Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 46 av 46

Ämne: 2,4 säkert ???

  1. #41
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Detta har inget med 2.4 o göra,det är att det kan bildas damm i pottarna till spakarna vid flitig användning,jag var en av de som klantade till det o fick fukt i sändaren varpå allt möjligt hände med rodren..
    Fredrik,av de barnsjukdomar du pratar om så har jag inte märkt något av,tror nog att jag ändå tillhör en av de flitigaste användarna av Futaba..
    Sen tycker jag mig se efter vad jag har läst att det utan grund hävdas både det ena eller andra felet som är 2.4,det intressantaste och bland det första som dök upp var nog här i stockholmsområdet då det sas att en kärra gick i backen för att en annan person gick framför sändaren..Den skrönan lever vidare här uppe och har hälsan..
    Sen det här med Bec kretsar o spänningsfall verkar vara en stor del av trasslen,trist men om det är ett 2.4 problem vete fasen..
    Har lite gamla modellflygtidningar hemma och det var samma tongångar när det var 27 versus 35 FM på 70-80 talet..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  2. #42
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Vet du det eller tror du det? Jag tycker inte man kan uttrycka sig så kategoriskt. Vi har alla personliga åsikter om olika produkter. Jag flyger med Futaba, Corona och Assan. Inget problem med någon av dem.

    Futaba - som anses vara den bästa - har exempelvis ett känt fel med styrspakarna som i viss väderlek inte fungerar som de ska. Men det talas det inte så mycket om. Futaba är ju ett bra system ändå...

    Mvh
    Ove
    Futaba har haft GUIDproblem som gjorde att flera sändare kunde binda till en mottagare - rättat efter återkallande.
    Futaba har haft värmeproblem i vissa mottagare - åtgärdat med instruktioner och byte av komponenter

    Spektrum har haft problem med lång omstart efter brown-out (spänningen sjönk), delvis åtgärdat med programvara och instruktioner.

    De system som bara har en 1/4-våg dipolantenn i mottagaren har problemet/systemfelet att om du riktar antennen rakt mot sändaren så får du väldigt mycket sämre räckvidd. Detta är sant för IFS/XPS/vissa corona/vissa assan. Ovanligt kanske men du kan tappa planet.

    Jag har testat detta med min inomhusmottagare Futaba R6004FF. Räckvidd 160 m med antenn riktad vinkelrät mot mottagaren, räckvidd 70 meter med antenn pekande mot mottagaren.

    Se nedan för strålningsmönster för sändande dipolantenn, väldigt likt känslighetsmönstret för mottagande dipolantenn


    Jag har utbildning inom elektromagnetisk fältteori och tror jag vet vad jag talar om
    med besservissiga hälsningar //Fredrik
    Senast redigerat av freddan_6 den 2010-01-19 klockan 13:36.
    fredrik

  3. #43

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Futaba har haft GUIDproblem som gjorde att flera sändare kunde binda till en mottagare - rättat efter återkallande.
    Futaba har haft värmeproblem i vissa mottagare - åtgärdat med instruktioner och byte av komponenter

    Spektrum har haft problem med lång omstart efter brown-out (spänningen sjönk), delvis åtgärdat med programvara och instruktioner.

    De system som bara har en 1/4-våg dipolantenn i mottagaren har problemet/systemfelet att om du riktar antennen rakt mot sändaren så får du väldigt mycket sämre räckvidd. Detta är sant för IFS/XPS/vissa corona/vissa assan. Ovanligt kanske men du kan tappa planet.

    Jag har testat detta med min inomhusmottagare Futaba R6004FF. Räckvidd 160 m med antenn riktad vinkelrät mot mottagaren, räckvidd 70 meter med antenn pekande mot mottagaren.

    Se nedan för strålningsmönster för sändande dipolantenn, väldigt likt känslighetsmönstret för mottagande dipolantenn


    Jag har utbildning inom elektromagnetisk fältteori och tror jag vet vad jag talar om
    med besservissiga hälsningar //Fredrik

    Hej Fredrik,

    Ett mycket bra inlägg!
    Sakligt, proffessionellt och med självdistans.

    Jag kör med Futaba FASST sedan några år tillbaka och har bara upplevt en "glitch" och det var under inflygning med en 2 meters Extra (ganska långt ifrån mig under en låååång final) då systemet kort gick i failsafe.
    Då hade jag antennen böjd till höger vilket innebar att jag pekade direkt mot modellen. Idag har jag alltid antennen pekandes rakt fram (modul på baksidan av en FF9:a) och har aldrig haft några fler incidenter.

    I min 3-meters C-ARF Yak har jag 2st Futaba 8ch mottagare + en Powerbox Royal och efter varje flygtur kan jag se hur mycket mottagning jag haft. I alla fall utom ett har jag haft 100% på båda, i det enda fallet var det 99%.. (Helt OK)
    I den kärran har jag monterat mottagarna så den ena har antennspröten horisontellt och den andra vertikalt, just in case.

    Nu i vinter har jag även börjat köra med Assan i enklare modeller och hittills har det funkat helt perfekt.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  4. #44
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Spektrum har haft problem med lång omstart efter brown-out (spänningen sjönk), delvis åtgärdat med programvara och instruktioner.
    De har fixat så mottagaren startar om fortare, men jag tycker inte
    att detta är ett problem med mottagaren, detta är ju ett följdfel pga
    av att utrustningen i övrigt lämnat för låg spänning till mottagaren.
    Men visst de har visat sig (som med nästan allt digitalt) att de är
    petigare på strömförsörjning än 35mhz mottagarna.
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  5. #45
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Själv jobbade jag några år som servicetekniker, utbildad till telehantverkare och hade hand om all radio, radar och elektronik på isbrytaren Njord under min militärtjänstgöring. Jag vet allt om vågutbredning och hyfsat mycket om elektronik. Och visst kan man mäta fram skillnader i prestanda - men är det så stora skillnader att det skulle döma ut något 2,4 GHz-system? Att man inte ska peka på modellen med sändaren lärde jag mig redan 1966 då jag började med modellflyg.

    Vad är kvalitet? Vilken är bättre/sämre: Coronamottagarna klarar ner mot 2,5 Volt innan de stiger av. Redan vid 3,2 Volt kroknar Futaban....

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  6. #46

    mrblueshooters avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    36
    Jobb
    Sjukpensionär
    Klubb
    MFK Looping, Gävle/Norra Upplands Modellflyg Klubb

    Standard

    Det är ju inte att man rör antennen i sig som lär vara det stora problemet, utan att man lär sluta handen omkring den och därmed isolera signalen.. skulle ju ha samma effekt på en 35:a också, men försök sluta den antennen i handflatan

    Att "råka" greppa antennen på radion under flygning är ju som att råka trycka full dyk i backen eller något.. Det händer bara inte om man vet vad effekten blir av det!

    Bara för nyfikenheten skull så tog jag upp en större maskin så högt jag såg den och provade hur pass stor effekt isolering av sändarantennen skulle ha... En 2 meters maskin så högt man kan ha den utan att tappa begreppen om possition så fick jag den inte att tveka på radion i alla fall, därmed inte sagt att jag rekomenderar folk att göra det under flygning, men det finns då en miljon andra saker som skrämmer mig mer i säkerhets aspekter inom modellflyget än det Då hade jag dessutom antennen riktad rakt mot maskin! (Kör Graupner IFS 2,4GHz)

    Att installera en 2,4 anläggning i maskin kräver ju ett nytt tänkande än när man installerade en 35:a. Det är lätt för en ovan att skugga den korta antennen, men det är bara en vanesak som snabbt ger sig själv om man tänker lite, och det finns många sätt att kompensera det genom slavmottagare,dubbla antenner och så vidare om man nu har en modell med svåra radioskuggor i.
    MvH
    //Patrik Johansson

Liknande ämnen

  1. Flyg säkert - följ säkerhetsreglerna!
    Av AM i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 21:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •