Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Super tigre G 2300

  1. #1

    Standard Super tigre G 2300

    Någon som har någon erfarenhet av Super Tigre 2300. En väldigt billig motor för sin storlek? Den borde ju inte vara något vidare bra men ibland såå.

    Om denna inte är bra så finns ju alltid OS 120 AX. Borde ju vara bra men det är ju lite dyrt.

    Jag kollade lite resensioner på ASP 120 ax och där jag kollade så var dom inte så bra. Kanske någon här är av annan åsikt.

    Ofta får man vad man betalar för men vad är det som är dåligt på en billigare motor?

    Motorer som allt annat verkar vara en djungel.

    Tacksam för alla svar eller åsikter.

    Mvh Robban

  2. #2
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Ingen risk att proppen tar i marken på din Falcon när du har så stor motor med tillhörande propp?

  3. #3
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Gör dig själv en tjänst o se inte bara till priset i första hand, för du får vad du betalar för. O.S & Enya exempelvis är de enda metanolmotorerna jag aldrig haft något som helst problem med!
    Våga vägra Powerbox!

  4. #4

    Standard

    Njaa...

    Super Tigre är en gammal italiensk motortillverkare med en massa fina motorer genom åren. För att nämna en- G500. 6.5cc motor som åkte ifrån det mesta. Tillverkas tyvärr inte längre.
    Super Tigre såldes till Hobbico och tillverkningen flyttades till Kina. Hur de sköter produktionen kan säkert diskuteras. Jag har en GS40 och den fungerar bra. En stor motor som G2300:an borde inte lida för mycket av att vara tillverkad i Kina, för en stor motor är mindre känslig för toleranser. Men som sagt, hur den fungerar vet jag inte. Jag har däremot hållt i en 2300:a en gång. Mäktig motor.... Lite tyngre än O.S om jag inte minns fel.
    Flyger: Great Planes Mustang P51D, U-Can-Do 46, Turmoil, Blade, Kapron F22, Great Planes YAK54 1.60. På gång: Composite ARF YAK 55SP. Egendesignad pylonkärra med Rossi40,

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pilotkalle Visa inlägg
    Ingen risk att proppen tar i marken på din Falcon när du har så stor motor med tillhörande propp?
    Hej Peter
    Jag har inte fått modellen än så jag vet inte riktigt hur mycke frigång där blir.
    Jag kollar runt överallt efter skjutande proppar med hög stigning men det verkar svårt.

    Robban

  6. #6

    Standard

    Det lutar onekligen åt en OS som det verkar. Man kan ju chansa men det kan bli dyrt om man får problem.. Där är lite mindre HP och dyrare men antagligen effektivare.

    Robban

  7. #7
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    stop!!!! st 2300 är en kanon motor ... svingar en 18x8 nästan 8000 rpm .. lilla saken är på 3,7 hästar.. har en själv och den är helt okritisk ... 2300 motsvarar en 140 motor ,, nackdelen är att dom är törstiga på soppan .. jag har även en asp 120 som väl är så där .. går kanon bra men slammrar i vev lagringen detta efter endast ett fåtal tankar .. men går kanon som sagt .. i förhållande till pengen så får du mycket mer motor med super tigern än med asp
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  8. #8
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...highlight=2300

    en länk till en liten film med min motor andra starten med en master 16x8
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  9. #9
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Här finns några filmsnuttar med Super Tigre 2300 http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ite+motor+porr

    Min motor gick bra helt utan nitro; 80% metanol och resten olja (20% av oljan ricin, resten syntet). Med nitro funkade inte tomgången. Annars en urstark motor.

  10. #10
    tores avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    26
    Jobb
    Vaktmästare
    Klubb
    Älmhult

    Standard Hej

    Hej
    Har en Super Tiger 2300 gammal italiensk i en Beaver, också gammal med sidenklädsel med 240 cm spännvidd. Har haft problem med tomgång, skall testa utan nitro tack för tipset.
    Har också märkt att en 18*8 är lite stor propeller till motorn. När jag bytte propeller till en mindre så blev motorn helt annorlunda. Tror också att 16*8 är lagom. (Hade bara 15*8 hemma när jag testade.) Tyvärr är stora tvåtaktare glada i att dricka. Jag tycker dock ej att man skall avskräckas för mycket av det. I alla fall jag, kör inte så mycket med mina stora modeller, så kostnaden blir inte så stor i alla fall.

    Har ej testat 120 ax men har 55ax och 35ax motorerna. Och om dem har jag bara gott att säga. Det skulle vara priset i så fall. Men som någon skrev här, man får oftast det man betalar för.
    Tore
    Det skall va kul att flyga, annars kan det kvitta.

    Flyger:
    Extra med 90fx OS
    RC-Gripen (55ax)
    Stick 4D (35ax)
    3d-lillen (egen konstruktion Asp 0.25)
    Beaver Super Tigre 2300
    Oldtimmers
    Diverse El-plan

  11. #11
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    jag mailade supertiger ang varv mm på motorn kontra spec å det jag fick ut med 18x8 propp .. och enligt dom så ligger det helt i spannet på motorns arbets varvtal ..

    sedan skiljer det ju en hel del med olika fabrikat av propp hur drag samt varv tal upplevs master 16x8 satt på ultimaten jag hade bra drag men segt ..

    18x8 xoar trä på min cap 190cm ett dutt på gasen så var det mer än nog lite för bra drag

    kör min på nitad soppa gick bäst med 5% nitro (inte testat utan) samt os f
    inga bekymmer med tomgången alls

    där finns kraft nog för stora proppar och en så stor motor ska inte yla på max varv..

    mot os 120 ax kraft mässigt enligt specen så har os 3,1 hk ST 3,7 samt då även större volym vilket medför högre vrid . och då givet mer bränsle åtgång vilket faller sig naturligt på en större starkare motor att den sedan är över 1000 kr billigare är ju bara bra ST ska man inte se som en budget motor och jämföra mot asp sc mfl där är den hästlängder före i kvaliten allt som kommer från kina är inte skit ...

    kör förövrigt min med en pitts dämpare då orginalet är ruskigt stor å tung ,,,
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag har mätt varvet på en ST G-2300 och med en Menz 18x8 och soppa med 5% nitro så varvade den 7250 rpm. Kör du med standardämpare (ej pipa) så finns det ingen anledning att gå över 9000 rpm statiskt. Då kanske det blir ganska lagom med en 16x8.
    Glöm inte att denna ST ska köras på normal oljeinblandning.

    3,7 bhp är en ren glädjesiffra som man aldrig kan uppnå i praktiskt bruk. Varvtalet på Menz-propellern tyder snarare på en effekt på lite drygt 2 bhp, vilket inte heller är så illa med standarddämpare
    Senast redigerat av Michael den 2009-12-26 klockan 15:05.

  13. #13
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Jag har mätt varvet på en ST G-2300 och med en Menz 18x8 och soppa med 5% nitro så varvade den 7250 rpm. Kör du med standardämpare (ej pipa) så finns det ingen anledning att gå över 9000 rpm statiskt. Då kanske det blir ganska lagom med en 16x8.
    Glöm inte att denna ST ska köras på normal oljeinblandning.

    3,7 bhp är en ren glädjesiffra som man aldrig kan uppnå i praktiskt bruk. Varvtalet på Menz-propellern tyder snarare på en effekt på lite drygt 2 bhp, vilket inte heller är så illa med standarddämpare
    och jag mätte min till 7800 med xoar 18x8 trä.. detta på en motor som inte är inkörd ännu..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Liknande ämnen

  1. Reserdelar till Super Tigre G34 H
    Av Tiger-1 i forum Metanolmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 12:19
  2. Saknar del... Super Tigre 61:a
    Av Irokee i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-15, 22:26
  3. Super Tigre G4500
    Av pilotkalle i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-14, 16:30
  4. Super Tigre 91
    Av CNI i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 10:42
  5. Vad har jag för Super Tigre....
    Av Irokee i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 07:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •