Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Luktande futaba 6ex 35Mhz

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    56
    Jobb
    Plugget xD
    Klubb
    RC Åland

    Unhappy Luktande futaba 6ex 35Mhz

    Hej.

    Idag när jag flög i phoenix simulatorn med min Futaba 6EXP så stängde den av sig och satte på sig två gånger på kanske en sekund och sedan funkade den som vanligt igen. Den har ju ett speciellt pip när man sätter på den och det pipet hördes två gånger snabbt efter varandra och i simulatorn visades snabbt att sändaren var frånkopplad.

    Undrade vad det var som orsakade avstängningarna och öppnade sändaren och där luktade det rök. Typ som lite bränd plast eller nåt sånt. Luktade bara lite svagt, men det är ändå oroväckande. Har försökt lokalisera lukten och tror att den kommer nånstans där under högra spaken, på en grön kretskortsbit som är lite V-formad med några kablar på...Kan det ha något att göra med simulatorkontakten eller nåt sånt, för jag har aldrig förut haft problem med sändaren förut..? Fast när jag testar så kan det vara så att det kommer lite rök även utan simmen ikopplad, svårt att avgöra om det är ny rök eller samma rök som fortfarande är kvar där...

    VAD SKA JAG GÖRA!!??
    JAG VÅGAR JU INTE FLYGA INNAN JAG VET ATT DET FUNKAR SOM DET SKA!


    SNÄLLA HJÄLP MEJ NI SOM KAN

    h. Sami

  2. #2
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Hur länge hade du den inkopplad/igång när detta hände?
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    56
    Jobb
    Plugget xD
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille Visa inlägg
    Hur länge hade du den inkopplad/igång när detta hände?

    Typ 5-10 min.

  4. #4
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Jag hade nog skickat radion till Futaba Service i Västerås (Kaj Johansson). eller minst ringt honom /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    56
    Jobb
    Plugget xD
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mulder Visa inlägg
    Jag hade nog skickat radion till Futaba Service i Västerås (Kaj Johansson). eller minst ringt honom /Mulder
    Kostar det nåt att skicka dit den eller går det på nån sorts garanti?

  6. #6

    Standard

    Skicka in den på futabaservice för har den magiska röken börjat sippra ut är det någonting fel och sändaren ska inte användas.
    Kan vara någon komponent som är glapp eller felaktig men att säga exakt vad som gått galet är svårt.

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    56
    Jobb
    Plugget xD
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
    Skicka in den på futabaservice för har den magiska röken börjat sippra ut är det någonting fel och sändaren ska inte användas.
    Kan vara någon komponent som är glapp eller felaktig men att säga exakt vad som gått galet är svårt.

    Mvh Mats J
    Kostar det mycket att skicka in den? Har tänkt sälja sändaren så jag vill inte lägga ut hur mycket som helst på den. Bara frakten kostar väl en del eftersom jag bor på Åland...

    Går servicen på nån futaba-garanti fast man inte har kvittot? Köpte den nämligen begagnad ( dock använd bara ett fåtal ggr).

  8. #8

    Standard

    Garanti törs jag inta svara på då jag inte vet vad som hänt, men att sälja en sån sändare skulle då inte jag göra eftersom nästa snubbe i värstascenariot använder den till en jetkärra och kraschar i ett dagis fullt med ungar då sändaren lägger av.

    Men kanske några hundra skr eller därikring för felsökning.
    Känner du att det inte är värt pengarna så använd den som simulatorsändare och skaffa en ny flygradio

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Har du inget kvitto så räkna inte med något garantijobb.
    Om du använder en fabrikstillverkad kabel/adapter till din SIM så kan du alltid snacka med den som sålda sladden och reklamera den för att se om dom kanske står för reparationskostnaden.
    Det är många som tillverkar dessa sladdar själva och jag vet att dessa ställt till med många onödiga reparationer på sändare.
    Sen vill jag minnas att man gärna kan ta ur kristallen ur sändaren när man kör med SIM - tror att slutsteget mår bättre då. Men den frågan kan du ta med Kaj om du ringer honom.
    Hälsningar
    Roger

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    56
    Jobb
    Plugget xD
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Har du inget kvitto så räkna inte med något garantijobb.
    Om du använder en fabrikstillverkad kabel/adapter till din SIM så kan du alltid snacka med den som sålda sladden och reklamera den för att se om dom kanske står för reparationskostnaden.
    Det är många som tillverkar dessa sladdar själva och jag vet att dessa ställt till med många onödiga reparationer på sändare.
    Sen vill jag minnas att man gärna kan ta ur kristallen ur sändaren när man kör med SIM - tror att slutsteget mår bättre då. Men den frågan kan du ta med Kaj om du ringer honom.
    Hälsningar
    Roger
    Hm....har kört med kristallen i alla timmar jag använt simlatorn

    Får se vad Kaj säger om det. Ska ringa honom senare.


    Tack för all hjälp. Vi får hoppas att Kaj kommer med nåt klyftigt svar.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    56
    Jobb
    Plugget xD
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Tydligen var det acken som det var fel på!?!? Det är en rätt gammal ack och när jag trotsade röklukten och testade flyga lite i simulatorn ändå så slocknade hela radion och den pep alarmsignalen för låg batterinivå, fast mycket svagare än den brukar i ca 1 minut och sen dog den helt. Laddade acken lite och sen pep den lite igen och slocknade efter en stund. Laddade acken över natten, men fortfarande samma resultat. Testade med vanliga (AA) batterier och då funkade de bra. Beställde en ny ack men det tar säkert en vecka innan den kommer och jag vill flyga i simulatorn!!

    Tittade i manualen till sändaren och sär står det:
    Power supply: 9.6V Ni-Cd battery or 12V alkaline battery. En blyack är ju på 12V så varför inte använda den?

    Går det alltså att använda en 12V blyack till Futaba 6EX sändaren?

    h. Sami

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Visst kan du använda en sån!
    Men sändaren blir ju lite tung....
    En stilla undran bara..?
    Varför beställa NiMH accar långtifrån när du kan köpa lösa celler på närmsta mack ,ON-OFF, SIBA,El-giganten och löda ihop själv???
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_DSC02220.JPG 
Visningar:	244 
Storlek:	60,9 KB 
Id:	9897   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_GP 850mAh batterier 5 och 4.JPG 
Visningar:	216 
Storlek:	63,2 KB 
Id:	9898   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn GP 850mAh batterier visar kortsidan med lödningar.JPG 
Visningar:	235 
Storlek:	33,7 KB 
Id:	9899  

  13. #13
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Att de flesta inte löder själv beror nog till stor del att man inte kan/törs eller har de rätta grejerna.... Kanske inte det mest lyckade att bränna på som tusan med en billig lödkolv på ett batteri bara för att man inte har en termostatstyrd lödkolv, och kallödningar vill man ju inte ha. Jag kan löda kablar o allt möjligt, men ackar låter jag proffsen göra dvs antingen köper jag färdiga ackar eller ber någon som kan göra det åt mig... Och färdiga ackar är ju rätt billiga ändå!
    Våga vägra Powerbox!

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    56
    Jobb
    Plugget xD
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Ja nu visade det sej att det inte var acken de var fel på ändå. När jag skulle testa med 12V blyacken visade sändaren att den endast fick 7V och pep alarmsignalen för låg batterinivå. Det var konstigt tyckte jag så jag mätte spänningen på blyacken och den var runt 12,5V. Mätte även spänningen på acken som jag trodde hade gått sönder och spänningen låg på 1,35V per cell.

    Så vad kan det vara för fel när den får bara hälften av spänningen i acken!? Vad ska jag göra?! (förutom att ringa Kaj senare ikväll, för det står att man ska ringa honom kvällstid)

    h. Sami

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    56
    Jobb
    Plugget xD
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Öppnade radion och hittade en lödning på kretskortet som är bränd och som har orsakat den brända lukten. Bredvid lödningen står det "D2".

    Någon som vet nåt om lödningen D2 på Futaba 6EX? (Kaj svarar inte, som vanligt)

  16. #16
    Robert_ss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    826
    Jobb
    Lastbilschaufför
    Klubb
    KMFK

    Standard

    Kaj svarar bara mellan 18-21 på vardags kvällar

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    56
    Jobb
    Plugget xD
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Robert_s Visa inlägg
    Kaj svarar bara mellan 18-21 på vardags kvällar
    Okej, då vet jag. Vad bra

Liknande ämnen

  1. 35MHz dött?
    Av jensj i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-08-04, 23:10
  2. 35mhz vs 2.4ghz seminarium
    Av DrHanke i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 22:09
  3. 35MHZ vs 2,4GHz föreläsning?
    Av Gyld i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-17, 21:28
  4. Hur prata med en Futaba PCM1024 FP-R129DP 35MHz-mottagare?
    Av Ålänning i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 19:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •