Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: hur stora utslag

  1. #1
    Lada008s avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    84
    Jobb
    Jag vill göra så mycket som möjligt av livet ma

    Standard hur stora utslag

    Hej
    Jag håller på och pular med klaffarna på min Miles Magister och funderar på hur stora utslag
    det skall vara i detta läge så är det som bilden visar maxutslaget .
    Dess syfte vad jag förstår är endast som broms tror att dom kallas för klyvklaff
    Lars
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	klaff1.jpg 
Visningar:	311 
Storlek:	41,8 KB 
Id:	9789   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	klaff 2.jpg 
Visningar:	303 
Storlek:	61,8 KB 
Id:	9790  
    att flyga är att leva

  2. #2
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det där är oerhört individuellt,olika maskiner reagerar olika på utslag..
    Men 45 grader brukar ge en rejäl puff uppåt(balooning)
    Landningsklaff brukar sluta med att jag gillar 55 grader och däröver för att få broms (som jag gillar!),den lyftkraft som blir av mindre är jag inte behjälpt av men det kan nog skifta från flygare till flygare..
    Så för mig ser det utslaget ut som ett rejält skutt uppåt följt av nos ner för o få den o behålla samma höjdhöjd..
    Men som sagt,det skiljer från maskin till maskin..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3
    Lada008s avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    84
    Jobb
    Jag vill göra så mycket som möjligt av livet ma

    Standard

    Ok det innebär att man bör öka utslaget om man kör på en 60 grader då
    Har kollat på Spitfire så verkar den vara vara 90 grader
    Lars
    att flyga är att leva

  4. #4
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Spitfire har ingen egentlig klaff,det är en ren broms..
    Men beroende på vad du vill så kan man alltid testa med olika utslag,jag skulle prova med mer än 50 grader..
    För mig så är det oxå viktigt att det är fasta lägen på den,alltså inga vred utan jag använder mig av en trevägsbrytare till detta..
    Gillar att flyget bär sig likadant åt varje gång jag använder klaff..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5
    Lada008s avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    84
    Jobb
    Jag vill göra så mycket som möjligt av livet ma

    Standard

    Så här ser originalet ut förvisso en bild från något museum
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	magister__05.jpg 
Visningar:	282 
Storlek:	48,4 KB 
Id:	9791  
    att flyga är att leva

  6. #6
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    214
    Jobb
    Är drygt 50 men känner mig som 25. HiFi nörd, båtä
    Klubb
    Jordfräsarna i Köping.

    Standard

    Som Bokis nämner så ger "klyvklaff" en ballooning uppåt vid klaff uttag och lågt klaff uttag ger följdaktligen även ökad lyftkraft trots att man inte välver vingens profil överhuvudtaget. Vill man få klaffen att fungera som broms så bör man komma upp till eller över 55 grader.

    Hade en Marutaka AT 6 Texan/Harvard som gillade lågt uttag vid exvis start och krävde fullt utslag vid landning, en förutsättning för att få ner maskinen hel pga. sin vikt som tangerade runt 6 kilo med en Irvine Q72 i nosen. Flög mycket skalalikt kan nämnas.
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  7. #7
    Lada008s avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    84
    Jobb
    Jag vill göra så mycket som möjligt av livet ma

    Standard

    Jag får nog justera en aning då kanske upp mot 65 grader
    att flyga är att leva

Liknande ämnen

  1. Tappar kontakt vid snabba/många utslag
    Av Cok i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-09-16, 16:19
  2. skevroder utslag mer upp än ner...
    Av manson_swe i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-23, 21:25
  3. Skevroder utslag
    Av Lada008 i forum Metanolmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 22:52
  4. Hur stora roderutslag?
    Av Moset i forum Bensinmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-19, 17:34
  5. Stora modeller
    Av DrHanke i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-10, 23:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •