Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: hur länge ska jag ladda nimh acken?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    ronas 22s avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    104
    Jobb
    skolan
    Klubb
    mfk stratos

    Question hur länge ska jag ladda nimh acken?

    Hej jag har en hitecladdare (liknar den här )http://www.modellhobby.com/popup_ima...D=3878&invis=0

    Problemet är att jag inte vet hur länge jag ska ladda nya motagaracken som är på 4,8v 2300mah . Men jag fick beskrivning i manualen att accen som jag fick med när jag köpte hitecs radiopacket skulle laddas 15 timmar den acken är på 4,8v 1300mah.

    Så här står det på laddaren 4,8vdc/130ma


    MVH ronas kockaya
    /ronas kockaya
    mfk stratos

  2. #2
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 874
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Hej!

    2300/130 = 17,69 timmar
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  3. #3
    MiquePes avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    35
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb, Ripa MFK, Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Jag hade samma problem tidigare. Det följde med en laddare med sändaren som var helt utan inbyggd intelligens och som bara krämade på med ström tills man stängde av den. Inte bra. Jag höll på att paja en ack med denna och då fick jag nog.

    Mitt tips är därför att skaffa en bra laddare som sköter den här typen av kniviga frågor automatiskt. Det finns laddare som klarar av samtliga typer av batterier med inbyggd balanserare och automatiska funktioner för lagringsladdning cykliska program för tömning/uppladdning. De gör livet lättare och så slipper man vara rädd att sabba dyra ackar.
    http://miquepe.blogspot.com/
    http://www.youtube.com/user/MiquePe

    Ultrafly Outrage
    MPX Acromaster
    PA Ultimate AMR
    DM Aïto
    PA Extra MX

  4. #4
    jobexs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    147
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Växjö RC Klubb

    Standard

    Jag ser inte det som ett problem !

    Om du har en mottagaracc på 2300 mAh och laddaren ger 130 mAh, så stämmer ju Jacobs uträkning om accen är tom när du börjar ladda. 4,8 volt, då är det förmodligen en NiCd eller NiMh acc...? 130 mAh är väl nästan som underhållsladdning för din acc, jag skulle vilja påstå att din acc kommer leva länge om du kör med den laddaren, ingen större risk för överladdning som jag ser det.

    En avancerad laddare är ju givetvis bra att ha för cykling osv, men balansering har du ingen större glädje av till denna acc, så det är bara att ladda på...
    Mvh Johan B

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    En väggladdare för långsamladdning är enda sättet att enkelt ladda dina mottagar och sändaraccar!
    Man kan nämligen inte lita på moderna snabbladare när det gäller NiMH celler. Problemet är att snabbladdarna "falskpeakar" ,de bryter alltså laddningen för tidigt på grund av momentant höga spänningstoppar.

    Ladda i 25-30 timmar! Det är inte så noga! I princip ska man alltid långsamladda med 0,1C i ca 16timmar, dvs tiondelen av accens kapacitet.
    Exempel:
    En 2300mAh acc laddas med 230mAh i ca 16timmar. Har du då en laddare som laddar med endast 130mAh så laddar du ungefär dubbelt så länge,dvs 25-35timmar...det är som sagt inte så noga! Viktigast är att du laddar före varje flygning!

    Någon avancerad laddare har du ingen glädje av när det gäller att ladda sändar och mottagaraccar. Accarna mår dessutom bra av att långsamladdas och kan inte förstöras av att du laddar för länge (3-6 timmar extra spelar ingen roll).
    Senast redigerat av jaka den 2009-12-19 klockan 14:54.

  6. #6
    ronas 22s avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    104
    Jobb
    skolan
    Klubb
    mfk stratos

    Standard

    Hej tackar för alla svaren. Då är min fråga löst.
    Jag har en e station bc 6 laddare men jag har inte köpt en kontakt till vanliga nimh ackar. Därför kan jag inte andvända den. ähh får andvända den vanliga laddaren tills jag åker förbi söders rc någon gång.
    /ronas kockaya
    mfk stratos

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Jag har också en BC-6 "dual power " laddare, men den använder jag bara till mina A123 och LiPo accar och stundtals till blybatteriet i min Honda 1300 Pan European.

    Men, för att vara lite mer nyanserad; visst kan du ladda dina NiMH batterier från snabbladdaren, bara du vet dess begränsningar och inte litar blint på den när den säger att accarna är fulladdade (för det är de oftast inte).

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Anledningen till att man säger 15 timmar med 130mA (som summerar upp till 1950 mAh) i en 1300 mAh acce är att man vill överladda, upp till 1,5 ggr. Det man vinner då är att man faktiskt balanserar accen. De celler som blir färdigladdade först bränner bort överskottet genom att generera värme. Det är dock viktigt att laddningen inte står på i någon vecka, då sabbar du dina celler. I snabbladdaren får du ingen sådan balansering, så laddar du bara med snabbladdaren får du efter ett tag obalans i paketet, med minskad kapacitet som följd. Snabbladdaren har dock fördelen att du kan sitta vid frukostbordet och plötsligt märka att vädret är flygbart, snabbladda och sen flyga.

    Din laddtid med väggladdaren bör vara 2300 * 1,5/130 = 26,5h, väldigt lång tid.
    Till min 2300 mottagaracce köpte jag en väggladdare som ger 150mA, ungefär som din.
    Jag får 23h laddtid med samma formel.

    m.v.h. //Fredrik
    Senast redigerat av freddan_6 den 2009-12-22 klockan 08:06.
    fredrik

  9. #9
    MiquePes avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    35
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb, Ripa MFK, Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    ...och där slog du huvudet på spiken, Fredrik. Varandes småbarnsförälder måste man vara redo att flyga när tillfälle ges. Jag tror att jag laddar min sändarack mer än de flesta, mennär det är säsong gäller det att kunna utnyttja luckorna. Drivackarna har jag laddade under säsong och det sliter säkert, men jag kan inte vänta flera timmar på att komma ut.

    Scramble från sovande barn till plan i luften är 15 minuter för min del.
    http://miquepe.blogspot.com/
    http://www.youtube.com/user/MiquePe

    Ultrafly Outrage
    MPX Acromaster
    PA Ultimate AMR
    DM Aïto
    PA Extra MX

Liknande ämnen

  1. Flyga långt och Länge
    Av evilaid i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-02, 11:22
  2. Ladda Nimh-acc!
    Av mageri i forum Batterier och Laddare
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-03-30, 20:05
  3. Ladda och ladda ur NiMH med Hyperion?
    Av Ålänning i forum Batterier och Laddare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 18:22
  4. Ladda NiMH med NiCd laddare???
    Av fLa i forum Batterier och Laddare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 09:20
  5. Ladda NiCd/NiMh ??
    Av Birdtwig i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-24, 22:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •