Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Tips på plan att börja med.

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard Tips på plan att börja med.

    Hej! Jag har börjat fundera på börja med flygplan men vet ej vad jag skall börja med så tips är väldigt uppskattat. Flyger med real flight g4,5 på datorn där det är mest extra 300 3d.

    Flyger énligt mig rätt hyfsat bra på basic nivå så att säga och lyckas rätt ofta att få riktigt fina landningar, dock så landar jag 8/10 iaf.

    Men, frågan jag hadde, vad skall jag börja med? TIPS SNÄLLA!

  2. #2
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    en extra 300 är tyvätt inget att börja med.
    Har du testat med lite vind och turbulens när du ska landa?
    Hur går det med landningarna om du väljer ett lättare plan typ en högvingad trainer?

    Ovandstående är inget krav för att köpa ett plan.

    Det vore bra om vi fick veta vilken budget du har?
    Hur känner du inför ett ARF plan (du sätter i servo,motor osv själv) eller vill du börja med ett RTF där det typ bara är att ladda batteriet och flyga?

    Detta planet skulle jag satsa på. Den har ny teknik i sig så den flyger både flängre och bättre än om det hade varit gammla Ni/Mh och en borstadmotor i.

    http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=6139

    Om du vill köpa mer batterier eller en bättre laddare(inte nödvändigt till en början) så är det MYCKET billigare här. Väljer du EMS frakt och delen fins i lager har du sakerna på 4-6dagar. Försök inte att beställa något de inte har i lager för det kan ta månader innan de får in sakerna igen.

    www.hobbycity.com
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    satt faktist å kolla på just den modellen inatt. är väl ganska lagom prisklass också.

    angående landningar så går det riktigt fint, visst jag får börja om ibland då jag kommer in med för hög hastighet men får alltid ned dem hela, dock så vet jag inte hur mycket större skillnad det är i simulatorn och verkligheten.

    Hade dock en tanke på att försöka börja flyga nere på sjön så det bore ju ganska fint om det är ett plan som går att vara ute med på vintern, men det är typ dagar då max tempen är -3 eller + grader.

    rtf känns som det är vad jag vill börja med då erfarenheten inte är nå stor alls. kommer nog att försöka bli medlem i en rc klub till våren sommaren och även dra på rc träffar för att kanske kunna lära mera av denna underbara hobby.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    26
    Jobb
    Brand & sånt
    Klubb
    KMFK

    Standard

    Jag och min son lärde oss att flyga med Multiplex Minimag, ett mycket trevligt plan som passar bra även med pontoner, vilket ger möjlighet till start och landning på snö eller vatten. Den är byggd i något som liknar cykelhjälmsplast och verkar nästan oförstörbar. Vi har landat på alla sätt man inte ska, men den klarar det mesta. Den är lite dyrare än vad du tittat på tidigare, men det är bra att få lite olika tips och den här kan man räkna hem pengar på varje gång man landat på ett sätt man inte avsett och ändå kunna fortsätta flyga. Att gå med i en klubb är en kanonidé, det finns så otroligt mycket kunskap att hämta hos folk som varit med ett tag, det har jag gjort! Tyvärr är det kanske svårt att hitta en klubb som sysslar med skolflyg nu under vintern,det är annars ett mycket bra sätt att lära sig. Men varför inte köpa eller tillverka ett depronplan och prova lite inomhusflygning? Billigt, trevligt och framförallt varmt. Man får in känslan för flygningen i ett "lagom" tempo.
    /Anders

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag är tveksam till små modeller med nosställ. Ett i mitt tycke bättre alternativ som ger dig
    större möjligheter och som sannolikt tål väder, markförhållanden mm. bättre är Multiplex
    Mentor med 163 cm spv. Genom att shoppa runt kan man spara en hel del pengar på tillbehören
    och därmed hamna på en vettig prisnivå. En fördel med kända fabrikat som exv. Multiplex är
    att det brukar gå bra att få tag på reservdelar om olyckan är framme.

    http://www.mft.nu/?pid=353538

    http://www.modellflynytt.no/articles...ner/Side1.html



    /Michael
    Senast redigerat av Michael den 2009-12-06 klockan 18:43.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    En riktig nybörjar-klassiker är Multiplex Easy Star. Letar du lite i detta forum och på Svenskt Modellflyg så kommer du att hitta otaliga nybörjartrådar om den kärran.
    Vill du ha något som påminner lite mera om en riktig kärra så är bl a Multiplex Easy Cub en utmärkt kärra - http://www.mft.nu/?pid=357375
    Men att köpa allt "i lösvikt" blir givetvis dyrare än en RTF-kärra i frigolit(vanligt) från Kina...
    Multiplex-kärrorna vi nämnt är byggda i ett betydligt starkare/segare material än de allra flesta billiga RTF-kärror.
    Och leta reda på din närmast Klubb och kontakta dom. Även om dom inte har skolflyg på vintern så brukar det ändå vara flera som flyger året runt och dom ställer gärna upp och ger dig råd.
    Hälsningar
    Roger

  7. #7
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard 1a Kärleken

    Detta är en kanon kärra. Tålig som tusan, lätt att reparera pga av den höga kvaliten på foamen. Inbyggda lysen och flaps. Fungerar ok att göra lite enklare trix med väldigt snäll att köra. Den gav bara upp en dag, som en gammal hund ungefär. Tänker ofta på dom stunder vi hade tillsammans.
    PS.Tycker du ska lägga en ordentlig sudd på en bra radio
    http://www.modellhobby.com/product_i...2340f79e1e4063
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_8827.jpg 
Visningar:	349 
Storlek:	9,3 KB 
Id:	9645   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_8838.jpg 
Visningar:	372 
Storlek:	65,2 KB 
Id:	9646  
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    sitter som sagt med realflight g4,5 och tänker nöta sim ett tag till, men spanar dock efter ett bra första plan. hade som sagt tänkt å hålla till på sjön mot vårkanten, kan inte tänka mig så mycket störe yta å börja flyga på.

    Å då det är till fjälls så är vårdagarna så underbara, ser fram emot våren och påsktiden då det är som bäst till fjälls, och kunna vara ute å flyga då är pricken över i tror jag, dock ruskigt trevligt å va ut med skotern med, men det är en annan hobby.

  9. #9

    Standard

    Jag hade också flugit lite g4,5 sen köpte jag en 4kanalig trainer. Det var ca 2 år sen. Har flugit den ett par gånger. Var bara kul första gången egentligen. Jag anser att man lär sig så mycket med Reaflfligt så att du ej behöver en ren trainer. Jag säjer inte att man ska köpa en ren 3d maskin eller en dyr skala maskin som första. Men jag tycker inte att du ska köpa en ren trainer. Det är en stor miss om man kan flyga på RF. Jag skulle rekomendera en lite blanding. Om du ska köpa arf tycker jag att du ska fixa en fin radio om du tror du skall fortsätta med hobbyn. Ingen idé att köpa ngt mellanting när du kommer på 1 månad senare att du tex ville ha en 7-ch 2,4gHz. Om du märker att det inte var ngt för dig så går det ju alltid att säjla. Något som en radio som inte slits på samma sätt som andra grejor tappar ju inte andrahandsvärdet särskilt mkt.
    Lykka till! MVH// Ian

  10. #10

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    har du något tips på något plan som liknar det du beskrev då? sitter dagligen med rf och blir mer å mer sugen på ett plan.

  11. #11

    Standard

    måste det ha pontoner?

  12. #12

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IPJT Visa inlägg
    måste det ha pontoner?

    den behöver inte ha pontoner, blir sjöarna som de har vart de sista åren så är det näst intill ren is man åker ut på men det viktigaste är ju att hitta ett bra plan att börja med, att jag kanske kan vara ute i vår är ett + i kanten, men det finns väl typ skidor att köpa till som extra tillbehör.

  13. #13

    Standard

    Jag körde helt bakvänt och körde bara med FMS som simulator och började sedan med en stor metanolhelikopter, raptor 50. Den tål vind väldigt bra eftersom den väger en del.

    Men det är rätt meckigt att dra igång den, så det har inte blivit en massa flygande (tyvärr).

    Råkade köpa en flygande frigolit-vinge (el), mini slinger, som första flygplan. Även om man övat simulator så kommer man sätta planet några gånger (tror jag iaf). Så det var grymt trevligt att ha en med skjutande propeller. Den tål nästan vad som helst och allt gick att laga med tejp eller lite epoxy.

    Ur det perspektivet rekommenderar jag som sagt något med skjutande propeller. Enda nackdelen var möjligen att den var rätt snabb.

    Jag har sedan skaffat en riktig 3D-frigolitkärra. Den har också fått sina smällar och lever än, dock får man ha ett bra lager propellrar Men jag hoppas allt flygplansflygande kan göra mig till en modigare och bättre helikopterpilot.

  14. #14
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Ett plan typ multiplex gemini eller acromaster är bra plan då dom både kan flyga väldigt snällt om man har små roderutslag men gasar man på med större roderutslag så kan dmo bli mycket kvicka.

    Har själv en gemini som jag tycker flyger kanon, är inget rent 3d plan men normal aerobatic är inga problem. En kul kärra att växa i.

    Att de sedan är gjort i nått skumm material som bara är limma ihop om olyckan skulle vara framme gör ju inte saken sämmre.

    Sen går det ju att köpa multiplex egna pontoner till dessa plan. Kostar väll 3-400 mo jag inte minns fel å tar 30 min att sätta dit första gången. Därefter tar det typ 5min att byta mellan pontoner och hjul.

    http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=5226
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lixxer Visa inlägg
    Hej! Jag har börjat fundera på börja med flygplan men vet ej vad jag skall börja med så tips är väldigt uppskattat. Flyger med real flight g4,5 på datorn där det är mest extra 300 3d.

    Flyger énligt mig rätt hyfsat bra på basic nivå så att säga och lyckas rätt ofta att få riktigt fina landningar, dock så landar jag 8/10 iaf.

    Men, frågan jag hadde, vad skall jag börja med? TIPS SNÄLLA!
    Easy star verkar vara ett vettigt alternativ, framför allt då den har proppen bak. Själv kör jag med en AXN Clouds fly. Ett bra alternativ till Easystar med en borstlös outrunner även den i ett ELAPOR liknande material. Dessutom har den skev roder. Med frakt och tullavgifter kostade den som en EasyStar ett helt ok alternativ och lättflugen. Finns att köpa här:
    http://www.pw-rc.com/product_info.ph...05tir5v6f44na7
    Utan servon och ESC men billigare frakt
    och
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=8359
    Inkl servon och ESC men dyrare frakt.

    Lycka till!
    /M

Liknande ämnen

  1. Börja med Rc flygning, tips och hjälp?
    Av NordicSaint i forum Elmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-01-28, 10:36
  2. El-segal + FPV, tips på plan?
    Av Mr_Handsome i forum Segel och Hang
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-10-18, 15:30
  3. Hur svårt plan kan man börja med?
    Av JK i forum Allmänt och Tips
    Svar: 171
    Senaste inlägg: 2009-01-24, 20:48
  4. Tips för dig som vill börja med radioflyg
    Av DanneG i forum Artiklar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 11:47
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-22, 16:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •