jag med 71mm hjul från dubro (inte säker på strlk)
    Landningsstället bytte jag ut mot ett i plast då den som följer med är bakåtsvept vilket inte e riktigt fördelaktigt. Denna kör jag med: http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=3024

    Jag har moddat modellen en hel del nu så är det några frågor eller några bilder du behöver så är det bara att skriva i tråden.
    Futaba skare va.

    Medlem i Ljungans vänner.

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av speedo_4 Visa inlägg
    Jag har exakt samma kärra å flygit den med rekomenderad tyngdpunkt från tom tank. Den flyger kanon.
    Fint att höra. Då siktar jag på den tyngdpunkten jag har med tom tank...

    Jag funderar lite kring hur man bäst applicerar poly uretan trälim (har en flaska Cascol) för att förstärka landningsställ infästningarna, har aldrig använt sådant lim så alla tips är välkommna...
    Skall man använda sprayvatten etc?, mycket eller lite lim?
    Har också sneglat snett på de svepta landställen, känns som om det garanterat blir mer påfrestningar på flygplanskroppen (hävarms principen).
    Tråkigt nog hinner jag nog inte införskaffa ett nytt landningsställ innan helgen, och jag MÅSTE göra ett premiärflyg innan nästa arbetsvecka annars får jag krupp . Större hjul & av med hjulkåporna får det bli dock, tack för tipset.
    Senast redigerat av LiPoDude den 2009-11-26 klockan 17:40.

  6. #6
    Irokees avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    135
    Jobb
    FSE.... Avnet Abacus
    Klubb
    Ekerö RC, Munsö Divisionen

    Standard Landningsstället....

    Landställsinfästningen och Kyosho´s Edge 540 är ett kärt ämne.....
    Om den inte förbättras så är det väldigt lätt att förpassa Edgen´s underrede till "stickor å strån".
    Vad jag gjorde på min Edge (för övrigt min andra Edge !!) var helt enkel att, medhelst lätt våld, ta bort den plywood bit som landstället sitter fast i, tillverka en identiskt plywood bit i lite tjockare material, flytta mutter styckena till denna och limma tillbaka alltihopa, både orginal plywoodbit samt den nya du nyss sågat till. På så sätt så får man betydligt mer material att limma i och det har hållit bra för mig hittills, fast jag använder orginal bakåtsvepta landningsställ. Om man inte gillar bakåtsvepet så kan man åxå vända stället så at "svepet" går framåt.... Blir väll i och för sig samma påfrestningar, men skulle man landa för hårt så slipper man i alla fall köra upp landstället (alltså inte ditt sommarhus) igenom vingarnas klädsel....


    tack å adjö
    Definitivt en nöjesflygare......
    IACE 1978
    Våga vägra Face-bööök

  7. #7
    speedo_4s avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    153
    Jobb
    Datorkonsult
    Klubb
    Matfors MFK

    Standard

    Och jag har förstärkt upp mitt landningsställ med ordentligt med balsa i botten och sen monterat en ordentlig plywood bit ovanpå hela lådan. I och med att jag har ett annat landningsställ än original så tror jag detta kommer fungera finfint. Kan rekommendera att köpa landningsställen som jag länkade till ovan och lackera dom i en passande färg. ska ta nån bild på min Edge när jag återkommer från arbetsutbildningen i STHLM så får du se hur jag gjort iaf.
    Futaba skare va.

    Medlem i Ljungans vänner.

  8. #8

    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    253
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Samma här,jag har även förstärkt infästningarna bra.
    Kör med orginalstället du de fungerar bra.Men du MÅSTE förstärka upp innfästningarna rätt rejält.Jag körde med vitlim(trälim)samt glasfibermatta.Inget blir så starkt som just vitlim/glasfiber.Detta lade jag innuti kroppen där stället sitter skruvat,samt även utanpå.Kan ju tala om att jag har gjort några rejäla studsar med min kärra,stället håller!

    Du har där en maskin som flyger otroligt bra,var bara observant så du inte har för stora utslag på roderytorna!
    Den flyger som en gud.
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  9. #9

    Standard

    Jag var ute i helgen o körde in motorn lite grann, Hade installerat 80mm hjul utan kåpor & original ställ, men med full-tank så höll den på att dimpa på nosen när jag gasade på ifrån gräsfält. Skall tilläggas att fältet igentligen inte är avsett för modellflyg utan för fotboll, och fotbollsspelarna har väl gått i ide så här års, så gräset var inte trimmat optimalt...
    Hursomhelst startade jag ifrån en bit grus i närheten istället, och väl uppe i luften gick allt mycket bra!, har nog aldrig flugit nåt som gått så "rakt & fint" förut. Kanske är det p.g.a de 20cm extra på varje vinge den här modellen har gentemot mitt tidagare störst flygna plan, eller så är det som Lennart sa, att den här flyger som en gud =)
    Inga problem med tyndpunkten heller.

    Lyckades landa 2 flygningar utan att krasha stället, båda landingarna blev dock riktigt studsiga, och jag trodde verkligen att det skulle skita sig...
    Det var svårt att få ned hastigheten på planet tyckte jag, så det kom in väldigt fort i inflygningen. Funderar på att mixa till något med antingen Spoilerons eller Flaperons, vilket är bäst tro, eller är det bara att lära sig flyga bättre kanske?

    Hade gjort en förstärkning med PU-lim på insidan (krämade på rätt rejält med mycket vattendimma), men jag skall nog göra glasfibervarianten med vitlim på utsidan (antar att man måste slipa lacken först?) bara för att vara på den säkra sidan...

    Tack för alla tips i tråden!, Jag skall posta några bilder på min kärra när jag får tillfälle.

  10. #10
    Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    601
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb / Spinn, Söderköping

    Standard

    Grattis till en lyckad premiär!
    Visst känns sånt bra

    Matsa...

  11. #11

    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    253
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Jajjamen,slipa av lacken!rätt tänkt.Prova kärran på hög höjd,den klipper inte!!
    Skulle tro att du kommer in för fort på finalen...dock är ju detta bättre än en klippning en meter ovan mark!
    Den är snäll att landa,inga problem att ta ner farten på,men prova på hög höjd så lär du dej vart gränsen går.Jaa,visst flyger den gudabra va!
    Grattis till premiären!

    lennart
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  12. #12

    Standard

    Hej!

    Du nämnde att det var din första metanolkärra. En sak som kan försvåra vid landning är om man inte fått ner tomgången på motorn tillräckligt. Bara en aning för hög tomgång kan få modellen att vilja flyga förbi fältet. Men det är ju en avvägning för man vill ju inte heller ha tjuvstopp. Testa på marken hur låg du kan få tomgången utan att motorn stannar. Det är ju lite skillnad på en elkärra där motorn kan stoppas helt.

    /Mats

  13. #13

    Standard

    Ah, ytterligare bra tips. Jag försökte skruva ned den så långt jag "vågade" men eftersom jag är ny på metanolet var det gäller flygplan och att motorn är fortfarande inte riktigt inkörd, så hade jag säkert tomgången relativt högt. Får försöka sänka den allteftersom. Det är ju nödvändigtvis inte helt åt pipan ifall man skulle få helstopp, bara man är riktat hyffsat åt rätt håll när det händer =)

  14. #14

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Snälla..!!! gör inga förstärkningar med Pu-lim eller glasfiber /vitlim...det blir inte bra ...och är ett helsike att slipa.
    Nej! Gör det istället med antingen 24 timmars gjutepoxy eller polyesterplast (båtplast),då blir det starkt samtidigt som det blir snyggt och lättslipat.
    En av de bästa 24 timmars epoxysorterna säljs av Complast i sollentuna , finns hos Söders och Roffes Modellflyg.

  15. #15

    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    253
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Snälla..!!! gör inga förstärkningar med Pu-lim eller glasfiber /vitlim...det blir inte bra ...och är ett helsike att slipa.
    Nej! Gör det istället med antingen 24 timmars gjutepoxy eller polyesterplast (båtplast),då blir det starkt samtidigt som det blir snyggt och lättslipat.
    En av de bästa 24 timmars epoxysorterna säljs av Complast i sollentuna , finns hos Söders och Roffes Modellflyg.
    Där tror jag att Herr Jaka har lite fel!
    Finns inget som blir så starkt som vitlim tillsammans med glasfiber.Epoxi däremot blir inte starkt.Jo på ytan blir det starkt!!
    Men defenitivt inte en bit in i trävirket!
    Vitlimmet har den egenskapen att det torkar mycket sakta,varvid det kan tränga ner i träfibrer samt torkar och vidhäfter mycket bra!
    Inga problem att slipa heller bara det får torka riktigt,dvs några dygn i rumstemperatur.
    Dessutom blir vitlimmat/glasfiberförstärkt mycket lättar då vattnet avdunstar ur limmet.
    Varför hålla på och slabba med dyr epoxi??när vitlimmet är nästan gratis,samt blir flera gånger starkare i kombination med glasfiber.
    Jag använder aldrig någonsin epoxi numera sedan jag fick lära mej detta med vitlim/glasfiberväv.Resultatet blir mycket bättre.Samt flerfalt mycket starkare/lättare.
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

Liknande ämnen

  1. kyosho edge 540 gp
    Av Hyperboy i forum Metanolmodeller
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-07-18, 13:16
  2. Kyosho edge ep
    Av LAB i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 23:45
  3. Kyosho SQS Edge 540 GP
    Av Ludde i forum Byggdagboken
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 21:02
  4. Tyngdpunkt på Spitfire Kyosho 40 ARF
    Av kempff i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-06, 23:16
  5. Tyngdpunkt Kyosho Cap 232 -60
    Av Tobbe O i forum Metanolmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 12:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •