Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: CMPro Cessna 182 Skylane 50

  1. #21
    streems avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    169
    Jobb
    Hjälpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    flaperons ska upp
    One Life! Live it..!

  2. #22
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Den här tråden gillade jag. Super fin modell, kommer bli en dröm att flyga. Keep it up
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  3. #23
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Har inte tittat närmare på FK9 UL-flyg.
    Jag gissar att den har skevroder längs hela bakkanten, (jag vet inte) och om det är så så misstänker jag att det är en ordentligt skränkt vinge på den, skriver jag utan att veta.

    Hur är det med Cessnan, är vingen skränkt på den? (På modellen alltså, för på fullskalan är det skränkt vinge).

    Hur som helst, valet är ditt.
    Du kan ju testa funktionen på hög höjd i låg fart så att du har chans att rädda modellen.

    Men som jag ser det så måste du alltid fälla klaff före du fäller skevarna och skevarna får aldrig fällas mer än klaffen så att du i praktiken har kvar lite skränkning på vingen.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  4. #24

    Standard

    LIP:
    Vad menas med skränkt? Im lost!
    FK9: http://www.motorportalen.net/galleri...bum=164&pos=49

    Nexus:
    Jodå, testa det är vi bra på här. Traditioner är till för att hållas.

    Sebbe:
    Jodå, det filmas väldigt intensivt här så det lär ingen missa, starten alltså. ;-)
    Sanwa RD8000 är jag riktigt nöjd med. Det enda jag saknar är expo på sidoroder.

    dacke jocke:
    Den är riktigt fin faktiskt, tror det är en semiskala, skala kan det väl inte vara? Hur vet man det?

    steem:
    Det är så ja, flaperons ska upp. Det har nog alla missat här tror jag. :-P

    Ompa:
    Dröm att flyga... hm... det är just det jag bävar för. Den är väldigt tung.
    3.7 kg väger den och har liten vinge. Är väldigt hög vingbelastning. MEN, det
    visste jag så jag lade på en lätt stark motor så nog ska jag ju få den att röra
    på sig. Finns två till här, och den ena har kraschat för den stallade vid inflygning.
    Den andra har pontoner och inte vågat sig ut på sjön än. Finns även en 2100mm
    och där sade flygaren att man ska ha fart på.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #25
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Hej Ålänning

    Det verkar vara så att flera Cessna byggsatser tyvärr blir tunga. Har en bekant med en Cessna som väger hur mycket som helst, men ändå flyger bra. Likaså en klubbkamrat till honom. Frågan är varför dom tenderar att bli tunga? Men det är iofs en rätt kraftig kropp på den.

    Går själv och funderar på ett civilt projekt inför sommaren, med tofflor. Cessna är ett plan jag har viss svaghet för då jag vid tillfälle fått förmånen att spaka en riktig 182.

    Var inne och kollade på Aircpro's hemsida efter att läst din tråd. Fastnade för storebror till din kärra, alternativt deras 2.3m Cub.
    Den med tofflor ute på vänern en sommarkväll när solen sakta går ner...
    Mmmmm
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  6. #26
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Skränkning, se där, trodde att det var bekant. Nåväl jag skall försöka förklara så gott jag kan.
    Antar att du har hört talas om vingens korda,= bredden på vingen,= måttet från vingens framkant till vingens bakkant, det är det som är vingens korda.

    Sen har vi det som kallas för kordalinje,= en linje genom vingens profil som drages från centrum från profilens nosradie till profilens bakkant. Det är bl.a. den linjen som profilens anfallsvinkel räknas ifrån.

    Tänk nu en rotprofil, (vingprofilen inne vid kroppen) och en spetsprofil, (vingprofilen ute vid vingspetsen).
    Dessa två profilers kordalinjer skall ha olika anfallsvinklar. T.ex. om den valda profilen enligt specifikationerna skall ha 1,5 grader anfallsvinkel för att fungera som den skall så brukar det vara lämpligt att lägga spetsen anfallsvinkel på 0 graders anfallsvinkel.

    Det betyder att spetsprofilens bakkant skall ligga ovanför rotprofilens bakkant.

    Detta brukar fungera bra om det är skevroder på vingen.
    Är det en enbart sidoroderstyrd modell så bör vinkelskillnaden vara ca. 3 grader för att modellen skall svänga någorlunda vettigt.

    Varför nu detta? Jo, när man sänker flygfarten till stålfart så tappar vingen först lyftkraften inne vid vingroten medans spetsen fortfarande har lyftkraft vilket resulterar i att flygplanet viker sig rakt fram istället för över ena vingen, du har fortfarande möjlighet att styra flygplanet hjälpligt tills den fått flygfart igen.

    OK, men vad händer när du fäller klaff? Jo, du ändrar vingens profil vilket betyder att kordalinjen förändras mycket. Tänk dig nu att rita ut kordalinjen från vingframkanten till bakkanten, det blir den nya kordalinjen och som du ser så har du då förändrat anfallsvinkel på vingen.

    Det är därför jag påpekar att skevrodren aldrig får sänkas lika med eller mer än klaffen för då blir modellen mycket instabil.

    Jag vet inte om din modell har någon inbyggd skränkning från tillverkaren.
    Det är min erfarenhet att det är sällan som ARF-modeller har inbyggda skränkningar från tillverkaren, ( det blir dyrare att bygga in en skränkning för fabrikanten).

    För att enklast se om modellen har skränkning kan du lyfta flygplanet i stjärten och flukta utefter bakkanten på vingen och se om spetsens bakkant ligger högre än rotens.
    Den skall alltså vara skev åt rätt håll.

    Nästa gång du är i närheten av ett fullskalaflygplan, som Cessna, Cherokee eller ett passagerarflyg, ställ dig bakom flygplanet och kolla vingen så kommer du att se att vingen är vriden så att spetsen bakkant ligger högre än rotens.

    Min erfarenhet är att det fungerar mycket bättre att fälla upp skevrodren och klaffa vingen om man har den möjligheten när man skall göra en snygg landning och är absolut bättre om modellen har lätt för att studsa när man landar.

    Hoppas att det blev begripligt.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Liknande ämnen

  1. cessna skylane 182
    Av bajkarn i forum Elmodeller
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-12-28, 10:50
  2. Cessna 182 CMPro
    Av Snickarjävel´n i forum Byggdagboken
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2008-05-18, 19:32
  3. Cessna 182 Skylane, ARF, spv 2406mm
    Av js_ i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-05, 20:26
  4. CESSNA-182 140 ARF CMPro
    Av Snickarjävel´n i forum Recensioner
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 23:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •