Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Depron plan motor/prop nybörjarfråga.

  1. #1

    Standard Depron plan motor/prop nybörjarfråga.

    Hejsan, nu så här i vintermörkret och kylan fick jag för mig att bygga ett depron plan från rcpowers (extra 300) http://www.rcpowers.com/forum/showthread.php?t=625. Min fråga är motor & prop combo alternativ.

    Jag undrar vilken av dessa combos som är mest lämpad: http://hobbycity.com/hobbycity/store...&ParentCat=192

    Det här med motor och propeller är ett stort frågetecken för mig, finns ju hur mycke som helst att välja på

    /Med vänlig hälsning Magnus

  2. #2

    Standard

    Alla specifikationer står på hemsidan du linkade jag kan linka tillbaka
    http://www.graysonhobby.com/catalog/...te_banner_id=1

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Tänker du flyga inomhus så är en kärra på 340 g alldeles för tung.
    Bygg t ex nån av Östlings kärror - http://www.oestling.net/flyghorna/warbirds.htm - dom är lättbyggda och flyger bra.
    Sen en lätt setup - typ 20 g motor med KV runt 1500--1800, 6-10 A fartreglage, 6 g servon, lätt mottagare (max 5-6 g) samt 2S-ack på ca: 250--400 mAh och en lämplig propeller runt 8*4" - t ex GWS-SF 8*4,3".
    Använd sen 3 mm depron och limma med UHU Por (kontaktlim för depron bl a).
    Sen behöver du lite 1 mm och 1,5 mm kolfiberstavar som stöttor och stötstänger och kanske en 3*0,5 kolfiberstav som vingframkant.
    Alternativt köper du dig en EPP-kärra som är betydligt hållbarare. En av de bättre som både fungerar inomhus och utomhus är Piaget - http://www.autopartner.se/techone-pi...p--p-7799.aspx
    Fungerar med samma setup som ovan. Kör gärna med 10 A reglage på denna så du kan köra med 3S-acke utomhus om du vill ha lite bättre snurr.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4

    Standard

    ok tackar. Tanken är en utomhus kärra (skall gärna kunna flygas i mild vind också), vikten är jag inte så bekymrad över bara så länge den flyger stabilt och "starkt" med rätt motor och propeller.

    Jag är nog ganska klumpig i mitt byggande tror jag, och den lär ju väga mer än specifikation när jag är klar med den om jag känner mig själv rätt (haha)

    Nu börjar de dock släppa med beteckningen på motorerna J.M.F vikten och inomhus/utomhus syfte.

    Men jag måste säga att det är riktigt kul å bygga själv!!!, Nu ska ja bara bråka mig igenom hur man lättast fäster skevroder samt skall använda för "stöt stänger" osv... Känner på mig att detta kommer bli många hemmakvällar och några flak med öl

    /Mvh Magnus

  5. #5

    Standard

    De e tejp som gäller till roder en speciel tejp som är super kan inte namnet på rack arm men tror den finns i hobby affärer

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DavidFlygare Visa inlägg
    De e tejp som gäller till roder en speciel tejp som är super kan inte namnet på rack arm men tror den finns i hobby affärer
    skulle man kunna använda dubbelhäftande glasfiber tejp tro?, råkar nämligen har massvis med sånt på jobbet. Och den är otroligt stark också.

    Och nu när du väl säger de, så slog de mig att man behöver inte ens använda rodder horns å diverse egentligen... mäter man bara ut vilka utslag man vill ha från början är de ju bara till å tejpa de så.

    Göttans nu börjar uppfinnesrikedomen poppa upp mer å mer i skallen tack vare eran hjälp

    /Mvh

  7. #7

    Standard

    hittade min tejp nu den heter blenderm den kan man köpa på apoteket den är bäst rekommenderar den. har den på nästan alla mindre kärror även balsa plan

  8. #8

    Standard

    Ok tackar!!!, då köper ja en sådan istället för glasfiber varianten.

    Förresten, appråpå depron, så köpte jag först ett liknande material som hette Selitac på hornbach, mintgrön, den visade sig vara bra mycke sämre, eftersom den hade räfflor på ena sidan för att knäcka till sektioner. (till andra KÖP INTE DEN) helt värdelös, mitt första testbygge liknade nästan ett dragspel efter att ha prov kastat de lite utanför dörren.

    /Mvh Magnus

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av gossengov Visa inlägg
    mitt första testbygge liknade nästan ett dragspel efter att ha prov kastat de lite utanför dörren.

    /Mvh Magnus
    haha jo fast testa måste man annars lär man sig inte

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DavidFlygare Visa inlägg
    haha jo fast testa måste man annars lär man sig inte
    Så sant så. Och när materialet bara kostar några några kronor för en utskuren modell så är de förlåtande att göra några 100 missar innan man får kläm på de

    /Mvh

Liknande ämnen

  1. Behöver hjälp/tips med val av motor, esc och prop
    Av adolfss0n i forum Elmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-06-17, 19:53
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-11, 10:38
  3. Hur stor motor/ESC/prop i en Alfa Model?
    Av flunk i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 00:16
  4. Depron plan
    Av RCer i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-03, 01:25
  5. Förslag på tillbehör till depron plan?
    Av gimbo i forum Elmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 18:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •