Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: 2,4 säkert ???

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard 2,4 säkert ???

    läste i mfn på rc doktorn sidorna ,,,

    en kille som testat både fm sändare samt futabas fasst 2,4

    och det som förvånar mig då alla höjer 2,4 till skyarna som det säkraste som finns .. testet visar att uteffekten på sändaren minskar med 80-90% om man råkar vidröra antennen .. detta mot fm sändaren som tappar 30-50% .. jag har varit tveksam till 2,4 och detta test gör att jag i princip säger nej inget 2,4 .... att sändaren tappar upp till 90% av sin redan låga uteffekt kan ju på intet sätt vara bra för säkerheten .


    så att 2,4 skulle vara säkerhetens gud i rc hobbyn nej inte en chans ,,,

    jag kommer att stanna kvar på 35 bandet om det sen hindrar mig från att deltaga i diverse meetings för att man kräver 2,4 då får det vara så...

    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Men Kenneth hur lyckas man med det ?.. brukar ha fullt upp med att hålla händerna på spakarna .

    Att de är på detta viset beror på våglängderna. Att blockera en 2,4Ghz signal är betydligt lättare än en 35Mhz som har betydligt längre våglängd. Det är därför man ska se till att hålla sig inom synhåll och utan hinder emellan när man flyger på 2,4. Detta tycker jag inte är något problem då jag håller mig inom synhåll.

    /Martin

  3. #3

    Standard

    Öhhhh....

    Hur ska man komma åt antennen på sändaren när denna ligger inne i ett plasthölje??
    Flyger: Great Planes Mustang P51D, U-Can-Do 46, Turmoil, Blade, Kapron F22, Great Planes YAK54 1.60. På gång: Composite ARF YAK 55SP. Egendesignad pylonkärra med Rossi40,

  4. #4
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard 2,4 Ghz

    Ja kör Futabas Fast system, och kommer aldrig byta tillbaka till 35Mhz. Fungerar kanon för mig, har aldrig tappat kontakt med planet, även om det vid vissa tillfällen varit skymt av träd och annat. Känns också bra att bara kunna komma till fältet och joina 2,4 kompisarna i lufen utan att behöva fråga runt om lediga kanaler. Enda abret är priset på mottagarna. Tror dock att spectrum är billigare. Skulle vara kul att höra en FPV flygare med 2,4 utrustning berätta om sina erfarenheter, då man kanske flugit utan att ha haft ögonkontakt med planet pga avståndet. 2,4Ghz rules.
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  5. #5
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Jag har tänkt att lämna 35mhz och skaffa en Futaba 12FG 2,4 MEN jag tvekar fortfarande och varför vet jag inte, magkänslan stoppar mig, Jag känner och flyger med ett stort antal grabbar inom bensin o Jet som kör på 2,4 och de har inte haft några problem men jag tvekar ändå, kanske för bla det som kenneth67 skriver ovan, tyvärr läser man lite här o där om "negativa" saker som dyker upp på forum runt om men prylarna verkar funka ute på fälten ändå /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  6. #6
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 874
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mulder Visa inlägg
    Jag har tänkt att lämna 35mhz och skaffa en Futaba 12FG 2,4 MEN jag tvekar fortfarande och varför vet jag inte, magkänslan stoppar mig, Jag känner och flyger med ett stort antal grabbar inom bensin o Jet som kör på 2,4 och de har inte haft några problem men jag tvekar ändå, kanske för bla det som kenneth67 skriver ovan, tyvärr läser man lite här o där om "negativa" saker som dyker upp på forum runt om men prylarna verkar funka ute på fälten ändå /Mulder
    Funderar också på en Futaba 12FG 2,4.Verkar vara ett bra val. Litar däremot inte riktigt på JR 2,4 efter vad man läst.
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jakob Visa inlägg
    Funderar också på en Futaba 12FG 2,4.Verkar vara ett bra val. Litar däremot inte riktigt på JR 2,4 efter vad man läst.
    JR/Spektrum menar du alltså, vad har du läst då? Gärna länk.

  8. #8
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 874
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenna Visa inlägg
    JR/Spektrum menar du alltså, vad har du läst då? Gärna länk.
    http://www.rcuniverse.com/forum/m_92...tm.htm#9296881
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  9. #9
    streems avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    169
    Jobb
    Hjälpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    2,4 är bäst!

    allt annat är skrönor, föredrar dock JR och spektrum framför futaba
    One Life! Live it..!

  10. #10
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av streem Visa inlägg
    2,4 är bäst!

    allt annat är skrönor, föredrar dock JR och spektrum framför futaba
    det tycker nog inte dom som satt sina kärror pga utelåsning å annat ...

    jag säger inte att 35 är bäst men liter helt enkelt inte på 2,4 ännu

    å peppar peppar har ännu inte satt nån kärra pga radio problem relaterat till 35 bandet ännu
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  11. #11
    streems avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    169
    Jobb
    Hjälpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67 Visa inlägg
    det tycker nog inte dom som satt sina kärror pga utelåsning å annat ...

    jag säger inte att 35 är bäst men liter helt enkelt inte på 2,4 ännu

    å peppar peppar har ännu inte satt nån kärra pga radio problem relaterat till 35 bandet ännu

    Jag tror fortfarande att det bara är skit bakom spakarna eller felaktiga installationer och pissiga batterier när dom sätter sina
    kärror i backen, det är lätt att skylla på radioutrustningen när man står där som ett spån på fältet framför alla vid en krasch..


    Visst jag har satt nån kärra här och där men jag har aldrig skyllt på nån störning eller radio!

    senaste kärran gick cdi boxen sönder vid en hovring på ca 5meter och det konstaterade även tillverkaren så jag fick nya grejer.. tack för det rcgf
    One Life! Live it..!

  12. #12
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    En tanke, hur många händer/armar har ni? rattar ni båda spakarna med ena handen och håller i antennen med den andra?
    Mvh Palleman

  13. #13
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    grejerna funkar kanske för de flesta men det har varit incidenter även med 2,4 ...
    och att sändaren tappar upp till 90% av uteffekten då antennen vidrörs .. är på inget sätt bra,, vad sker om och när antennen får sig en knäck eller annan skada på höljet ? hur påverkas effekten säkerheten då ?? njae jag är utterst tveksam till 2,4 ...

    att det sedan är så känsligt för spänningen om den dippar lite så låses man ute ngn sekund,,, kanske det vore bra med ett KRAV på power box med säkerställd försörjning av mottagare servo ...
    den svagaste länken verkar vara just ström försörjning ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  14. #14
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67 Visa inlägg
    grejerna funkar kanske för de flesta men det har varit incidenter även med 2,4 ...
    Och i de fallen var det möjligtvis inte så att det stod GRAUPNER på sändaren kanske? De har ju haft o har fortfarande problem med sina 2,4.... men vem f-n köper Graupner??? Inte jag ialla fall.

    Trodde faktiskt inte att någon tog Bosse bil....hrrm... RC-doktorn på allvar, och sen att det finns något att LÄSA i mfn visste jag inte heller, för jag fick min i veckan, o det är bara en massa stora bilder....

    Jag bytte rätt av till 2,4 förra vintern, o det känns väldigt bra att ha gjort det!

    Sen kan jag inte låta bli o undra varför de flesta gnäller över att Futabas mottagare är så himla dyra.... hur många mottagare har ni tänkt handla egentligen?
    Senast redigerat av Per P den 2009-12-19 klockan 21:57. Anledning: la till lite
    Våga vägra Powerbox!

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Per Per Per , tänk på alla som måste ersätta alla sina 75st 35mHz mottagare dom samlat på sig under 30år och köpa 2,4 istället




    Hur många gånger har man inte hört " ja men jag har 12st 35mHz mottagare och de blir så dyrt at ersätta dom" sen har dom kanske 2 eller max 3 aktiva plan dom flyger med


    Hade MFN varit lite mindre halkig hade den passat bra på dass i 2 syfte , dels för att läsa annonser och sen för att torka rent här

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Att den tappar mycket effekt när man vidrör antennen är knappast förvånande, står klart och tydligt i manualen.

    Men varför skulle man vidröra antennen under flygning??

    Sen om antennen skulle skadas, då är ju sändaren defekt.

    Vid strömdip så är det någonting fel, antingen så är batteriet urladdat eller så är det en felaktig installation. Går inte att skylla på systemet, tycker jag i alla fall

    Kan säga, tillsammans med mååånga andra, 2.4ghz är fantastiskt! Tråkigt att du tvivlar Kenneth, du missar nått.
    Senast redigerat av DaEk den 2009-12-19 klockan 14:20.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  17. #17

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Skall själv skaffa 2,4 snart, en futaba 10C har jag kollat på, det enda jag är kritisk till är alla övriga utrustningar som går på 2,4, data prylar och sånt. Har man otur kan ju det kanske ligga och störa i framtiden?
    Sen verkar det enligt mig va krångligt med alla dessa mottagare som funkar till det märket och inte funkar, men det blir ett senare problem!


    MVH Sebbe

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Ja tror nog risken att man reverserar skevroder eller annat mänskligt fel händer är ljusår större än att man håller i antennen under flygning.

    Hur är säkerheten med flygplanen ni flyger? Hur passs litar ni på er egen installation av prylarna? Hur säkert är det att era linkar inte smäller av under flygningen?


    Där är nog betydligt fler och mer allvarliga fel och brister som man bör oroa sig över än att sändaren tappar effekt om man vidrör antennen. Dels står det i boken att man INTE SKA röra den , för det andra finns där INGEN ANLEDNING att hålla i den heller.

    Vid hur många tillfällen under era verksamma flygår har ni vidrört antennen under flygning och varför i så fall?

  19. #19

    Standard

    Kan någon förklara för mig hur man ska kunna komma åt antennen.
    Denna ligger inne i ett plaströr.(på min T10CGA9 iaf) Plaströret kan väl inte vara ledande utan det är väl den gråa kabeln som är själva antennen. Den syns lite grann precis där antennen är ledad och där får inte jag in mina fingrar iaf. Och om så vore fallet så är den ändå isolerad. Jag antar att det bara änden som är oisolerad. 23mm om jag inte minns fel, precis som det är på mottagarna.
    Flyger: Great Planes Mustang P51D, U-Can-Do 46, Turmoil, Blade, Kapron F22, Great Planes YAK54 1.60. På gång: Composite ARF YAK 55SP. Egendesignad pylonkärra med Rossi40,

  20. #20

    Standard

    Den här tråden måste ju vara ett "svar" på Luddes 35MHz tråd...

    Inget ont menat men ingen vettig människa kan basera valet mellan 35 och 2.4 på huruvida man tappar effekt då man tar på antennen.

    Anledningen till att jag bytte till 2.4 var bland annat att man slipper fumla med antennklämman, slipper dra runt en lång antenn på maskinerna. Antennen är dessutom inte i vägen på sändaren, det kändes som att man hade ett fiskespö pekandes rakt ut med 35.

    Som sagt jag menar inte att göra något påhopp på någon men installationen i en maskin är inte starkare än den svagaste länken, det ska nog till en hel del för att 2.4 ska bli den svagaste.

    Förövrigt räcker det med att ta på eller vara i närheten av plasthöljet, det som orsakar förlusten är antagligen kapaciteten i handen.
    Senast redigerat av knas den 2009-12-19 klockan 15:08.

Liknande ämnen

  1. Flyg säkert - följ säkerhetsreglerna!
    Av AM i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 22:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •