Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: vända propellern

  1. #1

    Standard vända propellern

    Jag undrar om man kan använda en vanlig propeller till skjutande genom att vända på den? Jag hittar nämligen ingen skjutande i storlek 15/8 - 17/8.
    Jag har letat efter APC i större storlekar men bara hittat 14/6

    Eller om man kan få en tvåtaktare (metanol)att gå baklänges med bibehållen effekt?

    Funkar inte något av detta får det väl bli en 3-bladig skjutande men jag har hört att dom inte är lika effektiva.
    Tanken är till en 2-t 120 eller 140.

    Kan någon svara på detta vore jag tacksam.

    Mvh Robban

  2. #2
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av rnermfors Visa inlägg
    Jag undrar om man kan använda en vanlig propeller till skjutande genom att vända på den? Jag hittar nämligen ingen skjutande i storlek 15/8 - 17/8.
    Jag har letat efter APC i större storlekar men bara hittat 14/6

    Eller om man kan få en tvåtaktare (metanol)att gå baklänges med bibehållen effekt?

    Funkar inte något av detta får det väl bli en 3-bladig skjutande men jag har hört att dom inte är lika effektiva.
    Tanken är till en 2-t 120 eller 140.

    Kan någon svara på detta vore jag tacksam.

    Mvh Robban
    Hallå Robban.
    Du måste ha tag i en skjutande propp. 2-bladig, kanske en 13/10 så du får lite fart på din nya maskin.
    Eller köp en turbin, betydligt enklare.

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Har motorn delbart framstycke?
    I så fall kan du vrida framstycket 90 grader, då går motorn baklänges och du kan använda en dragande propeller. Om inte så måste du nog hitta en skjutande snurra...
    Retroholic!

  4. #4

    Standard

    Jag har vänt en propp på en vinge, texten mot motorn så att säga. Med den var det inga problem.
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  5. #5

    Standard

    Hej!

    En propeller har precis som en vinge en profil som är helt avgörande för dragkraften. Vänder man propellern kommer den inte att ge tillnärmelsevis samma effekt som då den sitter rättvänd.

    /Mats

  6. #6
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Hallå, bladvinkel är ju samma oavsett hur man vänder propellern när man vänder den så blåser den ju åt samma håll ändå men blir värdelös pga att profilen hamnar bakåt.
    //Tobbe

  7. #7

    Standard

    Precis mina herrar men man ser till att motorn går åt andra hållet. Lätt när det var el som i mitt fall
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Hej!

    En propeller har precis som en vinge en profil som är helt avgörande för dragkraften. Vänder man propellern kommer den inte att ge tillnärmelsevis samma effekt som då den sitter rättvänd.

    /Mats
    Med proppen framför mej så förstår jag att det blir fel när den tunnaste sidan av bladet kommer först.
    Robban

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Har motorn delbart framstycke?
    I så fall kan du vrida framstycket 90 grader, då går motorn baklänges och du kan använda en dragande propeller. Om inte så måste du nog hitta en skjutande snurra...
    Jag har inte köpt motorn än. Vill först kolla hur allt fungerar men det blir nog en ASP 120 2-t eller större. Funkar det med en sådan motor?
    Robban

  10. #10

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    "Jag har inte köpt motorn än. Vill först kolla hur allt fungerar men det blir nog en ASP 120 2-t eller större. Funkar det med en sådan motor?
    Robban"

    Troligen en sån här, va?
    Näe, tyvärr, det framstycket går nog inte att vrida, så du får nog jaga ifatt en skjutande propeller.
    Om du hittar nån så glöm för Guds skull inte att sätta propellern med den konvexa sidan (texten) FRAMÅT i färdriktningen (mot motorn), annars blir det INGET drag!

    Antar att du ska ha en skjutande motor...

    Alternativet är ju att hitta en motor med demonterbar/vridbar framdel.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ASP-120AR.jpg 
Visningar:	244 
Storlek:	36,9 KB 
Id:	9843  
    Retroholic!

  11. #11

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Hittade en "referensbild", visserligen på en Webra Speed .60, men här ser man ju hur framdelen är delbar.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	webra60.jpg 
Visningar:	240 
Storlek:	20,6 KB 
Id:	9844  
    Retroholic!

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pilotkalle Visa inlägg
    Hallå Robban.
    Du måste ha tag i en skjutande propp. 2-bladig, kanske en 13/10 så du får lite fart på din nya maskin.
    Eller köp en turbin, betydligt enklare.
    Utbudet på skjutande proppar verkar helt kass. Speciellt lite större med hög stigning.

    Robban

  13. #13
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av rnermfors Visa inlägg
    Utbudet på skjutande proppar verkar helt kass. Speciellt lite större med hög stigning.

    Robban
    Ove på airmedia har en del skjutande proppar hemma o han kan säkert ordna fler om det behövs, prova med att ringa han.
    http://www.airmedia.se/

  14. #14

    Standard

    Tack. jag provar detta.

Liknande ämnen

  1. Hur rör sig propellern?
    Av Lassekar i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-04-28, 00:28
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 20:00
  3. vända förgasaren ...?
    Av Irokee i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-03, 20:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •