Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Propeller val

  1. #1

    Standard Propeller val

    Hej,

    Har en OS Max-55AX motor som skall sitta i en Excel 2000, när jag köpte motorn så rekommenderades 12*6 propeller (typ av plan var inte känt då).

    I manualen för motorn så nämner dom ”sport 12*7-8, 13*6-7”.
    Jag har 12*6 och 13*6 vilken av dessa skall jag välja?´

    Ha en trevlig bygg dag!
    /BoF

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Spelar ju ingen roll! Du märker vilken som funkar bästa efter att du flugit!
    Se bara till att du kör med APC , Graupner CAM-prop eller RAM propellrar, det är de bästa för sportflygning.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej !
    ...AX 55 i en Excell 2000??? Den motorn är på tok för stor och kraftig för denkärran!!!!
    En .40:a är mer lagom med 11x6-12x4 snurra!

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Vet att du har enormt mycket erfarenhet Jaka, men som jag har förstått det ar AX 55:an lite mer en "vässad" 46:a. Cylindervolymen är såklart större, men yttre mått och vikten ligger nära en 46:a. Har flugit modeller som har varit rekade för en 46, men använt 55:an med stor framgång.

    Tror tom att det är os argument vid försäljning, lika stor/tung som en 46:a, fast med mer kräm helt enkelt.

    Rätta mig om jag har fel!


    Min calmato gick från att vara på gränsen till tråkig, till en underbar "buskärra" med 55:an i nosen.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Flyger med en 13/6 prop förresten! Hade en Master airscrew, men den åkte i soptunnan och kör nu enbart med APC. Underbara proppar!

  6. #6

    Standard

    Hehe.. vi flög en TwinPinStick med on OS 56'a i nosen.. det gick fin fint och det var ett sjuhelsikes tryck i kärren.. men fint flög den..

  7. #7

    Standard

    När jag köpte Excel 2000 så nämnde jag vilken motor som skulle sitta i försäljaren reagerade inte på motorvalet.

    Men helt klart så får jag kontrollera så motorn inte är för stor för planet, nu när det näms här.

  8. #8
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Du får säkert hålla mycket dyk när du kör fullgasannars använda kärran som bogserare. (har ung liknande setup som Jag skulle bogsera med) Eller helt enkelt behöver man inte ha full gas.
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Ja ...som nybörjarmotor i det planet är inte OS .55:an särskilt lämplig! Motorn är på tok för stark! Den hovrar det planet utan problem.
    Nybörjare behöver en "lagom" motor och då snackar jag 6,5cc försedd med 11x6 APC eller RAM snurra! Då ger åtminstone inte motorn upphov till att du kraschar. Med för mycket motorkraft blir det svårt att lära sig flyga...och kom inte och säg att man kan alltid trottla ner...det hinner nybörjaren inte med...

  10. #10

    Standard

    Hej,

    Med en 11*6 så verkar det vara 7,5 kubik som gäller om man tittar på rekommenderade propeller tex. ASP 46 7,5 kubik. ASP 40 på 6,46 kubik så rekommenderas10*6-8.
    Man kanske inte skall stirra sig blind på dessa rekommendationer utan 6,5 kubikaren med en 11*6 propeller är helt ok att använda.

    Manualen så har man specificerat 40-46, så om jag har uppfattat rätt så skulle jag kunna använda tex. ASP 40 (6,46 kubik) med en 11*6 propeller?

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Till en högvingad trainer med .40-.46 motor passar inte 10x6 snurra så bra...bättre då med 11x6 resp 12x4 eller 12x5.
    ASP.40 med 16% nitro klarar lätt en 12x6 snurra (trodde inte själv det , men fick ändra uppfattning när jag såg det).

    ASP är en av de bättre (vassaste) sport motorerna på marknaden!
    Passar bra för Q-500 pylon!

  12. #12

    Standard

    Hej,

    Får bli en ASP 40 med 11*6 APC propeller, OS motorn får ligga i lådan tills nästa steg skall tas, den var egentligen ämnad för en annan modell som jag hade tänkt beställa.

    Tackar för alla svar och tips!

Liknande ämnen

  1. Propeller 7x6
    Av metric i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-17, 07:13
  2. Propeller?
    Av Boonzie i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-27, 10:35
  3. Val av propeller
    Av Phonta i forum Metanolmodeller
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-11-04, 13:16
  4. vad för propeller
    Av tyr34 i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-05, 20:33
  5. Propeller
    Av a8med i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 20:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •